



Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
bogaard77 schreef:Nu dus spanning meten op de achterkant van de dynamo. Motor uit. Als je daar spanning hebt is het de dynamo en/of de regelaar.
Waar precies aan de achterkant?
Alvast bedankt voor je hulp
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De dikke plus op je dynamo. Staat D+ bij waarschijnlijk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gistermiddag nog eens alle zekeringen en Relais nagelopen. Alles er even uit gehaald en weer teruggestopt.
En jawel, de Dynamo laadde weer bij. Daarom snel een proefritje gemaakt om de accu weer op peil te brengen. Na 5 minuten kapte de dynamo er weer mee.
Zelfde trucje nog eens uitgehaald maar mocht niet baten.
Morgen heb ik weer tijd en dan zal ik ook Boogaards tip uitvoeren.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Ik denk toch ergens een slechte stekkerverbinding of iets in die richting. Alles wijst erop:
- Je werkt aan de stekkers/relais/draden omdat je fans niet goed werken.
- Daarna laadt de dynamo ineens niet meer bij.
- Opnieuw prutsen aan relais/stekkers etc.
- Dynamo laadt weer bij.
- Je gaat rijden (auto trilt en beweegt) en dynamo houdt er opnieuw mee op.
Probleem kan in dit geval ook bij de spanningsregelaar zitten natuurlijk!
Maar inderdaad het beste eerst even op de dynamo meten, zoals Boog al zei. Dan weet je in elk geval of de dynamo zelf laadt.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Ik zag tijdens de technische meeting van de CX club een Prestige type 1 met een splinternieuwe Relaisbox.
Waar koop je zoiets?
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Bij onze Oosterburen natuurlijk:
http://cx-basis.de/eshop/product_info.php?cPath=26416&products_id=5180
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Die wat ik zag was doorzichtig. Heel mooi
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Van een Ford Granada misschien? Of een Mercedes of BMW, of een ander merk dat wél nadacht hoe je relais veilig en droog kon weghangen?
Serieus: heb nog nooit een doorzichtige kap gezien, op geen enkele CX.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
Gisteren eindelijk weer even tijd voor de prestige.
Omdat de accu nodig aan vervanging toe was, en ook bijna leeg, deze vervangen door een nieuw exemplaar.
Alle stekkertjes nog een keer nagelopen en schoongemaakt.
Toen ik de auto startte voor een test laadde de dynamo weer bij. Gaat goed dacht ik nog.
Bij een 2e keer starten laadde ze helaas niet meer bij.
Mijn Citroen garage hier in Haarlem heeft voorlopig geen tijd en verder dan haarlem kom ik denk ik niet met een niet werkende dynamo. Ik ga eerst de spanningsregelaar maar eens vervangen, als dat niet helpt laat ik de dynamo vervangen.
Wel raar dat de dynamo soms wel, soms niet werkt.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.
Haalje dynamo er even onderuit en laat deze even doormeten door een revisiebedrijf dan weet je alles.












































Totaal aantal Berichten: 25639
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Met een vol opgeladen accu kom je overdag als het droog is makkelijk tot in groningen!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43337
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Niet als de fans aanslaan en de auto een injectiemotor heeft…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
daan schreef:Haalje dynamo er even onderuit en laat deze even doormeten door een revisiebedrijf dan weet je alles.
Beetje veel werk bij deze CX. Ik probeer het eerst met een andere spanningsregelaar.
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.




Totaal aantal Berichten: 335
Geregistreerd: 07-07-2009
- BX 16TRS Automatic
- CX Prestige
waterman schreef:Niet als de fans aanslaan en de auto een injectiemotor heeft…
Geen injectie, wel 2 stroomvretende fans en 15 minuten lang stoplichten voordat ik op de snelweg zit.
Misschien haal ik Abbenes wel
EX: BX 16TRS ‘85 / CX 25 Limousine Turbo ‘84 / 2CV ‘78 / BX 16 TRS Automatic ‘86 / BX 16 TRI ‘87 / CX 2000 ‘75 / CX 22 TRS ‘88.