Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Zo, nou mijn eerste dagen rijden in de XM is prima bevallen!
De wagen, vorige week aangeschaft, bevalt prima, eigenlijk lijkt ze wel nieuw gewoon .
Ik heb slechts een specifieke vraag nu,waarvoor ik al gezocht heb naar een mogelijk antwoord.
Dit vraagje/minpuntje is het volgende nl. het viel ons op dat er iets zoemt, terwijl de auto gewoon stilstaat op het erf. Dan hoor je soms een klikje (relais) en houdt het op maar soms begint het ook weer zonder dat er iets met de auto gebeurt. Ook begint het weer als je een portier opent. Eerst dacht ik aan de brandstofpomp, echter deze is het niet. Ik heb ook het idee dat dit de accu langzaam ontlaadt. (hij start wel gelukkig, maar ondanks nieuwe accu, lijkt ie wat moelijk rond te gaan soms)
Nu denk ik de oorzaak online gevonden te hebben, sorry voor het Engels, want ik kan hier niets in het Nederlands over vinden..wil het wel vertalen indien nodig
It is important to note that the suspension will switch to
soft mode even with the ignition switch turned off. Should
the doors remain open with the ignition switch in the off position, the suspension soft mode will be subjected to a 10-
minute timeout period to avoid draining the battery as the
soft mode requires the electric valves to be energised.
Deze schakeling of hoe je het ook moet noemen, is dus niet helemaal jofel, lijkt een beetje een eigen leven te willen leiden.
Mijn vraag is nu natuurlijk of dit een bekend probleempje is en natuurlijk of er een oplossing voor is….
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Is een normaal verschijnsel.
Bij mijn type 1 werkt ‘t als volgt.
Na het uitschakelen van ‘t contact zonder dat je een deur opent blijft de elektroklep, in mijn geval dus 1, bekrachtigd, dit is het gezoem.
Na ca. 30 sec. klep dicht en gezoem over.
Open je nu de deur, klep weer bekrachtigd, en 30 sec. na het sluiten van de deur klep weer dicht.
Geldt ook voor de achterklep.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Het geklik dat je hoort is een electroklep die wordt bekrachtigd waardoor een hydraulische klep open gaat bij je HA-bol. Hoort dus zo. Terwijl die electroklep bekrachtigd wordt hoor je dat gezoem.
Lees anders deze 2 documenten even:
Eenvoudig, in het NL
Uitgebreid, officiële Citroën-documentatie, in het Engels
Dan ben je helemaal op de hoogte.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Puffel heeft de indruk dat die klep een eigen leven leidt , dus niet tot 30 sec. na motor uit en ook niet na het openen van de deur tot 10 minuten .
Heeft waarschijnlijk een storing in z`n relais .
Waar zit dat ding en hoe te testen?
XM TCT Ambiance`94
Die klep wordt direct aangestuurd door de veercomputer (vanuit de bekende VN05’s), dus niet via een relais. Dat zou dan betekenen dat de vc een eigen leven zou leiden en daar heb ik nog nooit van gehoord.
Het is mij niet duidelijk in het verhaal van ts of de klep aan- en uit blijft gaan, dus dat het na bijvoorbeeld een uur nog zo is.
Wim,
Disciplus Simplex
daar heb ik nog nooit van gehoord
Ik ook niet , maar ja , `t blijft een XM
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
(vanuit de bekende VN05’s)
Een Type I heeft geen VN05, de computer schakelt rechtstreeks de klep met een aan-uit signaal, niet met pulsbreedtemudulatie, zoals een Type II.
Ik ken de Type I procedure voor het aansturen van de klep niet. Als dit een storing is zou ik eerst op zoek gaan naar een aard-storing. Bij Type I zijn aardstoringen nu eenmaal standaard af fabriek ingebouwd.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik ga van het weekend heel bewust luisteren, geen deuren openen…maar ik weet heel zeker dat het gepiep langer dan 10 minuten na het sluiten van een portier, voorkomt.
En dan off topic het goede nieuws: vanochtend getankt: 1 op 13,069
OK, OK, OK, enkel binnenweg met 1 stoplicht, toegegeven, maar wel met open dakje! Happy days!
JanSr schreef:(vanuit de bekende VN05’s)
Een Type I heeft geen VN05, de computer schakelt rechtstreeks de klep met een aan-uit signaal, niet met pulsbreedtemudulatie, zoals een Type II.
Type 1 wordt ook gemoduleerd, dit is zeker geen aan/uit signaal.
Pulsbreedte modulatie = aan-uit.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik kan het nu al niet meer volgen heb nog zoveel leesvoer ook….
Was er maar een XM cursus, dan boekte ik gelijk.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Type1, type2…............. kijk, dit geeft dus de verwarring, want een XM type 1 heeft zowel HA1 als HA2. HA1 worden beide kleppen tegelijk met 12 volt aan gestuurd en bij HA2 via puls-with mode met een freqentie van 1000Hz.
wimb schreef:Pulsbreedte modulatie = aan-uit.
zucht…....
ook hydractive 1 is pulsmodulatie, dus GEEN constante 12 volt voor soepel, en 0 volt voor stug.
maar heel snel achter elkaar aan en uit. (vandaar die zoemtoon).
kees05 schreef:Type1, type2…............. kijk, dit geeft dus de verwarring, want een XM type 1 heeft zowel HA1 als HA2. HA1 worden beide kleppen tegelijk met 12 volt aan gestuurd en bij HA2 via puls-with mode met een freqentie van 1000Hz.
Nee, hydractive 1 is geen constante 12 volt!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Elektroklep HA1 in bedrijf:
De veercomputer stuurt de elektroklep aan en bekrachtigd de spoel. Hierdoor wordt de naaldklep aangetrokken tegen de veerkracht in en sluit de retour af.
Bij HA1 wordt de elektroklep met 12V in en uitgeschakeld.
A,B,C en D zijn met elkaar verbonden. Dit is de soepele stand van HA1.
Technische gegevens elektroklep HA1
Bedrijfsspanning : 13,5V
Stroomsterkte : 4A met een stroomstoot
1,4A bij een constante voeding
Weerstand : 3,3 ohm bij 27grC
Aantal windingen: 588
Kabeldiameter : 0,63mm
Totaal aantal Berichten: 1227
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ik vind dit wel een leuke discussie, wie zou er gelijk krijgen?
Maar volgens mij was de vraag in eerste instantie niet hoe breed de pulsen waren en of er pulsen waren en met welke frequentie en welke blok- of sinus- of triangelvorm.
Maar ik ben benieuwd wie er gelijk krijgt…