Hang er eens een osciloscoop aan en kom dan terug.
Tijdens schakelen staat er iets van een halve seconde 12 volt op, daarna PWM met gemiddeld iets van 8 volt.
Hydractive 2 is gemiddeld iets van 4 volt.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
zucht….
Deze discussie lijkt me (nu nog) niet echt aan de orde voor puffel.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ed P schreef:
Maar ik ben benieuwd wie er gelijk krijgt…
Kom maar langs met een vroege XM, hang ik mijn oscilloscoop er aan, kan je het zelf zien
De XM van medeforummer ds1970, WimB en ik zijn lang aan het storingzoeken geweest, maar het hydractive systeem werkt weer zoals het moet.
xm v6 uit 1990, dit is het signaal naar de hydractive klep.
Hier het scoop beeld:
Kunnen we nu weer verder met de xm van puffel?
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@ Ed p. Weet je, Ed het maakt me niet zoveel uit, wie er gelijk heeft, ik merkte, dat er dingen door elkaar gegooid werden en wilde daar wat duidelijkheid in brengen. verder kun je in andere draadjes zien, dat er mensen zijn, die HA1 gewijzigd hebben met een relay’s om te zorgen, dat de elektroklep met 12 volt vanaf de accu gestuurd wordt. Zelf heb ik m’n VC zo gewijzigd, zodat de kleppen in de stand normaal met 12 volt gevoed worden (dus geen pwm meer) en in de sport mode werkt het systeem volgens deze mode.
Ik kreeg toen ook het commentaar, dat de elektrokleppen eruit zouden branden, maar het werkt bij mij nog prima hoor.
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@ MaartenH:wel jammer, dat je de tijd basis er niet bij vermeld, want nu zie je alleen, dat de plus puls 2x zolang is als de 0 puls, dus kun je niets van de freqentie zeggen, maar ok, het is pwm. Ik heb ditzelfde gedaan bij HA2 en dan blijkt, dat de pwm 50% is met een Freqentie van 1000Hz.
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
kees05 schreef:XM type 1 heeft zowel HA1 als HA2.
HA 2 vanaf ORGA 5929, dus vanaf productiedatum 01-02-1993.
Type 2 vanaf ORGA 6383, dus vanaf productiedatum 01-05-1994
Er zijn dus type 1 XM’s met HA2.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Bedankt voor de foto Maarten. Hij zegt meer dan 1000 woorden.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Nu duizelt het nog meer
bij deze allemaal met alle hulpmiddelen uitgenodigd in West Ierland!
Ik bedacht net iets minder technisch: zou het door mij aangegeven probleempje ook kunnen ontstaan met een niet goed afgesloten portier of achterklep?
Omdat ik vorig weekend nog niets wist wat de portieren te maken zouden kunnen hebben met het veersysteem…..(niet echt zo gek trouwens..s) heb ik daar ook niet op gelet. Mogelijk was de achterklep wel dicht maar niet gesloten?
Daarnaast: iemand vertelde mij over het bestaan van een ‘kastje’ wat je online zou kunnen bestellen, om de veercomputer als die het begeeft, te kunnen overnemen. Details hierover heb ik nu nog niet maar krijg ik binnenkort wel. Zou uit Engeland komen en in een XM gesoldeerd kunnen worden die nog geen veerproblemen heeft?
Totaal aantal Berichten: 9439
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
puffel schreef:Ik bedacht net iets minder technisch: zou het door mij aangegeven probleempje ook kunnen ontstaan met een niet goed afgesloten portier of achterklep?
Omdat ik vorig weekend nog niets wist wat de portieren te maken zouden kunnen hebben met het veersysteem…..(niet echt zo gek trouwens..s) heb ik daar ook niet op gelet. Mogelijk was de achterklep wel dicht maar niet gesloten?
De deuren en de achterklep moeten dicht zijn, maar hoeven niet afgesloten te zijn.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Wat ik bedoelde: voor het oog wel dicht maar niet dicht geklikt in het slot
Ja, als hij niet in de sluiting zit kan dit er mee te maken hebben.
Het hydractive trekt best veel stroom, als de xm gewoon start na een paar dagen en je het wel hoort zoemen als je de deur open doet, is er vast niks aan de hand.
Oja, geen dure kastjes op ebay kopen, koop dan gewoon 2 diode’s bij de electronica boer, dat staat verder hier beschreven:
http://xmclub.nl/forum/topic?f=9&t=262
Uit wel jaar is de XM?
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Thanks, ik loop achter op een heleboel leesvoer en niet alleen xm.
Bouwjaar 1997, heeft een bruine stekkerverbinding.
Dank voor de link, ga ik bij het te lezen leesvoer zetten.
Totaal aantal Berichten: 3000
Geregistreerd: 20-07-2007
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
MaartenH schreef:
...Het hydractive trekt best veel stroom, als de xm gewoon start na een paar dagen en je het wel hoort zoemen als je de deur open doet, is er vast niks aan de hand.
Puffel schrijft ook over moeizaam starten ondanks nieuwe accu, en dat gezoem verzint íe toch niet ?
Trek je stekkers eens van de veercomputer af Puffel, en dan er weer op. Dit heeft bij een vorige XM van mij heel veel veernarigheid opgelost, de kleppen die jij nu teveel hoort zoemen zoemden bij mij helemaal niet. Desnoods stekker/verbindigkjes even schoonmaken. Misschien helpt het.
Hier een summiere maar prettig leesbare uitleg over je XM (problemen)
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Dank je JJ, een XM forum is er ook dus…diodes preventief solderen….lijkt me een goed idee. Aleen, een Conrad in Ierland, nou nee dus.
Uh, ik heb die auto nog geen week, heb er een week in gereden zonder problemen, moet nog een xantia slopen..
Maar ik beloof ik ga dit allemaal lezen en in me opnemen.
groet,
JJ (ook)
Eire