Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
MaartenH schreef:JanSr schreef:(vanuit de bekende VN05’s)
Een Type I heeft geen VN05, de computer schakelt rechtstreeks de klep met een aan-uit signaal, niet met pulsbreedtemudulatie, zoals een Type II.
Type 1 wordt ook gemoduleerd, dit is zeker geen aan/uit signaal.
Interessant Maarten, en je scope beeld is overtuigend. Ik heb ook altijd gedacht dat type 1 elektrokleppen met 12V continu worden aangestuurd.
Waarom staat er op het XM forum een sticky van Citrophile (technische commissie!) waarin relais worden aanbevolen in de aansturing tussen de VC en de elektrokleppen? Lijkt me niet echt lekker om er een relais tussen te hangen als de aansturing PWM is.
Dat gaat best hoor. Die relaiscontacten hebben minder massa en hebben een snellere respons dan de solenoid. Als de pwm-aansturing bij de solenoid goed gaat, dan gaat het zeker goed via een relais.
Ik bedenk me wel dat goede relais volgens fabrieksopgave niet meer dan 1 tot 2 miljoen keer kunnen schakelen. Als wat Kees zegt waar is, dus dat ze 1000 keer per seconde worden geschakeld (1000 Hz), ze na ruim 5 uur hun beste tijd wel gehad hebben.
Eerlijk gezegd geloof ik niet dat de schakelfrequentie 1 kHz is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
@wimb: Beste, Daarom heb ik eerder vermeld, dat het jammer is, dat de tijd basis niet te zien is op het scoop beeld.
De 1000 Hz freqentie geld voor HA2 en niet voor HA1. Ik heb in het verleden zelf met een scoop het signaal bekeken en gemeten bij HA2, zodoende weet ik, dat de pwm 50% is.
D - CHARACTERISTICS
Nominal voltage : 13.5V
Nominal intensity : 3 A when powering up for 0.5 seconds with
the maximum voltage.
0.5 A when holding by disconnecting the
supply voltage
Maximum cut-out time < 1.8 ms
Resistance : 4.8 Q
Control frequency : l000 Hz
par eXeMple! schreef:Waarom staat er op het XM forum een sticky van Citrophile (technische commissie!) waarin relais worden aanbevolen in de aansturing tussen de VC en de elektrokleppen? Lijkt me niet echt lekker om er een relais tussen te hangen als de aansturing PWM is.
Dat is dan ook hetzelfde als mijn mening.
Edit: jou opmerking dus, niet de sticky @ xm-club forum.
Hi Puffel,
Interessante technische discussie ontsproot hier. Of je er veel aan zal hebben is enigszins twijfelachtig.
Mijn eerste gedachte was (ook) de deur- en achterklep contacten. Er is hier mogelijk een slecht contact. Kijk eens goed naar deze schakelaars, de rubber afdichting, corrosie, etc. Remedie: schoonmaken, meten en/of vervangen. Vooral die achterklep schakelaar levert wel eens problemen op.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Eneh…Puffel ; zijn het niet de ventilatoren van je radiator die je hoort nadraaien?
Dat hoort namelijk ook Zelfs als je je sleutel uit het contactslot hebt .
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Jan-hendrik schreef:Hi Puffel,
Interessante technische discussie ontsproot hier. Of je er veel aan zal hebben is enigszins twijfelachtig.
Mijn eerste gedachte was (ook) de deur- en achterklep contacten. Er is hier mogelijk een slecht contact. Kijk eens goed naar deze schakelaars, de rubber afdichting, corrosie, etc. Remedie: schoonmaken, meten en/of vervangen. Vooral die achterklep schakelaar levert wel eens problemen op.
Hi Jan Hendrik, ik denk inderdaad dat het opgelost is - die achterklep moet haast wel niet goed dicht hebben gezeten want ik hoorde vandaag niets meer Wist ik veel…