Lamdasensor kapot, iets belangrijks?
kaasmeisje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 7

Gepost: 01 april 2011 04:51 PM

Fijn dat ik dit forum gevonden heb. Ik heb wat gelezen hier en daar en ik ben al iets wijzer.
Kunnen jullie helpen met het volgende:

Wij hebben sinds een jaar een Citroen Xsara Picasso 1.6 uit 2001.
Na een maand of 4 ging het storingslampje aan. Ik heb toen de dealer gebeld waar we de auto gekocht hebben en die zei dat het ws door de grote temperatuursverschillen kwam (het was toen in 1 week ineens 10 graden kouder). Hij zei dat de auto nu eenmaal erg gevoelig was, ofzo. En het lampje ging toen uit na een week of 2.

Nu in januari ongeveer ging het lampje weer aan, maar ging hij niet meer uit.
We brachten hem naar de Citroen dealer (een andere dan waar we de auto gekocht hadden). Die heeft de storing uitgelezen en iets gereset en toen zou alles weer goed moeten zijn.

Maar na 2 weken ging het lampje weer aan en het is nog steeds aan. We zijn weer terug gegaan naar de garage en weer is de storing uitgelezen. Conclusie is dat de 2e lamdasensor kapot is. De monteur zei dat het iets van 400 euro kostte om die te vervangen. En dat het daarna nog niet zeker zou zijn of alles in orde was.. ?!

Ik vond dat a. nogal duur en b. een beetje een vreemde opmerking. Als ik iets maak voor 400 euro, wil ik toch zeker zijn dat alles dan ok is. Dus we hebben niets laten doen.

Is het een noodzakelijke reparatie? Ik blijf nu doorrijden met dat lampje aan, maar ik heb er toch niet zo’n lekker gevoel bij. En kost zo’n sensor vervangen echt 400 euro?

Bedankt voor jullie tips en ervaringen!
Smile

Profiel  

kaasmeisje
< 100 berichten
Rank

Gepost: 15 april 2011 09:42 AM
  [ # 1 ]

Niemand een idee?

Binnenkort is de APK en een onderhoudsbeurt, als ze dan die sensor vervangen, ben ik dan veel geld kwijt?
Als het moet, dan moet het natuurlijk, maar ik zit nogal krap bij kas Sad

Profiel  

Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 15 april 2011 04:02 PM
  [ # 2 ]

Beste Goudse, je hebt vast een zeker een van de serieuze problemen waar de C4 mee kampt. Check het topic maar eens over ‘storing emissiesysteem’. er zijn nog wel meer topics over denk ik.

Kort samengevat: je kunt het laten repareren maar dan ben je niet zeker dat het voor elkaar is. Vaak komt dan ook de EGR-klep als kapot naar voren. Of het druklager van de koppeling… Je kunt er ook gewoon een poos mee doorrijden is mijn eigen ervaring. Maar ja dan kom je misschien ineens in een zaterdagnacht op 900 km van huis stil te staan cheese

Check dit topic ook even:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205190/ 

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 april 2011 06:23 PM
  [ # 3 ]

Het is zeker apk afkeur, dat lampje moet uit zijn. 400 euro lijkt mij erg veel, ik zou even een paar andere garages op bellen. Als het echt de tweede lambdasonde is is het geen groot probleem, maar nogmaals, voor de apk moet je het sowieso oplossen.
De sensor kost iets van 250 euro, dus die 400 is ruim, maar voor een merk dealer niet idioot.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

aleven
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 15 april 2011 09:13 PM
  [ # 4 ]

even google op internet en daar staan ze voor 115- 135 Euro

Is wel even minder dan 400 Euro, komen wel de portokosten nog bij

grand c4 Picasso 2.0

Profiel  

boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 april 2011 11:57 PM
  [ # 5 ]

Is dat ook de tweede sonde? Die is een stuk duurder dan de eerste. Vraag me niet waarom.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  

aleven
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16

Gepost: 16 april 2011 06:37 PM
  [ # 6 ]

Dat kan ik niet zien

er staat 1 generieke en 2 specifieke bij een paar websites. en de prijs varieet zoals boven aangegeven

grand c4 Picasso 2.0

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 24 april 2011 12:00 PM
  [ # 7 ]

Is die EGR niet ‘af te doppen” met een plaatje?? Loopt de motor nog lekkerder ook. Stomme uitvinding zo’n EGR; veroorzaakt een hoop motorstoring.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

stingree69
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18

Gepost: 25 april 2011 08:52 PM
  [ # 8 ]

Van een van mijn auto’s geeft de boordcomputer al jaren aan dat de lambdasensor faalt. Tot op heden geen reden voor APK afkeur en de auto rijdt er prima om. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw probleem te verwaarlozen is, maar even wat nuance aanbrengen.

2011 C4 Grand Picasso 2.0 diesel automaat

Profiel  

Grijzemuis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 542

Gepost: 19 mei 2011 01:59 PM
  [ # 9 ]

Ja beste man maar daar is de techniek op op ingespeeld; dat het toch blijft lopen.
Ondertussen kan er een proces bezig zijn in het management van de auto waardoor uw brandstofvoorziening net wat anders verloopt dan het hoort te verlopen.
En dat is gewoon zo. Anders had de fabriek die ene sensor wel van de tekentafel gelaten.

Weet nog dat een vriend van mij een oude kadett met injectie had waar hij weinig aan deed. Er was van alles gaar (bij uitlezing). Maar het bleef gewoon lopen. Ideaal? Nee.

"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003

Profiel  

kaasmeisje
< 100 berichten
Rank

Gepost: 06 juli 2011 01:12 PM
  [ # 10 ]
stingree69 schreef:

Van een van mijn auto’s geeft de boordcomputer al jaren aan dat de lambdasensor faalt. Tot op heden geen reden voor APK afkeur en de auto rijdt er prima om. Daarmee wil ik niet zeggen dat jouw probleem te verwaarlozen is, maar even wat nuance aanbrengen.

Uiteindelijk is het zo ook gelopen Smile

De monteur heeft de gassen gemeten (ofzoiets, haha, ik ben een leek) en daaruit bleek dat de waardes normaal zijn. Dus de kapotte lambdasensor was geen probleem. Zonder enige moeite verder ook door de APK Smile

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook