1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
C1 op lpg
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 01 april 2011 06:47 PM

Onze C1 staat nu twee jaar voor de deur, of liever gezegd: daar staat ie nauweijks. Er staat inmiddels al 35000 km op de teller. Dat krijg je van vier personen met een rijbewijs in het gezin.
Omdat het ding in alle opzichten prima bevalt, heb ik besloten dat er gas in komt. Per getankte liter scheelt het bijna een Euro, dus reken maar uit….. Wegenbelasting blijft nul, dus ook die som is snel gemaakt. De tank komt in de plaats van het reservewiel, dus ruimte lever je niet in.
Alle bezwaren van verhoogde klepslijtage en wat daar mee samenhangt heb ik in de afweging meegenomen.

De installatie komt er de dag na Pasen in. Ik zal hier verslag doen van de ervaringen.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 01 april 2011 07:23 PM
  [ # 1 ]

Weegt de kostenbesparing op tegen de koprevisie die je bij 100.000 moet uitvoeren? Reken ook op een meer vebruik van 15%.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 01 april 2011 07:35 PM
  [ # 2 ]

Meerverbruik is er niet of nauwelijks. Ik rijd met mijn C4 op gas 1 op 13, zonder probleem. Gemeten over 90.000 km.
De kans dat er een koprevisie nodig is, is niet zo groot. Hangt o.a. af van je rechtervoet. Wel zaak van klepspeling goed monitoren en een keer extra opmeten. Kan ik allemaal zelf, dus qua kosten loopt dat wel los.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 02 april 2011 12:04 AM
  [ # 3 ]

Er is wel degelijk een meer verbruik. Een C1/107/Aygo op LPG loopt ongeveer 1:15 op benzine loopt mijn c1 1:21.

Zelfde blok zit ook in een Daihatsu. Tussen de 100.000 en 120.000 is het echt gedaan met de kop.


Het is zelfs zo dat er na 15000 km al andere plaatjes tussen moeten bij de uitlaatkleppen.

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 april 2011 12:09 AM
  [ # 4 ]

Zou je even wat links kunnen plaatsen die bv kunnen leiden naar sites die meer info geven over deze vermeende kopproblemen op lpg?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Berlingo2.0HDi
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 623
Geregistreerd: 31-12-2006

Gepost: 02 april 2011 12:15 AM
  [ # 5 ]

http://www.autogasrijders.nl/

C5 Aircross 225 PK EAT8 Shine Full options
C1 Shine 3-drs full leather

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 02 april 2011 12:20 AM
  [ # 6 ]

Bedankt. Ik lees niets anders dan het probleem wat de Xantia 1800 8v in 1993 al had. Daar werden er desondanks ook vele duizenden van verkocht met een lpg systeem. Ok, de klepzittingen zijn wat zwakker en gaan dus ca 100.000 km mee. Net zoals bij volvo’s en enkele andere moderne gasbakken. Iets om rekening mee te houden op de lange termijn.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 02 april 2011 12:45 AM
  [ # 7 ]

Precies, daar heb ik rekening mee gehouden. Ook dan is het bij zo’n 20000 per jaar nog steeds profijtelijk en bovendien schoner. Verder schuw ik een experimentje ook niet.

Het inbouwbedrijf heeft een klant met een P107 rijden die op 100000 km zit zonder klepproblemen. Overigens las ik ergens dat Opel hetzelfde blokje levert met LPG af-fabriek. Daar zal ook over nagedacht zijn.
.
Maar zoals ik schreef: ik houd jullie op de hoogte. De praktijk zal het leren.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 30 april 2011 09:19 PM
  [ # 8 ]

Het gas zit er sinds woensdag in. Keurig ingebouwd met oog voor de details. In verband met de aansluitingen onder de tank zijn de beugels van de uitlaat verlengd. De einddemper hangt nu een paar centimeter lager.
Hij loopt heel mooi rustig op lpg, ik verbeeld me zelfs dat ie op gas iets mooier loopt dan op benzine. Ik ben benieuwd wat het verbruik zal zijn.
Na 1000 km even terug voor algehele check, een lektest en om nog een keer met de tectylspuit de bevestigingen langs te lopen.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 30 april 2011 10:03 PM
  [ # 9 ]
Melchior schreef:

Hij loopt heel mooi rustig op lpg, ik verbeeld me zelfs dat ie op gas iets mooier loopt dan op benzine.

Weet je zeker dat dat verbeelding is? Leuk man, een spaarpotje op LPG!

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 30 april 2011 10:22 PM
  [ # 10 ]

Ja zeker leuk. Mooi weggewerkt in de bodem op de plek van het reservewiel.
Ennuh geen belasting verhoging. Nul blijft nul.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Assutec
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 33
Geregistreerd: 29-11-2010

- C3 C3 1.6 EHDI 90 Collection airdream
Gepost: 01 mei 2011 02:27 PM
  [ # 11 ]

Sinds december hebben we een C1. We rijden er meer mee dan verwacht, woon-werk ca 100 km ber dag. Teller staat nu op 9000 km.
Pas eren C4 gekocht op bezine. Nu denk ik erover om in C1 LPG te laten inbouwen. De C1 rijdt nu ca 1 op 19.5/20.5.
Hoeveel kost het inbouwen ongeveer? Waar blijft het reservewiel (onder achterbak?). Als je lekke band hebt heb je die wel nodig, dus als er een plek voor is. Dank voor ideeen en tips.

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 01 mei 2011 04:07 PM
  [ # 12 ]

Hoeveel het verbruik wordt weet ik natuurlijk nog niet. Ik verwacht iets van 1 op 15/16.
De inbouw kostte mij € 1580,-, inclusief een klepsmeersysteem. De tank zit op de plaats van het reservewiel. Dat reservewiel komt dan los te liggen. In mijn geval ligt het gewoon thuis in de schuur:-). Spuitbusje en Wegenwachtpasje doen de rest. Overigens was mijn laatste lekke band in 1985, dus wat dat betreft…..

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 05 juni 2011 10:57 AM
  [ # 13 ]

Verbruik valt behoorlijk mee. Tot nu toe een nette 1 op 17,5. Dat is met allerlei ritten, maar veelal in de stad. In elk geval is het ruim 400 km op één tank(je). Qua rijden is er geen verschil merkbaar.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
J.H.meijndert
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 241
Geregistreerd: 17-09-2007

Gepost: 05 juni 2011 04:48 PM
  [ # 14 ]

Wat nu, nu de wegenbelasting weer betaald moet gaan worden?

ZX 1.4 break ‘95

Profiel  
 
Melchior
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 06-07-2005

Gepost: 05 juni 2011 04:54 PM
  [ # 15 ]

Dan blijft het prijsverschil tussen benzine en lpg onverminderd groot.
De ‘winst’ zal wel iets kleiner zijn. Maar dat is pas vanaf 2014, eerst maar eens zien of alles wel door gaat en wat voor kabinet er dan zit.

Volvo V60 Twin Engine 2015
Fiat Panda Twinair 2014

‘Je mist meer dan je meemaakt’

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook