Even een introductie: ik ben geregistreerd geweest sinds 2007. Toen was ik al soms aan het kijken naar een V6 Activa, maar die waren onbetaalbaar voor mij, en niet te verzekeren. Sinds januari ben ik (blijkbaar) oud genoeg om een grote auto te mogen verzekeren. Nu heb ik een aantal Xantia’s bekeken maar daarmee zijn wat problemen: ten eerste het imago. Hier maak ik mij niet zo druk om, maar de familie wel. Ten tweede denk ik niet dat een Activa meteen iets voor mij is. Dom genoeg ben ik met mijn Xantia-rijdende zwager steeds naar deze auto’s wezen kijken, en eigenlijk moet ik nu wel hydropneumatisch gaan rijden .
Wat en probleem is, is dat ik eigenlijk alleen topversies in overweging neem, m.a.w. ik ben altijd de pineut in aanschaf.
Nu kom ik ook bij de XM uit. Nog steeds geen geaccepteerde auto, maar ik vind hem wel ‘iets hebben’. Ik heb er nog geen gereden. Waar ik nog tegenaan loop zijn de mogelijke kosten. Voorlopig heb ik geen sleutelervaring, maar wel een zwager die me ermee zou kunnen helpen.
Ik hoef niet persé een andere auto, maar wil bij inruil (nu: 106) wel iets ‘goeds’. Onder de auto’s in overweging zijn een Xantia Exclusive (met (bijna) alle opties, met of zonder V6) of een XM met tenminste dezelfde uitrusting.
Een optie die misschien wel verstandiger is, is een goedkope niet-V6 XM met minder opties, waar niet de hoofdprijs voor betaald moet worden.
Ik heb het forum doorgespit maar kom niet echt tot een eenduidig antwoord, je kunt geluk hebben en pech hebben.
Ik maak in principe niet veel kilometers, als ik dat wel ga doen overweeg ik een spaardieseltje ofzo voor woon/werk als eerste auto. Verder heb ik geen sleutelervaring, maar kan het volgens mijn zwager best leren. Wat me eerder tegenhoudt is dat ik een auto niet heb om doorlopend onder te liggen sleutelen, maar hij moet gewoon rijden als ik dat wil.
Lang verhaal, korte vraag: Wat zijn nu eigenlijk de kosten waar je op moet rekenen bij het lopend houden van een XM? Ben je met 1000 euro per jaar wel klaar, of moet je op veel meer rekenen, of kun je af met een beurtje en af en toe een wat grotere investering?
(en als iemand deze vraag voor mij kan beantwoorden mag dat ook: bij gelijke uitrusting, moet ik dan een Xantia Exclusive/Xantia V6 Exclusive/XM V6 Exclusive nemen? Het gaat dan m.n. om leer en airco, eigenlijk overweeg ik auto’s zonder deze opties niet).
Gevonden informatie:
- de topics ‘het zwarte gat’ (deel 1 en 2), zijn al vrij oud en bovendien onoverzichtelijk doordat er geen lijn is, maar iedereen noemt losse kostenposten op:
zwarte gat 1: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/167826/
zwarte gat 2: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/198163/
- http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/192601/. Dit is wel een nuttig topic, zij het dat het iemand betreft die 40kkm wil gaan rijden en dan wordt het heel duur.
- http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/205767/ met daarin een kostenoverzicht (uit onderschrift topicstarter)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Zolang je zelf niets doet, ga je het niet redden met €1000 euro per jaar. De jaren dat je alleen een beurt moet doen en een APK-tje wel, maar zodra er iets aan de hand is gaat het vrij rap met de kosten. Zeker met een V6, omdat daar minder ruimte onder de kap is, dus meer arbeidsuren.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Onderhoudskosten. Ja, als je pech hebt kan dat flink in de papieren gaan lopen. Zeker voor de V6 zoals Brian al zei, en dat is niet alleen vanwege het arbeidsloon maar onderdelen voor de motor bijvoorbeeld zijn ook prijziger.
Ikzelf kocht in 1995 V6 Exclusive (alles er op en er aan) nieuw en reed deze tot 2004. Bijna 9 jaar. Slechts 50 duizend km afgelegd, maar hoofdzakelijk in stadsverkeer. Totale onderhoudskosten ongeveer, omgerekend, 5500 euro, en dat is met inbegrip van inspecties en vervangen van stuurhuis dat ging lekken (deels onder garantie)en vloeistoffen. Alle bollen 1 keer zelf vervangen. Luchtfilter, benzinefilter, oliefilters. Airco pomp vervangen.
Mijn huidige XM, jaar 2000 model V6-24 Exclusive, kocht ik in 2007 van eerste eigenaresse met 36000 km op de klok. Staat nu op 55000. Totale onderhoudskosten tot dusver ongeveer 3000 euro. Inbegrepen is het vervangen van de nokkenas aandrijving met waterpomp, etc. en kleine dingen zoals brandstoffilter, luchtfilter, accu, ruitenwissers, koelwatersensor.
Per kilometer gezien lijken dit hoge bedragen, maar dat kan niet anders met een auto die in stadsverkeer gebruikt wordt. Stop-go. Stop-go. Ik heb daar geen probleem mee aangezien de kosten op jaarbasis niet extreem zijn. En ik trek ze af van de inkomsten belastingen
Er zijn mensen die zweren dat de Xantia beter is gebouwd dan de XM. Is mogelijk, maar mij krijg je niet in zo’n mini XM. Kwestie van smaak hier. Verder hangt je keuze dan wel beslissing af van waar je tegen aan loopt. Bijvoorbeeld: een goed onderhouden 2.0 XM zonder leer met weinig kilometers en bekende historie is dan toch altijd een betere keuze dan een V6 met veeeeel km’s en dubieuze historie.
Overbodig advies misschien, maar ga bij aanschaffing niet over een nacht ijs. Laat de auto keuren bij een onafhankelijke Citroen expert.
Ik wens je sukses.
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Vandaar ook: ik heb geen sleutelervaring maar wil/moet het wel leren . Het is dan ook zeker de vraag of je het regelmatig met een APK’tje en een beurt kunt redden, of dat er toch wel vaak iets stuk gaat.
Offtopic: is een Xantia dan veel beter qua bouwkwaliteit?
Edit: Jan-hendrik is me net voor .
Totaal aantal Berichten: 2133
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Ik rijd sind een aantal maanden Xm. Als je lid wordt van de Xm club en naast hier ook daar regelmatig je neus op het forum laat zien kun je rekenen op een hoop raad en zelfs daad bij de sleutelproblemen/uitdagingen/vragen.
Mijn ervaring is dat Xm rijden erg prettig is, ze hebben vaak wel behoorlijk wat achterstallig onderhoud weg te werken. Maar zoals al gemeld is het geen goedkope auto….
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Hallo deblaauwn! Je hebt geen eenduidig antwoord gevonden, omdat er waarschijnlijk geen eenduidig antwoord is: er zijn zoveel variabelen die de onderhoudskosten bepalen. De belangrijkste is wellicht het door de vorige eigenaars gepleegde onderhoud. Een gebruikte XM is in aanschaf niet duur, dus de vorige eigenaar wist ook dat hij de hoofdprijs niet ging vangen. Dan is de keuze tussen nauwgezet onderhoud plegen en nog maar even doorrijden tot hij in de verkoop gaat voor velen snel gemaakt. Op de site van de XM Club vind je een handig document met aankooptips. Die kunnen je helpen om de toestand te beoordelen. Maar begrijp ik het goed dat je nog nooit in een XM gereden hebt? Misschien vind je na een 106 zo’n slagschip wel helemaal nix! ‘k Zou eerst maar eens proberen een proefritje te maken of een rondje met iemand mee te rijden…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ik sluit me helemaal bij Rens laatste opmerking aan: eerst maar ‘ns in een XM rijden en dan bepalen of je er wat voor voelt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Tjonge jonge wat rationeel weer. Ik kocht een kever, terwijl ik er nog nooit in had gereden, idem voor een Ducati 996, mijn eerste XM en de DS. Die laatste 2 alleen een proefritje in desbetreffende auto, maar het besluit dat er één zou komen was al genomen. Als het financieel wat anders had gelopen afgelopen jaar (en als ik niet het aanbod had gekregen om een avondje in iemands SM te rijden), had ik dat net zo met een SM gedaan.
Je kan best vallen voor een auto zonder er in gereden te hebben. Je kan toch ook op een vrouw vallen zonder…. je weet wel. Je bent toch niet getrouwd met een auto? En dan nog.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
RensKorevaar schreef:(..) Maar begrijp ik het goed dat je nog nooit in een XM gereden hebt? Misschien vind je na een 106 zo’n slagschip wel helemaal nix! ‘k Zou eerst maar eens proberen een proefritje te maken of een rondje met iemand mee te rijden…
Je hebt een goed punt, maar ik ben niet bang dat een slagschip niet wat voor mij is. Mijn vader heeft een BX en twee Xantia’s gehad, nu rijdt hij in een ‘gewone’ auto maar zo gauw het groter wordt, wordt het bijna vanzelf comfortabeler.
Omdat zowel een Xantia als een XM veel groter is dan een 106 wordt het verschil tussen deze auto’s marginaal. Ik vind dat je in een Xantia al goed kunt rijden, dus met een nog iets grotere auto wordt dat weer beter.
Voordat ik ga proefrijden moet ik over de kosten nadenken, het is ook zo jammer om een ideale auto tegen te komen die je vervolgens niet kunt onderhouden. De PDF met aankooptips had ik ook gevonden, maar dat is meer een handleiding om door te nemen tijdens de proefrit.
Ik ben het helemaal met jullie eens dat je er eerst in gereden moet hebben. Ik denk alleen niet dat ik dat nodig heb om voor de auto te vallen. Toen mijn vader weer ‘gewone’ auto’s ging kopen vond ik die oncomfortabel, maar inmiddels niet meer. Als ik dan met mijn zwager rondrijd in een Xantia dan weet ik weer wat ik gemist heb . Daar zou ik ook mee willen rijden, maar de XM is toch anders, met name in de belijning, je zou het extravagant kunnen noemen maar dan in de positieve zin van het woord. Dat bevalt mij wel.
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Nou, dan zo snel mogelijk een XM kopen!
Alle aankooptips en forumraadslagen ten spijt, uiteindelijk weet je toch nooit precies wat je voor je hebt. Meestal valt het tegen… Qua onderhoud dan hè, niet qua comfort! Misschien zou het je kunnen helpen de volgende vraag te beantwoorden: “Wil ik direct de XM van mijn dromen waarmee ik jaren kan rijden, of wil ik er eerst eens eentje om te proberen?” In het eerste geval zou ik je aanraden alleen naar auto’s met een laag kilometrage en met een aantoonbaar goede staat van onderhoud te kijken. Budget: enkele duizenden euros. In het tweede geval kun je gewoon naar een handelaar in tweedehandsauto’s, zoek je er eentje uit van een paar honderd euro en dan maar zien waar het schip strandt. Valt het mee, dan is dat mooi, valt het tegen, dan kan-ie naar de sloop.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Da’s een heel verstandige reactie . Zo’n idee had ik ook al gehad met een willekeurige Opel voor afgelopen winter, maar dan met het specifieke idee om een Opel van de weg te laten verdwijnen en er ook nog lol van te hebben. In dat geval kan ik beter de 106 erbij aanhouden (voorlopig), dan zit ik niet zonder als hij het begeeft.
En: als ik een rijdend exemplaar vind van een paar honderd, kan ik dat als leergeld bij een volgende aankoop besparen . Eigenlijk wil ik er een waar ik mee vooruit kan, maar zeker als je een auto (vóór aanschaf) helemaal niet kent loop ik het risico een duur exemplaar alsnog naar de sloop te moeten doen.
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
In het tweede geval kun je gewoon naar een handelaar in tweedehandsauto’s, zoek je er eentje uit van een paar honderd euro en dan maar zien waar het schip strandt.
Waarbij ik dan wel wil aanvullen dat de ervaring van zo’n XM wel eens tegen kan vallen omdat bij deze categorie de meeste achterstallig onderhoud hebben aan het veersysteem. Dan is het échte Citroen rijden dus nog geen feit.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Eigenlijk kun je er gewoon geen peil op trekken met deze slagschepen.
Je kunt een verdomd mooi exemplaar kopen en nog geen week later zwaar gedonder hebben met de automaten bak, ik noem maar een voorbeeld. De goedkope die je daar ergens in de hoek zag staan en je voor een zacht prijsje mee mocht nemen daarentegen vreet de kilometers probleemloos op.
Ik heb de mazzel dat ik tot nu toe 2 exemplaren heb die in het vakje “redelijk probleemloos” kunnen worden genoteerd, maar voor het zelfde geld had ik echter mijn ergste nachtmerrie naar binnen gehaald en had ik de muren kunnen behangen met garage nota’s
Het heeft ook te maken met een portie geluk en of je een grote of kleine mierenn&&kker; bent. Was de vorige eigenaar een poetser of een sleutelaar of iemand met diepe zakken. De meesten hier kopen een XM in de prijsklasse “het kan mee en tegen vallen”
Wil je het risico zo laag mogelijk houden dan zou je kunnen shoppen in Aalsmeer. Dan heb je een grote kans op een verdomd goed exemplaar met een mate van garantie maar daar betaal je ook voor. De zelfsleuteleaar met de tijd en ruimte kan dat ook bereiken met een goedkoper exemplaar.
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010
- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Prijs zegt -zeker bij een XM- niet alles.
Zoals bovenstaand al genoemd wordt, ga in meerdere XMs een proefrit maken. Je zult gauw genoeg zien en merken hoe verschillend ze kunnen rijden.
Mijn broer is een fervent XM rijder en heeft met een XM Break TD12 een keer flink zijn rekening leeg zien worden door alle onkosten. Ondanks dat dit een auto was van de dealer en gekocht voor 9000 €. Daar heeft ie van geleerd en shopt nu in een prijsklasse tot ongeveer 2500 €.
Kilometers zeggen niet zo heel veel bij een auto maar het onderhoud is het allerbelangrijkste. Mijn broer rijdt nu in een V6 Exclusive aut. van ‘96 met 330.000 km op de klok maar met de complete onderhoudshistorie en 1e eigenaar. Auto rijdt fantastisch en heeft er buiten de normale beurten -nog- niks mee gehad.
Het kan dus wel, voor relatief weinig geld een XM rijden. Het is dus nog altijd een kwestie van geluk hebben.
Toen ik nog CX reed had ik soms ook fikse kosten, maar na 5 kilometer gereden te hebben was ik dat vaak alweer vergeten omdat zowel een CX als XM donders fijn rijden!
Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….
Wat ook een mogelijkheid is om XM ervaring op te doen, is voor een paar honderd euro een leuke XM kopen en er een 200 bij op te tellen om de LHM te vervangen en de bollen te laten controleren.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
Yep ze kosten geen drol en als het niet bevalt haal je gewoon een nieuwe. Zo doe ik het althans al een tijdje.