eXaMple schreef:Yep ze kosten geen drol en als het niet bevalt haal je gewoon een nieuwe. Zo doe ik het althans al een tijdje.
‘Een nieuwe’ lijkt me niet eenvoudig. Maar ik geloof dat ik weet wat je bedoelt. Een vervangende ragbak
2000 XM 3.0 V6 24v Exclusive Auto - 84k km RP8569
Totaal aantal Berichten: 17405
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
Ik hoop dat ik de mijn aan het einde van deze week kan ophalen; niet nieuw, maar wel als nieuw…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Hmmm, lastig allemaal.
Ik heb zowel de XM als de Xantia gereden. Met de Xantia heb zowel ik, als mijn vader veel geluk gehad. Hij kocht in 1998 er eentje met 18.000Km op de teller van 1996. Gewoon een SX met airco, met de 1.8i 16v motor. Tot 2006 heeft hij er mee gereden zonder 1 enkel probleem. Gewoon een beurtje, wat banden en de uitlaat was toen nog origineel. De auto kocht pa bij de Citroen Dealer (Ruesink)
Ik een zelfde ervaring ergens in 2003. Ik kocht toen voor weinig geld een 1.8i 16v van 1997, ook een SX met airco, op LPG. Heerlijk mee gereden een jaartje of 2 zonder onkosten. Auto ook gekocht bij Ruesink, maar zoals gezien en bereden zonder garantie voor iets van 2500 euro.
De volgende auto was een XM op gas, een 2.0i 16v. Eigenlijk zelfde verhaal, maar ik miste mijn airco en leer, dus maar kort mee gereden.
De opvolger was een 2.1td. Gekocht bij een Citroen Specialist, voor best een forse prijs. Ding heeft zeker in 1 jaar tijd 8X bij de garage gestaan voor allerhande domme storingen. Dat jaar echt een fortuin aan uitgegeven. Dat ding was ik echt snel zat.
Daarna een een andere auto gekocht met een kapotte bak (was een nieuw model V6) voor bij wijze van spreke een bos wortels en een fles wijn. Wel 2000 euro in geinvesteerd om ‘m op de weg te krijgen, maar daarna heerlijk probleemloze auto.
Conclusie is dat goed en grondig onderhoud belangrijk zijn. Mijn ervaring met de Xantia is gewoon net wat positiever, maar mijn hart vindt de van voor en achter in elkaar gereden XM (Xantia dus) het gewoon net niet hebben.
Verstand zegt Xantia, gevoel XM, aan jou de keuze
Domme vragen bestaan niet.
Moet het een 6 cylinder zijn?
Ik heb nu mijn 2e Xm met 2,0 motor.
Eigenlijk is mijn ervaring met deze motoren dat ze probleemloos zijn.
Je kan zonder problemen een 4 cylinder kopen met meer dan 2 ton op de klok.
Ik kocht mijn huidige Xm van 1996 met 248.000km op de klok voor 900 euro.
En ik rijd al 2 jaar probleemloos rond als een vorst.
Alleen heb ik het bekende probleempje met de aanjager die nog maar 1 stand kent.
Dus ik moet de module nog vervangen op de aanjagermotor.
Wel heb ik voor de zekerheid de distributieriem en waterpomp vervangen.
Binnenkort ga ik de alle veerbollen vervangen, want ik vindt ze wat stugger worden.
Ook komt er vervanging van de eerste demper en de lambdasonde aan.
Eigenlijk normaal onderhoud dus..
Waarom begin je niet met zo’n 2,0 liter?
Je komt ze met leder interieur en airco tegen voor nog geen 1500 euro.
Er stond er pas nog eentje op marktplaats, het is gewoon even je kans afwachten.
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Mijn eerste 2.1TD was een ramp. Een zalige Pullman dat wel, maar alle 2 maanden ging er wel een hogedrukleiding stuk vd hydrauliek. Kom je plots zonder remmen op de autostrade met de kont op de grond.. Was ik wel gauw afgeleerd om xm te rijden.
“Thuis” deed de XM 2.0 jarenlang verder dienst, redelijk probleemloos.
Beetje later weer een 2.1TD tegengekomen (de huidige) en die is prachtig. Er is altijd wel een elektrisch akkefietje (sinds gisteren geen dimlichten meer), maar voorts super. De laatste vier jaar 2000€ aan onderhoud en zuinig rondrijden. Dit jaar wel begonnen met een flink onderhoud (ook 2000€..).
De 2.0 van thuis is een 2.1D geworden en die doet inmiddels al 8 jaar mee voor minder dan 5000€. De kosten lopen dus ‘traag’, net als de auto.
We hebben hier ook een huisarts rondrijden met 3 of 4 xm’s (meestal V6). Heeft er ook nog 2 staan in de garage voor stukken. Hij kan dus steeds met ‘een’ xm op de baan. Zo kan je ‘t ook doen
dixie-delight schreef:Moet het een 6 cylinder zijn?
Eigenlijk wel, maar het zal dan altijd óf duur in aanschaf, óf duur in onderhoud zijn.
Ik heb nu mijn 2e Xm met 2,0 motor.
Eigenlijk is mijn ervaring met deze motoren dat ze probleemloos zijn.
(...)
Waarom begin je niet met zo’n 2,0 liter?
Je komt ze met leder interieur en airco tegen voor nog geen 1500 euro.
Er stond er pas nog eentje op marktplaats, het is gewoon even je kans afwachten.
Ik overweeg ook wel een goedkoop exemplaar om mee te beginnen, maar dan is het wel zo dat je het geld wat je daarin stopt alvast kwijt bent.
citroenzot schreef:Mijn eerste 2.1TD was een ramp. Een zalige Pullman dat wel, maar alle 2 maanden ging er wel een hogedrukleiding stuk vd hydrauliek. Kom je plots zonder remmen op de autostrade met de kont op de grond.. Was ik wel gauw afgeleerd om xm te rijden.
Maar dat kan van instapper tot topmodel voorkomen, lijkt mij? Dat is geluk of pech met een exemplaar, en dat kan je treffen of niet.
De 2.0 van thuis is een 2.1D geworden en die doet inmiddels al 8 jaar mee voor minder dan 5000€. De kosten lopen dus ‘traag’, net als de auto.
Dus een geval traag en voordelig, of vlot en duur? Da’s nadelig voor mij… hoewel ik wel heb ervaren met een Xantia heel anders te rijden dan met mijn 106. Kan ook liggen aan het feit dat het niet mijn auto is, maar volgens mij is het ook wel een andere rijstijl die bij de auto past. Maar ik houd er wel van om wat vermogen over te hebben voor inhaalacties.
We hebben hier ook een huisarts rondrijden met 3 of 4 xm’s (meestal V6). Heeft er ook nog 2 staan in de garage voor stukken. Hij kan dus steeds met ‘een’ xm op de baan. Zo kan je ‘t ook doen
Ik denk dat één voor het huis al meer dan genoeg is, tegen de tijd dat ik een huis met dubbele garage heb zal ik nog eens aan je post denken
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 30-10-2006
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF V6 Exclusive
- XM 2.1 TD Pullman
Voor zover mijn ervaringen moet je idd wat ‘chance’ hebben met een xm, haat/liefde verhouding. Langs de andere kant.. Zijn diegenen die nu nog rond rijden moeten niet stilaan die met chance?
Met € 1.000- ga je een V6 echt niet redden. Deze auto’s waren nieuw ook duur. Dat zijn ze ook als ze ouder worden. Je hebt het wel over een topmodel! Met bij-passende tarieven en complexe constructies. Dan is er nog een bijkomende factor: Als je echt plezier in je XM begint te krijgen, en je met een glimlach van oor tot oor bocht na bocht, drempel na drempel neemt, je de auto steeds beter wil hebben. Dan ga je dus vervangen wat oud is…preventief. Om haar nog beter te maken. Dan kom je steeds meer tegen en opeens is er dan geen weg meer terug omdat je er al meer in geïnvesteerd hebt dan dat je van te voren bedacht had. En dan heb je het XM virus pas echt te pakken!!
Met een goede 2.0 met airco, waar je desnoods leer in zet, kun je met wat mazzel voor die 1000 net rond komen.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
Vergeet niet dat zelfs een xm met 2.0 is nog een redelijk rappe wagen, daar moet je niet bang voor zijn dat je gebrek aan vermogen heb tijdens een inhaal actie.
Een V6 is geweldig hoor maar verbruikt meer brandstof en is ook duurder in wegenbelasting!
In het algemeen kan je stellen dat een serie 1 (tussen de 16 en 22 jaar) wat gevoeliger zijn dan serie 2, zeker op elektronica gebied. Hoe meer snufjes hoe meer kapot kan!
Denk dat een hoop mensen verliefd worden op een auto en een impuls aankoop doen, koop een zo goed mogelijke auto voor het budget dat je hebt! Reserveer zeker 1500 euro voor de eerste twee maanden aan achterstallig onderhoud, als het mee zit geef je het niet uit.
Sterkte met je zoektocht en maar eerst de keuze wat je wil hebben!
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Met € 1.000- ga je een V6 echt niet redden
Niet mee eens. Ik kocht er een van ‘96 met leder en 280 k op de teller voor € 850. Volgens de garagist moest er € 4000 aan verspijkerd worden om APK te krijgen.
Het enige serieuze euvel was de voorste uitlaatbocht, die was op zo’n betondrempel geland. Er waren wat moeren van het spruitstuk gesprongen, de tapeindjes kon je zien zitten.
Twee uur sleutelen en de boel was weer klaar.
Hier en daar een lampje er in en nieuwe stuurhuishoezen geplaatst en APK, voor nog geen € 100.
Na ca 12.000 km na een jaar weer verkocht voor € 1000.
De Exclusive V6 ZPJ ‘97 waar ik nu in rijd (met leder) kocht ik met 250 k km voor 1250,- De automaat schakelde bonkerig. Ik heb er een goed werkend brein in laten zetten.
Deze hele discussie lijkt een beetje op “Wat kost een huis?”. Het hangt van zoveel factoren af dat je er geen serieus antwoord op kan geven.
Als je handig bent kan je voor erg weinig terecht. Met twee linkerhanden gaat het geld kosten, of in aanschaf, of in reparaties maar meestal in beide. De garagebranche leeft royaal van onhandige mensen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
deblaauwn schreef:Wat me eerder tegenhoudt is dat ik een auto niet heb om doorlopend onder te liggen sleutelen, maar hij moet gewoon rijden als ik dat wil.
Jan voor jouw is het een ander verhaal. Is geen kwestie van er mee eens zijn of niet. Mijn reactie is gebasseerd op hoe TS zijn XM wil gaan gebruiken en wat hij er van hoopt te verwachten.
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
DSuper1970 schreef:Met € 1.000- ga je een V6 echt niet redden. Deze auto’s waren nieuw ook duur. Dat zijn ze ook als ze ouder worden. Je hebt het wel over een topmodel! Met bij-passende tarieven en complexe constructies. Dan is er nog een bijkomende factor: Als je echt plezier in je XM begint te krijgen, en je met een glimlach van oor tot oor bocht na bocht, drempel na drempel neemt, je de auto steeds beter wil hebben. Dan ga je dus vervangen wat oud is…preventief. Om haar nog beter te maken. Dan kom je steeds meer tegen en opeens is er dan geen weg meer terug omdat je er al meer in geïnvesteerd hebt dan dat je van te voren bedacht had. En dan heb je het XM virus pas echt te pakken!!
Met een goede 2.0 met airco, waar je desnoods leer in zet, kun je met wat mazzel voor die 1000 net rond komen.
Het hoeft niet persé gelimiteerd te zijn op 1000 euro per jaar het is maar een rond bedrag als houvast. Ik zeg ook niet dat ik niets zelf doe/wil doen, ik heb bijvoorbeeld een citrofiele zwager die me graag zal uitleggen hoe het allemaal werkt. Bovendien heb ik een broer die monteur is; hoewel hij bij voorbaat zegt niet aan een Citroën/V6 te gaan sleutelen geloof ik niet dat hij dat ook werkelijk in praktijk zal brengen op het moment dat ik bezig ben en een vraag voor hem heb.
Wat ik bedoel met de quote die je aanhaalt in je laatste post is dit: het is niet erg als er onderhoud nodig is, maar het lijkt me niets om iedere zaterdag kwijt te zijn aan het rijdend houden van een (willekeurige) auto.
Wat ik mezelf dan ook niet zie doen is een goedkoop exemplaar ‘voor de hobbyist’ aan te schaffen, ik moet er tenminste mee kunnen wegrijden. Daarom is het wel een goed idee een goedkope met minder eisen te nemen die nog enige tijd kan rondrijden tot de eerstvolgende APK, voor het opdoen van ervaring.
Waar het eigenlijk op neerkomt is dat je met een dergelijke auto als een XM niet moet gaan rijden, of er iig niet van afhankelijk moet zijn, als je maar een (zeer) beperkt budget hebt. Je kunt gewoon plots voor een pittige uitgaven komen te staan. Als je die ruimte dan niet hebt, dan heb je pas ene probleem. Heb je die ruimte wel is het hooguit dat je het niet leuk vind.
Dat risico neemt toe naarmate je een meer complexe uitvoering gata rijden als een v6 of een 25td en daalt weer afhankelijk van je eigen kennis mbt sleutelen.
Kijk maar es in het SM gedeelte , daar geeft men ook aan dat SM rijden niet goedkoop is en voor het gros bijna onbetaalbaar word als je steeds naar de garage moet om het te laten doen.
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
JanSr schreef:
Deze hele discussie lijkt een beetje op “Wat kost een huis?”. Het hangt van zoveel factoren af dat je er geen serieus antwoord op kan geven.
Als je handig bent kan je voor erg weinig terecht. Met twee linkerhanden gaat het geld kosten, of in aanschaf, of in reparaties maar meestal in beide. De garagebranche leeft royaal van onhandige mensen.
Helemaal mee eens. Een xm voor dagelijksgebruik kan best, maar om de kosten te beperken heb je 2 rechterhanden soms echt nodig.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Oh, als je broer ook nog monteur is heb je genoeg back up! Ik zou zeggen: Spring er maar in!!!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!