Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006
- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Hallo,
ben voor de ée keer naar St.Etienne gekomen om een ( zwiterse)CX 2500 TRI break uit 1984 op te halen.
bij de eerste poging heb ik de brandstofpomp vervangen ( doet het)heb de Injekteurs met rail en drukregelaar vervangen ( komen uit goedlopende wagen)
Als ik de wagen start komt er om en om maar een straaltje uit elke injektor ( is dat hoe het hoort?)
boegies vonken goed bougiekabels ziijn goed aangesloten.
Ik heb de aanzuiging van de brandtofpomp in een Bidon met nieuwe 98 RON benzine gehangen
als ik startmotor laat draaien hoor ik de pomp eventjes en als ik ophoud met starten hoor ik de pomp wer eventjes.
Slaap nu al de ée nacht bij de verkoper , en wil de wagen eindelijk aan de praat hebben.
Heefy iemand tips , suggesties of (liefst) de oplossing?
bij voorbaat dank , Serge
Totaal aantal Berichten: 8480
Geregistreerd: 19-05-2007
- CX 25 RD break, Jacqueline
- BX 1.9 TURD, de Euro
Begrijp ik het dus goed dat de pomp niet altijd werkt? Alleen aan het begin even en aan het eind?
Als het brandstoffilter verstopt is kan die pomp niet veel doen, denk ik.
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Beste Serge
je hebt een sensor die over het kam rad meeloopt. Achterkant blok, links voor onder je reserve wiel zit de timer voor je bougies. Blauw vierkant stekkertje dat ondereen hoek van 60 graden uit je blok steekt. Die stift kun je er uit halen (2x m10 met een pijpsleuteltje) en dan even zijn kopje goed ontvetten loopt ie als een zonnetje. even checken op corrosie. Eigenlijk alle stekkers en schakelaar etc enkele keren loshalen en weer aandrukken voor een betere stroom toevoer voor alle componenten. Een tgi blok heeft zo zijn foefjes om je gek te maken. Heeft een of andere onbenul er een alarm ingezet meteen die aarde afkoppelen geeft veel startstoringen. Hoewel je benzine druk wat laag lijkt. Maar het is een begin. Succes blijf je volgen heb het boek erbij.
groet
Mtjf
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Heb je het injectierelais al vervangen?
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Oh heet dat zo!!
Mtjf
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Mtjf schreef:je hebt een sensor die over het kam rad meeloopt.[.....] Die stift kun je er uit halen (2x m10 met een pijpsleuteltje) en dan even zijn kopje goed ontvetten loopt ie als een zonnetje.
Onzin!!
Ten eerste: vuil deert die sensor vrijwel niet, werkt op magnetisch veld.
Maar veel belangrijker: die sensor (en trouwens: de auto waar het over gaat heeft er zelfs 2) als die kapot zou zijn of geen signaal oppikt zou er ook geen ontsteking mogelijk zijn. Dan zou de auto helemaal niet aanslaan.
Doch:
sergolet schreef:boegies vonken goed bougiekabels ziijn goed aangesloten.
Lijkt me dus eerder, zoals Ree al suggereerde, een kwestie van een gaar injectierelais of slechte bedrading of vervuiling/gom-afzetting in het brandstofsysteem en de injectors.
Dit alles ten gevolge van waarschijnlijk lange stilstand waar deze types erg slecht tegen kunnen….
Anders als noodoplossing het relais direct doorverbinden, maar dan werkt de brandstofpomp dus continu!!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 25567
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Horen injectoren niet te vernevelen ipv een straaltje te geven?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Zou ik ook zeggen maar:
sergolet schreef:heb de Injekteurs met rail en drukregelaar vervangen ( komen uit goedlopende wagen)
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 26-09-2009
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
bij mij zat er gewoon wat metaal rommel in het vet. waarschijnlijk deeltjes starterkrans en deze verstoorde de magnetische werking van de injectie stiften. Schoonmaken fluitje van een cent. Voor de zekerheid een bougie kabelplaatje want vonken zegt nog niet alles
Mtjf
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mtjf schreef:Oh heet dat zo!!
Nee, jij hebt het over de BDP sensoren, maar als er een vonk is, werken deze.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Mtjf schreef:bij mij zat er gewoon wat metaal rommel in het vet. waarschijnlijk deeltjes starterkrans en deze verstoorde de magnetische werking van de injectie stiften. Schoonmaken fluitje van een cent. Voor de zekerheid een bougie kabelplaatje want vonken zegt nog niet alles
Dat is een bekend plaatje, maar helaas van een 2400 met een volledig andere ontsteking. Daar is de TS dus niet mee geholpen…
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
bogaard77 schreef:Horen injectoren niet te vernevelen ipv een straaltje te geven?
Met de juiste benzinedruk wel , maar vrees dat die hier het probleem is !!
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Totaal aantal Berichten: 5164
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Als het injectierelais stuk is, wordt er initieel druk opgebouwd (bij contact aan), maar daarna zal de pomp zijn werk niet meer doen omdat ie niet meer wordt aangestuurd. Dit straaltje uit de injectoren kan dus de restdruk zijn die wegloopt uit het systeem.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Serge heb je de auto nog proberen te starten met de oude configuratie of heb je op voorhand al bepaalde dingen overgezet,dus eigenlijk de vraag waren er al problemen met starten in de oude situatie?
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 08-08-2006
- CX CX Reflex D (Familiale )
- CX Pallas 2.5 Diesel
Dank jullie allen wel voor het meedenkenken!!
Ben thuis aangekomen vanochtend om 9,30h,had nog eens alle stekkers met WD-40 ingespoten en alles nagekeken zo goed het ging ( had een boek erbij maar daar stond alleen de 2400 in en dan dewijzigingen van de 2500i) dus daar kwam ik maar beperkt verder mee.
de wagen had sinds 1996 stilgestaan !.
Ik denk dat het niet starten uiteidelijk daarin lag dat de slang die ik op de brandstofpomp had aangesloten en in een Bidon met verse Benzine hing te lang was !!!
Nadat ik deze had ingekort startte de hap om +-12,30 gisteremiddag ,
De einddemper was afgeroest , deze hebben we om niet te stikken door een pijp vervangen.
De wagen hadden we tot de nok volgeladen , ben gisternacht om +-10h vertrokken , de wagen liep beneden 2000toeren zeer onregelmatig , bij het hoogste punt van Belgie had ie behoorlijk .
vermogensverlies!
De temperatuuwijzer in de wagen gaaf weinig aan, maar de fan was al aangesprongen.
Na een kopje koffie op Barraque Fraiture liep ie weer als voorheen !
Dus wat het lopen betreft moet ik nu nog naar de oorzaken zoeken.
Maar in elk geval heb ik hem heelhuids hier, Jippie!