Beste mensen,
Vanmorgen ben ik de nieuwe eigenaar geworden van een heerlijke ZX, rijdt als een trein. Hij is uit 1997, heeft nu 184.000 km op de teller, lekker pittig motorblok, airco, elektrische ramen etc. Fijne wagen!
Voorheen had ik een XM Break op G3, maar die was veel te groot en te duur in de maandlasten voor mij, aangezien ik nu minder km maak. ZX is dan perfect!
Wat een pittig wagentje zeg! Lekker fel, fijne wegligging, stuurt lekker scherp en vering is dan geen hydroliek, maar wel ok.
Hier een plaatje (bijlage):
Geen reacties omdat je denk ik een probleemloos karretje hebt gekocht
Veel plezier en wat voor blok ligt erin dan?
Edit: ik zie in je signature dat er een 1.816v in ligt? Dat moet wel lekker opschieten in een 1000-kilo auto!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Een 1.8i 16v? Het plaatje zegt 1.8i en dat is de normale 8-kleppert.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Hoi,
Nee, het is wel een 16 klepper, typeplaatje zal dan wel niet kloppen, er ligt toch echt een 16V dubbelnokker in, gaat als de brandweer inderdaad, lekker fel. En de luxe uitvoering, ook fijn!
Het is een heerlijk wagentje!
Wel een paar puntjes die ik nog moet aanpakken en waarvoor ik wel wat tips en spulletjes kan gebruiken. Dus als iemand iets heeft liggen of weet waar ik eraan kan komen van het volgende, dan graag:
- Ik zoek een mistlamp, of in ieder geval het glaasje ervan, er is er eentje stuk
- aan de binnenkant van de achterklep ontbreek die afdekplaat van de ruitenwissermotor, dus zo’n plaat zoek ik ook.
- verder een asbak, die is ook weg.
- het kapje aan de voorbumper dat het sleepoog afdekt is weg, dus zo’n kapje
- het elektrisch raam van de bijrijdersdeur is kapot, raam zit vastgekit, dus ik zoek een goede raammotor/mechanisme om het te fixen.
- ook zou een middenarmsteun prettig zijn
- de afstandsbediening van de CV ontbreekt…
- en ten slotte moeten er twee nieuwe achterbandjes op.
Dus een lijstje met wat puntjes, allemaal niet heel spannend, maar wel comfortverhogend en prettig als ik het allemaal heb aangepakt.
Tips en onderdelen zijn meer dan welkom, alvast bedankt!
Groet Matthijs
Wat die armsteun betreft, ik had er eentje in zitten van een , jaja, opel astra ‘99 model. De onderkant van dat ding paste precies in de uitsparing van de middenconsole van de zx. Mocht je dus op de sloop rondlopen….
Ik denk dat je al de genoemde onderdelen op een willekeurige sloop kan ophalen!
Middenarmsteun en ab niet trouwens.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Ja precies, dat dacht ik ook al wel, maar misschien is er hier wel iemand met een sloper of een schuur vol onderdelen ofzo….
Totaal aantal Berichten: 816
- Xsara diffrence 2
die mist lamp heb ik nog wel voor je laat maar horen als je hem wilt
met een citroen voor je deur word je leven nooit een sleur
vorige citroens 2cv6 1974 /charleston 1984 / zx 1.6 aura/bx progress/zx 1.8 aura/ax 93” /c15 /visa14trs/zx 1.4 avantage/visa 14trs stilo/ax 95”/zx 1.6 break tentation xsara break 1.6 16v visa 14trs ax volcane c3 ligne ambiance en nu c3 exclusive.
Gefeli met je nieuwe auto.
Toevalligerwijs ben ik (voor iemand anders) gaan kijken voor deze auto, in Boxtel.
Motorblokje liep prima, schakelde ook goed, als basis een hele prima auto en lekker pittig ook…toch hebben we ‘m laten staan.
Er zijn wel punten aan deze auto die naar mijn idee echt snel vervangen moeten worden (better safe than sorry):
- Banden (zoals je al noemde)
- Distributieriem
- Voorremmen:remde zeer trillend, zeker bij hogere snelheden , trekt ‘m achter in z’n vering als je hard remt. Dat is niet zoals het hoort, moet voor duiken. Achterremmen werken wel zeer goed, met handrem aantrekken remde ie achter heel goed en pakte snel. Daarom denk ik dat het neer komt op alleen nieuwe schijven en blokken aan de voorzijde, de schijven zagen er ook erg diep ingesleten uit.
Verder werkt de airco niet, al beweerde de (oud) eigenaar dat bij hoog en laag dat dat wel zo was. Compressor slaat niet aan, zou kunnen zijn dat ie alleen gevuld moet worden, dat hoop ik voor je.
Ook een beurtje doen zou geen kwaad kunnen, ik had het idee dat de oud eigenaar het onderhoud wat voor zich uit geschoven had (gezien de bovenstaande punten alsook de dingen die jij opnoemde).
Maar zoals ik al zei is het verder een hele goede basis die ook echt fijn reed. Met wat sleutelen issie zo weer prima in orde en heb je er een prima auto aan. Jongen waar ik mee ben gaan kijken vond het sleutelwerk wat teveel, ook de distr. riem was ‘m (na bellen bij verschillende garages) voor deze 16V wat te duur om er ook nog meteen bij te hebben. Als je het allemaal zelf kunt, dan is het voor weinig geld echt topauto.
Hoi,
Dank voor je reactie. Klopt helemaal, al hoeft de distributie nog niet direct hoor, kan nog zeker 25.000 km mee. Banden en remmen wel ja. En die airco, die is leeg. Ga ‘m binnenkort met stikstof op druk laten zetten, om na te gaan of er een lek is of niet. Als het lekvrij is, dan opnieuw afvullen. Hopelijk valt het mee.
Eerst nu maar ns bandjes en remmen fixen. Enne, heb de helft vd vraagprijs betaald, dus wat dat betreft ben ik tevreden. Ik wilde een goedkoop karretje voor naast mijn DS, daarvoor volstaat deze prima.
Groeten!
Oh dat klinkt al een heel stuk beter…....ik had ook als voorstel neergelegd om ‘m voor de helft van de vraagprijs van de hand te doen (gezien dat er wat dingen aan moesten gebeuren) maar dat wilde ie toen niet…gelukkig voor jou was jij de 2e die dat ‘m vertelde. Misschien heeft dat wel wat gedaan.
Nou basis van deze auto is zeer goed….dus dat gaat zeker een heerlijk bakkie worden om in te rijden…veel plezier ermee!
Hallo!
Klein vraagje: de voorstoelen willen niet meer kantelen! De bestuurdersstoel deed het al niet, nu ook de andere niet meer. Beetje lastig als er iemand achterin moet… Iemand ervaring mee, een kleinigheid? Ik hoop het, het is nu vrij irritant…
Alvast dank!
Oh ja, de zitting is wat doorgezakt, is dat te verhelpen?
Voor het kantelen, kijk de kabeltjes van het vergrendelmechanisme even na, kan zijn dat ie ergens los is. Heb ik ook een keer gehad. Even het middendeel achterop de rugleuning loshalen, dan moet je het kunnen zien. En de zitting, tsja, ik zeg andere stoel scoren en vulling overzetten…
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Hoi,
De stoel is inmiddels gemaakt! En de DS mag weer 2 jaar met een geldige APK rondrijden!
Nu ben ik vanavond met de ZX aan de slag gegaan, ben het kapotte elektrische raam van de bijrijderskant eens gaan nakijken. Deurpaneel eraf, mechanisme incl motor eruit gehaald, blijkt kapot te zijn. Zowel de motor is gaar als het plastic ding wat het raam omhoog/omlaag laat gaan, dat is afgebroken. Dus een nieuw mechanisme moet erin. Iemand toevallig nog wat liggen uit een sloper? Alle tips zijn welkom!
Alvast dank. Ik hoop m’n vriendin blij te maken met een raam dat open kan!
Tsja, dat gebeurt vaker. Heb het zelf een keer geprobeerd met een mechaniek uit een sloper, maar das eigenlijk een pleister op den wonde, want wachten tot die ook gaat. Heb uiteindelijk maar gewoon een investering gedaan en een nieuwe gekocht en geplaatst. Kost even wat geld, maar dan heb je wel gewoon een goed werkend raam…
Wat was het met de stoelen, inderdaad het ontgrendelingskabeltje los??
Trots op m’n Troen (en nu dus op m’n Peug…)
Citroën ZX 2.0i 16v -Green Lady- Adieu mon cheri…
Citroën Xsara Coupe VTS -SuperFred- The story has ended
Peugeot 306 Cabriolet - Miss Sunshine-
Stoel was simpel: er lag een colafles onder, die klemde ‘m vast…
Andere stoel moet ik nog doen. Ik heb een reactie van iemand die een raammechanisme heeft, van de week ns kijken. Komt vast weer goed allemaal!