1.9TD Start alleen goed bij voorgloeien.
Jumpy1.9D
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 21
Geregistreerd: 02-04-2011

Gepost: 10 april 2011 06:01 PM

Hallo,

Ik heb pas een jumpy van ‘99 met zo’n 160.000km. Alleen ik vraag mij af of het normaal is dat je hem telkens moet voorgloeien wil hij direct starten, ook als je hem net hebt gebruikt. Staat de motor niet goed afgesteld?

Gr.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 11 april 2011 12:53 AM
  [ # 1 ]

Mijn Xantia 1.9TD uit 2000 heeft dit ook, met een warme motor meteen starten gaat niet, zodra het lampje uit is, kun je meteen starten. Bij de meeste 1.9TD motor is het zelfs zo dat je bij een koude motor, na het uitgaan van het gloeilampje, nog heel even moet wachten anders slaat de motor ook niet direct aan. Nou heeft mijn Xantia sinds zijn laatste riemwissel hier geen last meer van, ik kan een koude motor zelfs starten voordat het lampje uit is, maar bij een warme motor moet ik echt wachten tot het lampje uit is.

Wat het precies is, dat is mij ook een raadsel, het zijn in iedergeval niet de gloeibougies of klepspeling. Ik vermoed iets met de software, de 1.9TD na 98 heeft een ECU.

Profiel  
 
C15GrandVolume
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008

- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
Gepost: 12 april 2011 01:21 PM
  [ # 2 ]

Mijn vader had ooit een Xantia 19td van ‘94, die had dat ook. Ik vond dat erg opmerkelijk.

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 13 april 2011 12:29 AM
  [ # 3 ]

Mogelijk heeft de lagere compressie van een TD er iets mee te maken ???

Profiel  
 
Testedoene
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 179
Geregistreerd: 12-05-2006

Gepost: 22 april 2011 02:39 PM
  [ # 4 ]

Ik had ook ooit zoiets met een VW-diesel. Toen was er een/de relais van de voorgloeiing die een mankement vertoonde.

Ik: Skoda Octavia 3 Combi 1.2 TSI 77kw ‘15 (maar in de praktijk rij ik met de C3)
Vroeger: VW Passat Break 3C 1.6 CR TDI ‘10, Xsara Picasso 16 HDI 110 ‘05, Golf4 TDI ‘02, Golf3 GT TDI ‘96, Golf2 TDI ‘90, Golf2 GTD ‘86
Madam: Citroen C3 1.6HDI 90 ‘10 (maar in de praktijk rijdt ze met de Octa)
Vroeger: P106D ‘97, Xantia18i ‘93, P206HDI70 ‘04, C3HDI70 ‘03, Corsa12S ‘89

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 23 april 2011 08:18 PM
  [ # 5 ]

Ik heb het ook bij een ‘97 td. Met een 2.1td kun je dan weer wel direct starten, ook als de motor koud is en het buiten boven de 20 graden is.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook