Hey,
Sinds kort lekt de dieselpomp van m’n C15. Is iemand die ervaring heeft met dit gegeven? Misschien veel voorkomende problemen of simpele oplossing? Zou ze ook liever niet volledig afhalen zodat ik de riem niet opnieuw moet leggen.
Het is een 1800D uit 1992 en de dieslpomp zelf is een bosch.
bedankt !
groeten jeroen
Waar lekt hij precies?
Bij de neus? (de kant van de DB-riem)
Aan de voorkant van de auto?
Bovenop bij de gashevel?
Maak anders even een foto met een rode pijl erop oid.
Dan kan ik je wel vertellen of en hoe moeilijk het is.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Hey,
Bedankt voor de snelle reactie. De pomp lijkt uit twee delen te bestaan, een “linker” en “rechterdeel”. Het een is de pomp zelf en het ander een stuk dat erop geschroeft zit, een kleiner stuk waar veel leidingen op toekomen. Het is tussenin dat ze lekt.
Als je voor de auto staat rechts dus, niet de kant van de distributieriem.
bedankt !
groeten jeroen
Je bedoelt dus achter dit deel (je ziet daar ook een uitsparing waar een rubberen afdichtingsring in hoort):
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Jep inderdaad !
De uitsparing waar de rubber in hoort lijkt te lekken maar dat komt omdat het het laagste punt is natuurlijk. Tussen de twee stukken zie ik diesel sijpelen, dus komt het van daar.
nogmaals bedankt voor uw reactie !
groeten jeroen
Dan moet er toch redelijk wat uit en af als je dat wilt dichten.
Je moet het gehele plunjer gedeelte eraf sleutelen.
Op de auto is dit erg lastig en helemaal met vuiligheid en viezigheid zou ik
hem dan toch demonteren…
En dat is met de goede tools ook zo klaar.
Je kan riem laten zitten als je een beetje handig bent!
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Maar het valt volgens u wel te dichten? Of zijn er nieuwe dichtingen voor handen?
En hoe pakt ik het aan om mijn riem te laten liggen? Kan ik de pomp demonteren zonder het tandwiel te demonteren? En welke handige tools heb ik dan van doen?
Mijn broer is garagist dus het meeste is hier wel voor handen.
Super bedankt voor uw reacties !
groeten jeroen
Er is gewoon een bosch pakkingset te krijgen voor die pompen.
-de borgpennen plaatsen (vliegwiel nokkenas tandwiel en in de brandstofpomp)
-doe even 3 of 4 tiewraps om de DB riem, voorkomt dat hij een tandje verschiet
-draai de pomp los ( let even op de timing! aftekenen voorkomt opnieuw moeten afstellen, doe dit heel precies!! )
-draai de pompmoer los
-met een tooltje kan je pomp zo eruit duwen.
die zit met twee boutjes in het tandwiel en een pen die op het center van de pompas duwt
-pomp klaar maken (let wel op dat je weet wat je doet, het komt erg precies! en er zitten nogal wat kleine onderdelen in zo’n pomp)
-pomp monteren
Klaar.
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Totaal aantal Berichten: 2120
Geregistreerd: 04-02-2008
- C15 C15D Grand Volume Durisotti
- C15 C15RD familiale
- Visa 11RE Plein Air
- C15 Aanhanger
- C15 C15D fourgonnette 1985
En anders kunnen Dappieman en ik samen wel een gereviseerde pomp voor je regelen als je het niet aandurft.
Hey,
Hartelijk dank voor de informatie, ik probeer het in ieder geval. Misschien hoort u nog van mij, : )
groeten jeroen