


Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Na de koplampen heb ik de stadlicht/knipperlichtunits eens bekeken. Stekkers etc opgeschuurd. Resultaat: afgebroken contact dus soldeerwerk en provisorisch werk van mijn voorganger iets minder provisorisch repareren. Komt bij mij de grote vraag:
IF IT AINT BROKEN DON’T FIX IT of toch wel preventief loshalen waarbij het toch kapot gaat?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
J2K schreef:Resultaat: afgebroken contact dus soldeerwerk en [..........]
IF IT AINT BROKEN
Seems like it’s broken to me!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D
J2K schreef:Na de koplampen heb ik de stadlicht/knipperlichtunits eens bekeken. Stekkers etc opgeschuurd. Resultaat: afgebroken contact dus soldeerwerk en provisorisch werk van mijn voorganger iets minder provisorisch repareren. Komt bij mij de grote vraag:
IF IT AINT BROKEN DON’T FIX IT of toch wel preventief loshalen waarbij het toch kapot gaat?
dat klinkt consistent met de kwaliteit van het werk van de garage waar ik jouw dame eerder heb gezien
Ik schaar me achter La Léo: prutswerk verwijderen en in originele staat terugbrengen!
ex: CX 20 RE 1988 (TB-19-GT)
ex: C8 2.2 16v Line Ambiance
overig: Ford Focus CC
overig: Mercedes-Benz EQB 250



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Het verlanglijstje voor Citromobiel zit in mijn Iphone. Kijken wat ik ga vinden.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Distridrama opgelost
Gister met Franq, CEE-IKS en mcmlxxiv rondje rond mijn CX gemaakt. Bewondering en lof. Onder de motorkap klonk toch en piepend aanlopend geluidje. De garagist van de vorige eigenaar had het niet kunnen vinden en oplossen. Zat bij het kapje van de v-snaar naar de dynamo. CEE-IKS was en niet gerust op, dus de auto op de bokjes, gereedschap gepakt en kapje losgemaakt. Starten en piepen. Dan maar de kap van de distributie gehaald en ja hoor: een distributie riem zo slap als een vaatdoek. Slijtsporen aan de binnenkant van de kap en een groef in de lengterichting van de riem. Zaterdagmiddag een nieuwe riem vinden lukte niet meer maar er was nog een riem beschikbaar die heel weinig had gelopen. Die maar gemonteerd. Na wat testen beek het probleem nu opgelost.
Verder ook de HD pomp snaar op spanning gebracht. Tijdstip gesteld met dank aan CEE-IKS. Ook nog even de voortrein laten beoordelen: daar zit nog wel wat revisiewerk in: fuseekogels en draagarmlagers. Voor een volgende keer.
CEE-IKS en mcmlxxiv bedankt voor een leerzame sleuteldag.
Op weg naar huis werd de lichtschakelaar bloedheet dus zondagochtend de schakelaar maar eens uit elkaar gehaald, alle contactjes opgeschuurd, dimmertjes weer werkend gemaakt. Binnenkort maar eens een relais kopen.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)


























Totaal aantal Berichten: 7586
Geregistreerd: 03-04-2006
- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
De supersnelle oplossing: ‘t relaitje van CX Basis in je dashboard inbouwen. Kun je later altijd nog de ‘nette’ oplossing inbouwen zoals La Leo beschrijft.





















Totaal aantal Berichten: 2214
Geregistreerd: 17-10-2009
- CX 2000 Pallas
- Xsara 1.6 break
Je bent er iig optijd bij voordat de riem breekt, en dat rijdt toch een stuk geruster als je weet dat het goed is.
Mark
CX 2000 pallas ‘78








Totaal aantal Berichten: 794
Geregistreerd: 12-05-2006
- CX Athéna
- 2CV AZ
- CX Réflex Break
- SM 2.7 carb BVM, airco leder tints, Sable Métallisee
- C5 C5 3.0V6 Exclusive BVA
J2K schreef:Distridrama opgelost
CEE-IKS en mcmlxxiv bedankt voor een leerzame sleuteldag.
Graag gedaan J2K! Je hebt er een ontzettend leuke en goede auto aan! Ben blij dat we toch even een beetje doorgezocht hebben. Je moet er niet aan denken dat de riem er afloopt…
Tsja zo’n relais is wel fijn, voordeel is ook dat je lichtopbrengst beter gaat worden. En lichtschakelaars worden ook steeds zeldzamer….
Zou De Hulk ook Citroën gereden hebben?



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
break23m schreef:De supersnelle oplossing: ‘t relaitje van CX Basis in je dashboard inbouwen. Kun je later altijd nog de ‘nette’ oplossing inbouwen zoals La Leo beschrijft.
@break23m: Ik zie bij CX Basis alleen een relais voor een Serie 2. Is ie ook te gebruiken voor een S1?
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hiero:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196511/P45/#882118
Met die blauwe en rode ‘scotch-blokjes’ zou ik beslist niet gaan werken trouwens, dé bron voor kortsluiting en soortgelijke problemen.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
La Léo schreef:Hiero:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196511/P45/#882118
Met die blauwe en rode ‘scotch-blokjes’ zou ik beslist niet gaan werken trouwens, dé bron voor kortsluiting en soortgelijke problemen.
Dank je La Leo. Dat klopt, de ‘scotch-blokjes’ maken slecht contact en vaak problemen. Ik werk het liefst met een originele stekkerkrimptang die de Citroen stekkers en AMP stekker op de draad klemt door de lipjes naar binnen te buigen (niet zo 1 die je alleen maar platdrukt).
Niet deze:
Maar deze:
Zo’n tang is 1x een investering maar met veel plezier. Ik kan zo makkelijk delen van de kabelboom herstellen. De isolatiehoesjes (deze bedoel ik)
kan je losmaken door met een heel dun schroevendraaierje het lipje op de stekker terug te duwen en zo het hoesje er van afschuiven, voor hergebruik.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Jaaaa!!
Dat is top!! Zo doe je het inderdaad goed & netjes!
Wij hebben hier thuis een auto staan waar recentelijk LPG in is gebouwd. Ook allemaal met dat soort stekkertjes aangelegd, zooo vreselijk netjes. Dat zie ik weleens anders (helaas).
Als je op die manier te werk gaat, ben je goed bezig.
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D






















Totaal aantal Berichten: 3673
Geregistreerd: 24-05-2007
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
Hm, dubbele post. Zó graag wilde ik nu ook m’n punt niet maken hoor!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D





























Totaal aantal Berichten: 10403
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
J2K schreef:La Léo schreef:Hiero:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196511/P45/#882118
Met die blauwe en rode ‘scotch-blokjes’ zou ik beslist niet gaan werken trouwens, dé bron voor kortsluiting en soortgelijke problemen.Dank je La Leo. Dat klopt, de ‘scotch-blokjes’ maken slecht contact en vaak problemen. Ik werk het liefst met een originele stekkerkrimptang die de Citroen stekkers en AMP stekker op de draad klemt door de lipjes naar binnen te buigen (niet zo 1 die je alleen maar platdrukt).
Niet deze:
![]()
Maar deze:
Zo’n tang is 1x een investering maar met veel plezier. Ik kan zo makkelijk delen van de kabelboom herstellen. De isolatiehoesjes (deze bedoel ik)
kan je losmaken door met een heel dun schroevendraaierje het lipje op de stekker terug te duwen en zo het hoesje er van afschuiven, voor hergebruik.
Waar koop je dat spul?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 102
Geregistreerd: 12-03-2011
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- Dyane 4 Luxe (AYA2)
- CX 20 TRE
Ik vond ze hier:
http://www.rdae.nl/kabelschoenen-div/isolatiehulsen/index.php/cPath/44_86
De stekkers kan je ook bij deze leverancier kopen maar ook bij een goede automaterialenzaak maar zijn vaak duur. Let op dat de stekker een weerhaakje heeft anders blijft de huls niet zitten.
De tang heb ik ook bij een goede automaterialenzaak gekocht. Let op dat de tang de lipjes naar binnen krult bij het vastknijpen. De buitenste lipjes pakken de isolatie de binnenste alleen om de kern van de draad voor een goede verbinding. Ik hoop dat ik het goed uitleg.
CX 20 TRE 1982, AYA2 Luxe 1969, AYA2 Luxe 1971, AZAM6 1967, Transalp. (ex CX 25TRD T1, ex CX 25TRD T2 Break, ex VISA 176RD, ex AYB, ex AZ18PK, ex 2CV6 Spec 1977)