Schakelen zonder koppeling (Xsara Picasso 2003).
samsonic77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 14 april 2011 05:00 PM

Beste Citroën liefhebbers,

Onlangs wilde mij dochtertje van 2,5 in onze auto spelen (terwijl ik ernaast zat) en kon zij
tot mijn verbazing de pook in iedere versnelling zetten! Zoals jullie kunnen begrijpen kan zij
niet bij de koppeling komen en ben ik nu bang dat dit euvel verstrekkende gevolgen zou kunnen hebben.

Na mij vorige beurt bij mijn eigen garage, wisten zij mij te vertellen dat de koppeling (drukplaat en alles wat daarmee te maken heeft) op niet al te lange termijn aan vervanging toe zou zijn. Is dit nu het punt waarop ik toch echt deze dure reparatie moet gaan laten uitvoeren?

Ik kan overigens nog prima rijden en ondervind ook geen problemen met schakelen! Al gaat het koppelen toch wel wat zwaar, zeker met filerijden…

Graag jullie reactie.

Bij voorbaat dank,

Timo

2003 Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir

Profiel  
 
Gepost: 14 april 2011 05:41 PM
  [ # 1 ]

Er zit geen verband tussen de koppeling en het heen en weer bewegen van de versnellingspook bij stilstaande motor. Het is misschien niet goed om hele dagen zo koud in de tandwielen te roeren, maar een kind dat er even mee speelt brengt echt geen schade toe hoor. De koppeling zorgt voor een onderbreking van de aandrijfkrachten tussen motor en versnellingsbak bij draaiende motor, hij haalt zeg maar even de aandrijfkracht van de versnellingsbak, zodat je deze zonder belasting kunt schakelen. In principe zijn koppeling en versnellingsbak twee totaal afzonderlijke onderdelen die samenwerken om tot een goed resultaat te komen. Nogmaals, schakelen zonder koppelen kun je bij een stilstaande motor eigenlijk altijd.

Profiel  
 
2d
Administrator
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7814
Geregistreerd: 30-11-2005

- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Gepost: 14 april 2011 08:10 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad, niets om je zorgen over te maken.

En zelfs tijdens het rijden kun je schakelen zonder de koppeling te gebruiken, maar dat is een best lastig te beheersen techniek (revmatchen) en niet aan te bevelen voor koppeling en bak als het mis gaat Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 14 april 2011 10:32 PM
  [ # 3 ]
samsonic77 schreef:

Na mij vorige beurt bij mijn eigen garage, wisten zij mij te vertellen dat de koppeling (drukplaat en alles wat daarmee te maken heeft) op niet al te lange termijn aan vervanging toe zou zijn. Is dit nu het punt waarop ik toch echt deze dure reparatie moet gaan laten uitvoeren?

 

Helderziende garagist? Als de man doelt op het eventueel iets zwaarder koppelen, dan zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken, de eerste Picasso’s hebben een kabelbediende koppeling en die is wel te smeren (de bediening dan, niet de koppeling zelf)
ik kreeg bij 150.000km ook zo’n opmerking van mijn garage ( daar kom ik overigens alleen voor APK ) maar ik heb de auto met 212dkm ingeruild en toen had ik toch al 4 keer een caravan van 1200kg de franse alpen doorgetrokken.
v.w.b. het schakelen, zou ik me geen zorgen maken, het stilstaand schakelen is volkomen normaal.

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
samsonic77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 15 april 2011 05:24 PM
  [ # 4 ]

Allen,

Dank voor de informatie! Ik zal mij eens gaan verdiepen in het verhelpen van dit euvel, gelukkig krijg ik hierbij een beter gevoel dan dat mijn garage mij gaf…

Nogmaals dank.

Groeten,
Timo

2003 Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir

Profiel  
 
boukewerff
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1184
Geregistreerd: 16-02-2007

- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Gepost: 15 april 2011 06:17 PM
  [ # 5 ]

Meestal gaat een wat oudere koppeling wel wat zwaarder, maar zolang de boel niet slipt, niets aan doen.

Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.

Profiel  
 
samsonic77
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 07-01-2011

Gepost: 15 april 2011 10:05 PM
  [ # 6 ]

Helderziende garagist? Als de man doelt op het eventueel iets zwaarder koppelen, dan zou ik me daar niet zoveel zorgen over maken, de eerste Picasso’s hebben een kabelbediende koppeling en die is wel te smeren (de bediening dan, niet de koppeling zelf)

Beste Henk,

Dank voor de info! Aangezien ik erg a-technisch ben met auto’s, maar ik mijzelf een redelijk (niet auto) technisch niveau toeken, zou ik graag van je willen vernemen of en hoe ik zelf de bediening van de koppeling zou kunnen smeren, en waarmee…?

Verneem graag van je.

Groeten,
Timo

2003 Xsara Picasso 1.8 16v Plaisir

Profiel  
 
henk-1970
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007

- C1 1.0 collection
Gepost: 15 april 2011 10:39 PM
  [ # 7 ]

Linkje:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207403/

als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….

C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm

 

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook