Hoi,
Ik heb gisteren de kleppen van mijn ID19 uit 1965 gesteld. Ik deed dit pas voor de tweede keer en ook nu is het me nog niet duidelijk hoe ik kan bepalen of een bepaalde uitlaatklep dicht is.
Als ik de motor ronddraai en bijv. uitlaatklep 1 dicht wil hebben, zie ik de stoter omlaag gaan en op een gegeven moment stopt ie met omlaaggaan: klep dicht! Maar, als ik de motor verder ronddraai blijft die stoter nog geruime tijd laag staan. Blijven de te stellen kleppen dan ook staan? Met andere woorden hoeveel ‘speling’ is er?
Voor mij nu relevant want na het stellen ben ik wat vermogen kwijtgeraakt en is er een neiging tot naverbranding.
Kan iemand helpen of de thread aangeven waar dit mogelijk al eens aan de orde is geweest?
Mario
DS!












































Totaal aantal Berichten: 25670
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Je moet naar de veer kijken. Als die ingedrukt wordt gaat je klep open. Zet uitlaat 1 open en stel inlaat 3 en uitlaat 4.
open, inlaat, uitlaat:
1 3 4
3 4 2
4 2 1
2 1 3
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bedankt voor de (snelle) reactie, maar die veer, daar gaat het me om. Die ‘wordt’ idd ingedrukt, dat zie ik, maar als ie is ingedrukt kan ik de motor (of eigenlijk de zwengel waarmee ik de motor ronddraai) nog zeker 45 gr (misschien een beetje overdreven) doordraaien voordat ie weer ‘begint’ te ontspannen (dichtgaat). Wat is het ‘optimale’ punt? Ja ergens daartussen maar hoe bepaal ik dat??
Gr Mario
DS!












































Totaal aantal Berichten: 25670
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies tussen beginnen met dichtgaan en net nog niet helemaal dicht.
Maar het luistert niet zo nauw. Als hij helemaal open is (ingedrukt) kan je gaan stellen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Thnx! Vanavond nog maar een keertje dan!
DS!





















Totaal aantal Berichten: 2259
Geregistreerd: 28-04-2006
- CX 2400 GTi
- ID/DS DS 21 Pallas hydraulique
Ook belangrijk is dat de motor koud is (als je .15 inlaat en .20 uitlaat aanhoudt als klepspeling).
Het optimale punt is vrij makkelijk te bepalen met een ringsleutel 10/11 (?)
Als je deze op de stelmoer van de klep die je wil gaan stellen zet, verlengt deze de arm van de beweging op en neer.
Door die verlenging kan je beter zien wanneer het hoogste punt is bereikt.
Ik hoop dat m’n beschrijving niet te cryptisch is, anders hoor ik het wel.
Succes!






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Klinkt als simpel en doeltreffend.
Volg je hart, gebruik je hoofd.














































Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
maar wat is er mis met de tuimel-methode…?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10459
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bij een ds is daar niets mis mee; dat moment is wel veel nauwkeuriger te bepalen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
waterman schreef:maar wat is er mis met de tuimel-methode…?
Vast niets, maar wat is de tuimel-methode?
Volg je hart, gebruik je hoofd.





























Totaal aantal Berichten: 10459
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als de uitlaatklep bijna weer dicht (omhoog) is, begint de inlaatklep van dezelfde cylinder te openen. Dan kun je de kleppen van de cylinder die op de krukas een slag verder is gaan stellen. Dus 1 op tuimelen=4 stellen en omgekeerd. 2 op tuimelen = 3 stellen en omgekeerd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
In de jaren 50 noemden we dat ‘lappen’ van ‘overlappen’. Zo heb ik het geleerd. De zuigers gaan om de beurt omhoog en omlaag, als 1 en 4 helemaal boven staan, staan 2 en 3 helemaal beneden.
Als cylinder 1 zijn werkslag heeft, zal cylinder vier op ‘lappen’ staan, de uitlaatklep is zojuist open geweest en de verbrande gassen zijn de uitlaat in geblazen. De inlaatklep gaat al open als de uitlaatklep nog niet dicht is en dus staan ze een kort moment beiden een stukje open. Overlap dus.
Als cylinder 1 op ‘lappen’staat kun je de kleppen van cylinder 4 stellen want die zijn beiden geheel gesloten omdat hij met de compressieslag bezig was. Dat geldt ook andersom, 4 op lappen, 1 kleppen stellen. En dezelfde procedure geldt voor 2 en 3.
Zo was het toch waterman?












































Totaal aantal Berichten: 25670
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
de lap methode werkt ook prima.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
captkok2 schreef:Het optimale punt is vrij makkelijk te bepalen met een ringsleutel 10/11 (?)
Als je deze op de stelmoer van de klep die je wil gaan stellen zet, verlengt deze de arm van de beweging op en neer.
Door die verlenging kan je beter zien wanneer het hoogste punt is bereikt.
Ik hoop dat m’n beschrijving niet te cryptisch is, anders hoor ik het wel.Succes!
Kijk! dat zijn eenvoudige maar doeltreffende tips! Bedankt! Ik heb het meteen toegepast en het werkt als een speer. De motor loopt echter nog niet helemaal mooi, bougies ook maar eens vervangen. De motor ‘pruttelt’ in de lage toeren en heeft soms een beetje naverbranding….
Maar in elk geval bedankt, de andere methode die hier besproken wordt ga ik nog eens rustig bekijken.
DS!
Als je niet zeker bent van jezelf kun je ook een lange schroevendraaier in de bougiegat plaatsen en de motor tornen.
Volgorde 4 slag motor per cilinder is: inlaatslag, compressieslag, arbeidsslag en uitlaatslag. Dan is het wel duidelijk dat bij de inlaatslag de uitlaatklep niet open moet zijn en dat je deze kunt stellen, wel opletten dat je dit niet doet bij het kantelen van de allebei de tuimelaars want dan zit je in de gebied dat allebei de kleppen even openstaan.
Bij de uitlaatslag zal de inlaatklep niet open zijn.
Bij de compressieslag zijn allebei de kleppen dicht ( dus te stellen)
Dus gewoon de motor tornen en dan zie je de logica ervan zelf in.
Beide methode’s die hier besproken zijn in de threat zijn goed.
succes
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.