Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
De dichting van de 2 aluminium schaaltjes (kant versnellingsbak) is een grafietdichting toch?
Heb ik in mijn dichtingset 2 witte rubbers, maar ik heb niet direct een idee waar deze zouden moeten komen.
Ivm met de olie, Volgens de handleiding moet er volgende oliën in:
Motor: 20W50 (4l)
Versnellingsbak: 80W90 GL4 (2l)(waarom geen GL5? dit is gemakkelijker in de winkel te vinden)
Remvloeistof: DOT 5 olie (moet dit siliconen remolie zijn ?)
Mvg,
kfcice
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Erg mag absoluut geen dot 5 in het remsysteem. Dit zal alles oplossen en stukmaken. Er moet dot 3 in.
GL 5 bakolie zal alle bronzen onderdelen in de versnellingsbak aantasten en dat gaat dan ook stuk.
Kortom, even verder zoeken naar een GL 4 olie en naar DOT 3. O ja, DOT 4 kan ook.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Siliconen remolie kan prima mits je alles schoon hebt. Ik rij er al een paar jaar zonder problemen mee rond maar wel met nieuwe remleidingen, remslangen en remcylinders.
Bij het inrijden van een Traction motor kun je er beter SAE30 indoen en na 500 kilometer verversen met wederom SAE30.
Bij 1000 kilometer de kop natrekken kleppen stellen en 20W50 erin.
Bij het inrijden is het belangrijk om niet teveel toeren te maken maar wel veel van toerental te wisselen.
Dus rustig op de binnenwegen toeren en zeker niet de snelweg op.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
traks schreef:Bij het inrijden is het belangrijk om niet teveel toeren te maken maar wel veel van toerental te wisselen.
Dus rustig op de binnenwegen toeren en zeker niet de snelweg op.
We hebben hier nog een mooi landschap met vele binnenwegen dus zal zeker toegepast worden.
Effen een foto van de ‘witte’ dichting.
Wel raar dat we ze zelf nog op maat moeten snijden.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Er is al heel wat geschreven over mijn motor Perfo of 11D.
Het is niet de ene of de andere bij mij, maar een combi-motor (of een 11 Perfo zoals ik hem noem :d)
- Verwisselbare schelpjes van de drijfstangen (type: 11D)
- Op het motorblok staat volgend: D-11 4 - I (of 1) V -> Bouwjaar 1954 11 april.
Normaal duid een 6 cijferig nummer op Perfo motor (7 cijfers op 11D) (type: perfo)
- Stalen carterpan (type: Perfo, 11d heeft alu pan)
- Vokes luchtfilter L.230mm 4/50> (type 11D)
- Alu schaaltjes op krukas (type 11D)
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
De eerste 11D motoren hadden ook een stalen carterpan. De aluminium onderzijde werd pas later ingevoerd.
Volgens mij hoort dat witte rubber niet daar, maar is het bedoeld als afdichting van de carterpan op de lagerkappen, aan de buitenzijde. In de originele pakkingsets zaten hiervoor nl soortgelijke dikke halve maan pakkingen maar dan van kurk. Op je onderste foto zie een geultje boven in de lagerkap. Hier valt de scherpe rand van de carterpan in. Kijk maar eens of je daar restjes kurk kan vinden…
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Een 11D heeft geen kurkpakking omdat deze een labyrinth heeft met gaatjes. Hier hoort dus geen pakking in anders werkt het systeem niet.
Deze pakking dient voor de afdichting van de carterpan.
Pim , we bedoelen hetzelfde volgens mij….
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Traks en Aard, jullie hebben gelijk. Ik had er geen enkel gedacht van waar deze moet, maar het klopt wel wat jullie zeggen. Die past daar goed .
Vandaag de krukas, nokkenas, pistons gemonteerd.
Ik heb de krukas op 70nm aangespannen. Maar van een 11D mag dit tussen 77-85nm. Nu echter spant de krukas al redelijk veel. Je moet al wat macht steken om de as te kunnen ronddraaien. éenmaal in beweging draaid deze echter soepel.
Wat doe ik best? zo laten of toch nog wat aanspannen?
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
Nu ik toch effe wat tijd overheb kan ik mijn topic ietsje aanvullen aangezien het bijna een half jaar geleden is kan ik enkele foto’s posten van de vooruitgang.
Een heel belangrijke dichting
Nieuw materiaal om te koppelen.
Een voorlopige opstelling op werkhoogte. Moeten we niet te veel bukken en kunnen we overal aan.(En voor de hele aandachtige mensen, Het blauw geval achter mijn TA is een 2pkbesteleend).
Motorblok net in de auto beland.
En natuurlijk ook wat “nieuwere” technologie inplaatsen zoals thermostaat, watertemp. meter en oliedrukmeter.
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Die koppeling zag er anders ook al niet zo origineel uit
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De pouly van de dynamo zit verkeerd om..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 507
Geregistreerd: 30-08-2009
- Traction Avant 11BN 1954
- C4 (2004-heden) C4 puretech 130 S&S EAT8 Shine
- ID/DS ID19 Confort 1963
Goed gezien, die vinnetjes zorgen namelijk voor ‘koeling’
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Scherp, maar inderdaad