Beste Gsers kunnen jullie me eens uitleggen hoe ik de “Cooling fan shroud” juist demonteer ?
Hiermee bedoel ik hetgene die rond de ventilator zit
is het noodzakelijk op de schroef te demonteren ?
zoja is er gevaar dat de afstelling van de distributie verkeer loopt te staan
Mvg Sam
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
De juiste maat dop pakken met luchtsleutel en los draaien.
Distributie verloopt niet.
thx voor de snelle reactie nog klein vraagje is het nodig voor de bumper te demonteren ?
zoja kleine uitleg altijd welkom
Grtz
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Voorbumper demonteren om de fan los te halen? Nee, dat hoeft niet. Wel de grill.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Sam bedoelt de behuizing. Of daarvoor de bumper weg moet. Ik dacht van wel..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Dat klopt. De keienvanger trouwens ook als je van makkelijk sleutelen houd.
Maar waarom moet alles los? Als je zo ver bent kun je de distributie ook meenemen.
Ik wil zoveel mogelijk het motorcompartiment reviseren,schoonmaken zonder dat de motor eruit moet (heb geen giraf in mijn bezit) en zo moet dus bijna alles los.
heb inmiddels al door gehad dat de bumper dus degelijk lost moet om aan de fan en dergelijke te kunnen maar nu zit ik alweer met een volgend probleem, is het normaal dat de bumper vast hangt aan 2 balken die tot onder de versnellingsbak lopen ?
bij mijn weten zou je toch zonder die balken te moeten lossen de bumper er af krijgen
zo niet wat meer info is altijd welkom.
en nog even terzijde waar krik ik best mijn gsje op de balken die voorzien zijn om hem op de krikken zijn tamelijk beaschadigd en ik zo deze wat willen sparen. dus zijn er nog andere sugesties
Grtz Sam
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Om de motor eruit te halen heb je een goede garagekrik nodig of met 2 man gaat het prima.
Een motor takel is niet perse noodzakelijk.
De voorbumper kan je los schroeven. Eerst de bumper hoeken eraf halen en dan kan het middelstuk eraf. Het middelnstuk zit vast geschroefd aan de keienvanger, die loopt met 2 balken naar achteren.
De orginele GS krik kan alleen op de plekken gezet worden die ervoor bedoeld zijn. De garagekrik kan onder de gehele dorpel.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Haal maar gelijk de keienvanger plus bumper eraf. Pak dan met 2 man het motortje eruit. Kan prima. Zie het topic “la GS de bogarde” !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Hoi Sam,
heb je al een werkplaatshandboek?
Daarin staan dit soort zaken heel duidelijk beschreven en lijkt me ook leerzaam om dat erbij te gebruiken.
Als je interesse hebt dan geef je maar een PB, ik heb er nog wel een over.
Jow
Alles wat hierboven is vermeld is nu gelukt en als je het weet is het redelijk eenvoudig :p
Nu zit ik het met het volgende
Distirubutie is roest wat volgens mij niet normaal is ? wat doen ?
Alle meelooprollen en poulies vervangen ?
En ik heb zitte zoeken naar de informatie die het topic “la GS de bogarde” mij kon geven om de motor uit te halen maar ik vond niet echt de gewenst informatie ..... Kan iemand uitleggen wat hier precies moet gebeuren
Hij ziet er nu als volgd uit http://www.aussiefrogs.com/forum/attachment.php?attachmentid=9697&d=1289283135 (nr13) zonder de fan en ventilator
Grtz Sam
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Heb je al een werkplaatshandboek?
Citroen!
jup ik heb me ondertussen al twee boeken aangeschaft
Citroen Gs Leer em
En een Sleutelboek voor onderhoud en reparatie.
Fotos zijn zwart wit en wat moeilijk om precies te doen want ze zeggen
Grtz Sam
Sam wat ben je allemaal aan het doen?
je wilt je motorcompartiment reviseren, wat versta je daaronder en waarom wil je dat eigenlijk doen? Je kan ook gewoon naar de autowasplaats rijden en de hogedrukreiniger door je motor ruimte halen (zonder direct volgas op de motor te spuiten natuurlijk!)
Dan ziet alles er weer fris uit.
Met alle respect, maar als ik dit zo lees krijg ik toch een beetje jeukende dopsleutels
“Nu zit ik het met het volgende
Distirubutie is roest wat volgens mij niet normaal is ? wat doen ?
Alle meelooprollen en poulies vervangen ? “
dan denk ik alleen maar, wtf!
distributie bedoel je? en zijn je poelies doorgeroest? ik denk dat er tegen die tijd wel meer doorgerot is. Heb je al eens een beetje gezocht op het forum over de onderwerpen die je wil aanpakken?
Ik denk dat je toch een beetje meer je best moet doen om het zelf aan te pakken en anders gericht vragen te stellen, want anders wordt het een beetje een forum voor prutsers.
Wat staat er precies beschreven in je handboek bij de betreffende handeling?
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Twee jaar geleden heb ik het blok van een van mijn GSA’s uit de auto gehad om droog te maken. Dat was mijn eerste serieuze kennismaking met autotechniek. Het gehele proces + foto’s staat beschreven in het Draakjetopic: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/196541/P30/
Ik heb heel veel geleerd door het te doen, wie weet heb jij er zo ook nog wat aan. Op de bumpers en wat details na is de GS technisch nml vrijwel identiek aan de GSA.
Als het blok lekt dan zou ik het er in jouw geval even uithalen om de lekkende keerringen en pakkingen te vervangen want een beetje lekkage wordt bij een GS op den duur heel veel lekkage. Als gezegd, het blok is met twee personen wel te tillen. Uiteraard vervang je dan meteen de distributieriemen+spanrollen, de T-mof van de hydrauliekpomp en de koppelingsset. Je kunt daar dan mooi bij.
Het is allemaal niet zo heel erg ingewikkeld. Met logisch nadenken en een beetje technisch inzicht, een goede doppenset + gevulde gereedschapskist, goede handleidingen en info van het forum kom je een heel eind. Ik zeg tegen jou daarom hetzelfde als wat er indertijd tegen mij werd gezegd: niet nadenken, gewoon lekker bezig gaan.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
At Midfriesland :
Had beter eerst naar je draakje topic gekeken was ik nu al bezig de aandrijassen te lossen (dit hoeft dus niet voor de motor uit te halen?)
Zo te zien aan jou fotos kan ik mijn wagen ongeveer vergelijken quasi roest aan distributie ... dacht dat dit redelijk erg was ... nuja ik moet mischien oldtimers minder vergelijken met hedendaagse auto’s
At Pmd :
Wat ik hoop te kunnen doen is
- de lekproblemen op te lossen
- eens kijken naar de koppeling want km kloppen niet met wat de verkoper me gezegd heeft
- Distributie, Filter enz vervangen
- reinigen slek en vet die overheerst in heel het motorcompartiment
mij boekje helpt me wel in de goede richting maar daar stond toch de aandrijassen lossen en de fotos zijn ook miniem waardoor ik het allemaal uit de tekts moet halen
Grtz