heb de winterbanden omgeruild naar zonmerbanden. bij de 4e band begaf de krik het. de witte plastic ring waarin de schroefdraad draait zei ineens ‘floep’ en dat was het dan. de auto stond ineens weer op 4 wielen, dat nog wel, maar de krik is niet meer.
ik heb inmiddels geleerd dat het een hele uitdaging is om zaterdagmiddag voor pasen een nieuwe krik te krijgen. of erger: je zult maar een lekke band moeten verwisselen langs de snelweg en de krik begeeft het.
de eerste garagehouder had er geen. de tweede en de derde ook niet, maar de laatste verwees me stellig naar de vierde, 15 km verderop. die had wel een citroen-teken boven de garagedeur, maar geen krik, en waarschuwde me en passant voor chinese prul-krikken. “alsof de originele van citroen zo goed zijn!” was mijn reactie. “ik heb er een keer 4 zomerbanden mee verwisseld voor winterbanden, en nu 3 winterbanden voor 3 zomerbanden en that’s it!” en hij mompelde iets van “nooit eerder zoiets gehoord” en slofte naar zijn koffie. ik naar de gamma, maar die had ze evenmin. bij de formido lag er nog een, klein, hydraulisch, rood. waarschijnlijk chinees, maar deed precies wat-ie moest doen, en nog veel sneller en makkelijker dan de originele onstabiele citroen-krik ook. en het mooiste: hij past precies in de citroen-krik-doos, compleet met pomp-stang.
ik weet vrijwel zeker dat de originele krik nooit door de vorige eigenaar is gebruikt, want hij lag nog glimmend ingevet, en perfect gaaf in krik-doos. heb ik pech of kun je inderdaad slechts 7x een band verwisselen met de originele 2003 citroen-xsara-break-krik?
xsara break 1.6i 16v benzine (2003)
Totaal aantal Berichten: 7778
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het originele ding is gemaakt om incidenteel (in gevallen van nood) een wiel te verwisselen. Een krik die wel geschikt is voor het regelmatige werk zou veel te groot en zwaar worden om mee te nemen in de auto. Hetzelfde geldt voor de wielsleutel overigens.
Mijn advies zou zijn om op de sloop een originele krik te kopen voor onderweg en voor de zomer-winterbandenwissel een degelijke schaarkrik aan te schaffen. Werkt veel fijner bovendien.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!