Totaal aantal Berichten: 81
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Merci,
Ze waren inderdaad niet meer voor handen. Blij dat ze bij de basis weer te koop zijn.
Maar zal de zaak eerst eens schoonmaken en doorspoelen en het wat strakker aan draaien.
groet Mtjf.
ps mocht ik een slang nodig blijken te hebben hoor je het van me!!
Mtjf

Totaal aantal Berichten: 81
- CX 25 Pallas IE handgeschakeld
Donderdag alles doorgespoelt nog even flink mijn klauw gebrand bij het open draaien van de radiator aftapplug. Bleef plakken aan mijn uitlaat. Aux. Maar ben nog wel opzoek naar een slang gezien er aan de binnenkant een lekkere scheur loopt. Precies onder de slangeklem. Andere thermostaat geplaatst. Loopt weer als een zonnetje.
Hoewel had na een koude nacht een back fire toen ik mijn choke wat verzette. Hij sloeg af en kon hem pas weer na een paar minuten gestart krijgen. Verder nooit zoiets gehad! Mijn puntjes versleten? Rotortje?
Mtjf
Nou hehe, even een tijdje niet achter de pc gezeten, hoe is het mogelijk?!
Maar goed, bij mij is alles goed gegaan, ik heb meteen de radiateur maar even helemaal los gehaald, met zeepwater door gespoeld, en schoon gespoeld.
Mijn slangen heb ik 2 uur in warm water en groene zeep laten weken, ze zagen er nog prima uit, maar een groene zeep badje kan nooit kwaad met rubber.
Ik heb alleen een vraagje, iedereen heeft het hier over een liter of 12 wat er na dit gebeure in gaat, maar bij mij ging er maar 9.5 liter in!
En ik heb alle tappen opengedraaid, de radiateur is er helemaal uit geweest, alle slangen zijn eraf geweest, ik heb de ventilatie constant op 30 graden gehad om ook de kachelradiateur mee te nemen. De motor heeft ook een paar slagen gemaakt toen alles eraf lag, om echt alle koelvloeistof en water die er nog in zat er uit te krijgen.
De motor heeft met alle slangen en tappen eraf en eruit, ruim anderhalf uur staan druppen en drogen.
Maar ja, toen alles er weer in ging en ik, alle instrucies opgevolgd, de boel gevuld had, had ik nog een half litertje over in mijn laatste flesje koelvloeistof!
Ik heb wel het iedee dat ze iets rustige loopt, maar dat zal wel inbeelding zijn, maar ze is zeker (volgens het display in het dashboard dan) sneller op temperature, en de operating temperature ligt zon beetje 5 grades lager als eers, ze blijft nu zelfs op de heetste dag (80 rijdend) op 83 grades. En met de interieurthermostaat op 30 is de lucht die er uit de ventilatie komt veel warmer als eerst!
Bedankt allen voor de tips, ik kan het echt een ieder aanraden dit een keer te doen, tis niet moeilijk, kost je de kop niet, ik vond het top reuze leuk om te doen. Ze zou er zuiniger van moeten gaan rijden, maar dat weet ik aan het eind van deze tank pas.
Toedels
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.
Volgens mij los je met de gebruikte middelen geen kalkaanslag op. Als je auto in het verleden in Frankrijk heeft rondgereden en er ooit water in is gegaan in plaats van koelvloeistof….
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Nee, idd, daar heb je azijn voor nodig, is er ook deur geweest heur! Alleen wel even na spoelen met iets vriendelijkers, want azijn wil je niet in je systeem houden!
PS: eindelijk kon ik een keer kennis gebruiken die ik tijdens scheikunde had opgedaan, ben er vrij zeker van dat ik toen in de les zat van: wanneer ga ik dit ooit gebruiken!?
The optimist proclaims that we live in the best of all possible worlds; the pessimist fears this is true.

Totaal aantal Berichten: 3673
- CX 20 Pallas, Sable Doré - 1983
- ID/DS DS 21 Pallas, Gris Ardoise - 1966
- CX 25 TRD Turbo 2 Break, Rouge Delage, 1986
- ZX 1.4 Break Réflex, 1995
+/- 10 liter klopt wel hoor!
Goed dat het gelukt is Glenn!
Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D