Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Hallo,
Sinds kort maakt de radiator ventilator een raasgeluid als ik op het knopje AC druk.
Klopt het dat deze direct aan moet gaan ook bij koude motor?
Iemand misschien een suggestie of ik de ventilator eruit kan halen en schoonmaken ofzo??
De dame in kwestie is een 2.0 Turbo CT uit 96…...Type ll dus.
Vast bedankt!
Gr Cybexxm
test
Eruit halen, en even nakijken en schoonmaken, is een tamelijk eenvoudig karwei.
Je haalt rechts de beschermplaat van het dasboard weg, en dan zit je eral bij.
De motor zit met 3 schroeven vast.
Alleen vind ik het vreemd dat het alleen maar met de airopomp aan is.
Dus ik denk eigenlijk dat je het ergens anders moet zoeken, want dat geluid zou je dan ook
moeten horen als je de ventilator aanzet zonder airco.
Aircopomp moet inderdaad gelijk aangaan als je de airco aanzet.
die draait dan gelijk mee.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Hallo,
Dank je voor je reactie, maar het gaat om een van de ventilatoren bij de radiator..
Gr Wilco
test
Yup, de 2 ventilatoren gaan inderdaad aan in de langzame stand als je de airco inschakelt.
Als het geluid inderdaad van die ventilator komt zou je het ook moeten hebben als de airco uit is en de motortemperatuur boven de 92 graden (dacht ik) is.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
En kan de ventilator uit elkaar? Ik had een soort klipje die in het hart van het schoepwiel zit losgemaakt, in de hoop dat je dan deze er af kan trekken, maar dat is vooralsnog niet gelukt.
De hele ventilator zit vast met 3 boutjes 10, de bovenste krijg je wel uit maar de onderste 2 kun je niet eens zien om los te sleutelen…
Gr
test
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik kon met een ring-ratel 10 de 2 andere boutjes losdraaien. Mij was het ook niet gelukt om de motor met blad van de as te trekken nadat het clipje los was. Met de ventilatoren met een centraal boutje ipv clipje lukte mij dat wel om motor met blad van de as te trekken.
Maar ook als je de ventilator los hebt kun je alsnog niks zien, het ziet er uit alsof de motor niet uit elkaar kan maar misschien had ik het niet goed genoeg bekeken.
Ik verving de ventilatoren omdat er bij 1 vd 2 een piepend lagergeluid kwam bij een bepaald toerental en niet constant, vooral te merken als ze draaiden en het contact werd afgezet. Zodra het toerental zakte was het piepgeluid even te horen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Ja, volgens mij had ik jou berichtje gelezen, had alleen niet door dat je het over de zelfde fan had, als je de fan er hebt, kon je toen iets smeren of zo??
Gr Wil
test
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ik had al andere fans geregeld, dus niet goed opgelet of er iets te smeren was. Indien het blad eraf was, kon hooguit het asje een beetje gesmeerd worden.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
als je probeert de fan van de motor te halen, bedenk dan dat dat schroefje de andere kant opdraait. Het hangt een beetje af van welke versie je hebt maar als je er een hebt met een schroefje en je denkt daar niet aan draai je die dus kapot. Reden voor de ” verkeerde” kant opdraaien is op zich logisch. Schroefje zou zichzelf anders losdraaien.
Er valt overigens niet veel te smeren hoor. Die e-motor is volledig gesloten.
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Ok, dus ik kan beter proberen een nieuwe fan te scoren op het forum??
Gr Wilco
test
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Een nieuwe of een goede 2ehandse fan scoren geeft het beste resultaat .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 05-05-2007
- XM Turbo 2.0 CT VSX
- XM 2.0i 16V Y4CZ
Ik ben al aan het zoeken op MP…...(-;
test
wel ff goed kijken naar de versie. Wat ik ervan heb begrepen is dat er later een fan is gekomen met een beter koel opbrengst.
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Ventilatormotor vermogen is bepalend, bijv. voor een PRV V6 2x 200W en van een 2.1DT automaat 2x 310W. Die laatste heeft nokjes in de stekkeraansluiting zodat die niet bij mij aangesloten kan worden. Na het verwijderen van de nokjes zal het wel passen, maar let wel op dat er een hogere stroomsterkte door de bedrading zal gaan. Daarom heb ik gekozen voor V6 ventilatoren om brandgevaar te voorkomen.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
ik doelde op de vorm van de fan.