Dames heren,
Jawel, het raammechanisme is nog niet opgelost of ik begon vandaag benzine te ruiken in de auto. gelijk auto aan de kant en gekeken. blijkt de dikke zwarte slang die vanaf de brandstofpomp komt los te zitten. denk in 1e instantie die is poreus en moet vervangen worden, zat geen klem of zo op maar nee het nippeltje waar hij overheen geschoven is zit nog in de slang. (zie foto)
achteraf kwam ik erachter dat hij ook al eens gelijmd is.
nu weet ik niet of ik de hele balk die erover heen zit waar dit systeem ook op zit makkelijk kan vervangen of dat het een retourleiding van de brandstof is?
Kan ik het nippeltje beter gewoon terug lijmen met zeer sterke lijm of is het vrij simpel te vervangen?
Ik heb de auto echt nodig maar heb zelf 2 linkerhanden wat betreft motor.
dan nog een hele domme vraag.. het is type II dus zakt niet helemaal meer in. kan ik haar af laten slepen naar mijn garage? is 6 km. heb namelijk geen rem of stuurbekrachtiging dan maar heb ik nog wel wat rem?
Citroen XM
It’s not a way of driving…
It’s a way of life..
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Injectierail in z’n geheel vervangen. Bart Ebben ofzo. Lijmen aan zoiets . Is overigens niet moeilijk. Injectoren overzetten.
Slepen: zou ik niet doen. Tenzij je op je handrem genoeg vertrouwt maar dan moet je dat wel heel langzaam doen.
Hoi Puffel,
Heb het momenteel tydelijk opgelost door een brandstofleiding van een bromfiets erin te drukken. dit ging moeilijk omdat hij er nauwelijks in paste maar met lang priegelen zat de leiding er diep genoeg in. daarna het pinnetje op het slangetje drukken en op de orginele leiding. gestart en bleef droog.
toeren gemaakt tot 4000 RPM en hij blijft dicht en droog.
De injectierail is dat een duur onderdeel?
Citroen XM
It’s not a way of driving…
It’s a way of life..
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Bij Bart Ebben waarschijnlijk wel
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Vraag het eens bij eens bij een dealer, soms valt het mee en soms is het een duur grapje.
Er is niets mis met lijmen, een groter pijpje erop of iets opboren en een pijpje er in steken en vast lijmen. Gebruik dan wel een professionele lijm zoals loctite 406, en geen secondenlijm van € 2,50 uit de grabbelbak bij de bouwmarkt.
Persoonlijk twijfel ik of lijmen de oplossing is vanwege de benzine. De meeste lijmen kunnen daar op den duur niet goed tegen (worden week).
Je injectorrail zit zo ingebouwd:
Twee bouten aan de bovenkant en 2 aan het inlaatspruitstuk. De injectors (1) zitten met klem 3 vast, die moet je dus ook loswippen.
Het onderdeelnummer is 157079. De nieuwprijs kan ik niet opvragen, dat mag niet op zondagochtend.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Jeroen, je hebt mail, ik heb er nog een liggen
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
wimb schreef:
Het onderdeelnummer is 157079. De nieuwprijs kan ik niet opvragen, dat mag niet op zondagochtend.
Ik wel, LOL
€41,15 incl. BTW
Volg je hart, gebruik je hoofd.
idd 41 euro en wat klein geld. Voor dat bedrag zou ik persoonlijk gewoon een nieuwe halen. Een mooie gebruikte is ook niks mis mee, maar nu het nog nieuw te koop is en het qua prijs reuze meevalt… Met brandstofleidingen ben ik altijd een beetje voorzichtig…
Inderdaad, voor dat geld zou ik ook voor nieuw gaan. En wel omdat het een kunststof onderdeel is dat dus veel voor zijn kiezen krijgt door de warme motor. Met een nieuwe weet je zeker dat je er minstens 14 jaar tegen kunt.
Wim,
Disciplus Simplex
Reken daar nog 40 a 60 euro bij voor een setje van 8 O-Ringen t.b.v. de injectoren.
Die dingen gaan vroeg of laat lekken, en zeker als je het een keer los haalt, het zou niet de eerste Citroen zijn die uitfikt.
@WimB, lijmen met een professionele lijm is een prima noodoplossing, zo een flesje van loctite kost een paar centen, maar dan heb je ook wat. Op die manier heb ik het pijpje aan het brandstof-filterhuis van mijn vorige diesel gelijmd, dat bleef goed zitten. Uiteraard heb een paardagen later een nieuw deksel op gemonteerd, het was immers een noodoplossing.
maar jij zou dus ook een nieuw set erin zetten begrijp ik. Maakt het overigens geen verschil of het benzine of diesel is dat door je gelijmde pijpje gaat ?
Diesels hebben niet zo’n rail
Ringen voor je injectoren zitten ook op bmw’s en kosten daar ‘maar’ 1,50 per stuk. Een beetje revisieboer heeft ze ook wel liggen voor minder
Ouwe mopperkont
gompy58 schreef:maar jij zou dus ook een nieuw set erin zetten begrijp ik. Maakt het overigens geen verschil of het benzine of diesel is dat door je gelijmde pijpje gaat ?
Uiteraard en met originele O-Ringen van de dealer, kan ze ook bij een O-ringen boer halen van Viton, voor nog geen euro per stuk. Voor een paar euro neem ik het risico niet dat het in de fik vliegt.
Benzine of diesel maakt niet uit met de juiste lijm, Loctite 406 kan daar tegen, mag ook wel met een prijs van c.a. 25 euro voor een klein potje.
Wat Brian kan, mag ik ook weer: de O-ringen kosten bij de dealer €3,63/stuk incl. BTW. Je hebt er 8 nodig. Zelf zou ik ze bij dealer halen: one-stop-shopping heet dat. Of te lui om rond te rijden.
Wim,
Disciplus Simplex
Inderdaad € 3,63 per stuk, ben toevallig bezig met een 16V koppie (gebroken riem) van een XM, daar gaan dus ook 8 nieuwe O-Ringen in. En misschien 2 nieuwe nokkenassen, voor het geval ik ze allebei breek