Verschil carburateur Dyane 6 en 2CV6 ?
loetvanwegen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 02-05-2011

Gepost: 03 mei 2011 12:08 AM

Hallo, ik heb een Dyane 6 van 1982 met eeb carburateur waar 26 - 18 op staat. Sinds kort heb ik ook een 2CV6 van 1987 met een carburateur waar 24 - 21 op staat. Nu heeft de Dyane veel meer power dan de 2CV6. Mijn vraag is of het zou helpen de 2CV6 met eenzelfde carburateur uit te rusten als op de Dyane zit. Of heeft dat geen invloed? wat zou dan een oplossing zijn ? Ik woon in het sauerland in de bergen en mis bij de 2CV6 net dat stukje vermogen om in zijn 4 de bergen op de komen, wat de Dyane prima doet. Groet van Loet

Profiel  
 
Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 745
Geregistreerd: 01-12-2006

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 03 mei 2011 12:54 AM
  [ # 1 ]

Volgens mij is het een combinatie van een andere carbu en het feit dat bij de Dyane de luchttoevoer naar de carbu ” geforceerd” wordt door de buis die vanaf de koeltunnel naar het luchtfilter loopt. Hij heeft dus een primitieve turbo Wink. Ook betreft het een dubbeltraps carbu die de vroegere eenden niet hadden. Alles bij elkaar denk ik dat de geforceerde luchttoevoer samen met de andre sproeierbezetting van de dubbeltrapscarbu het verschil maken

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 03 mei 2011 01:20 AM
  [ # 2 ]

Denk dat Franq gelijk heeft. Zelf 20 jaar rondgereden met luchtslang via koeltunnen nr. carb.
Zit er nog steeds op, aanrader.

Ik was in de veronderstelling dat de carburateur vd Dyane identiek was aan die van de 2cv 6 dubbeltraps, maar kan dat best mis hebben.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 03 mei 2011 08:44 AM
  [ # 3 ]

En dan is er nog het verschil in compressie. De Dyane heeft andere zuigers & cylinders.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 03 mei 2011 10:11 AM
  [ # 4 ]

De latere 2CVs en dyane 6 hebben de zelfde zuigers en compressie. 1:9 oudere 2CVs hebben 1:8,5

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
loetvanwegen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 02-05-2011

Gepost: 03 mei 2011 11:09 AM
  [ # 5 ]

Bedankt voor deze info, ik ga eens kijken of die luchtslang wat kan uithalen !

Profiel  
 
loetvanwegen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 02-05-2011

Gepost: 03 mei 2011 11:35 AM
  [ # 6 ]

Ik heb het verschil nu gezien ja. Luchtpijp van koelhuis naar luchtfilter bij de 2CV6 moet ik zelf gaan maken want het koelhuis van de Dyane past daar niet op. Ga ik me een keer mee bezig houden, wie weet geeft dat net dat extra stukje meer. Wellicht tref ik op de Citromobile ook een andere carburateur. heel prettig dat jullie meedenken ! bedankt !

Profiel  
 
puffel
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008

- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Gepost: 03 mei 2011 02:48 PM
  [ # 7 ]
loetvanwegen schreef:

Ik heb het verschil nu gezien ja. Luchtpijp van koelhuis naar luchtfilter bij de 2CV6 moet ik zelf gaan maken want het koelhuis van de Dyane past daar niet op. Ga ik me een keer mee bezig houden, wie weet geeft dat net dat extra stukje meer. Wellicht tref ik op de Citromobile ook een andere carburateur. heel prettig dat jullie meedenken ! bedankt !

Het werkt wel, trekt net wat feller door. Maar bij een eend moet je er ook weer geen wonderen van verwachten natuurlijk. ‘Men’ zei, dat het wel nadeliger zou zijn voor het verbruik, logisch ook wel.
Maar ik heb daar maar weinig van gemerkt.

Profiel  
 
sleurhut
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 52
Geregistreerd: 14-11-2010

Gepost: 07 mei 2011 12:57 AM
  [ # 8 ]

je hebt dacht ik ook een kant en klaar pijp voor op je eend, volgens mij heet dat ding een power tube, zal het nog eens nazoeken voor je.

Profiel  
 
engbokho
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 976
Geregistreerd: 09-03-2005

Gepost: 07 mei 2011 07:22 AM
  [ # 9 ]
bogaard77 schreef:

De latere 2CVs en dyane 6 hebben de zelfde zuigers en compressie. 1:9 oudere 2CVs hebben 1:8,5

Neuh, de 2cv’s hadden 8.5 en zijn later (1985>) ivm emissie zelfs terug geschroefd naar 7.9
De Dyane heeft altijd 9.0 gehad.

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9406
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 07 mei 2011 09:05 AM
  [ # 10 ]
sleurhut schreef:

volgens mij heet dat ding een power tube

O.a. de mannen van Burton verkopen deze, zie http://www.burtoncar.com/pages/nl/handleiding/handleidinghoofdstukdetails/149-power-tube.asp

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook