Een paar weken geleden brak de riem van een XM 2.0-16V uit 95, de XM van Paul’s Dochter, zij verdrietig, XM kapot
Vorige week zijn we aan de slag gegaan, aangezien Paul de XM weer rijdend wil hebben voor zijn dochter, en de XM wil redden van de slopershamer.
Inmiddels is de kop er al af, 2 inlaatkleppen en 2 uitlaat kleppen krom.
Er gaat een hoop tijd in zitten om 16 kleppen te demonteren, inslijpen, alles schoonmaken en weer demonteren, na werktijd elke avond een paar uurtjes, met onderdstaande foto’s als resultaat.
Doordat dit weekend de Citromobile is, is de planning om volgende week alles weer terug te monteren, om de motor opnieuw tot leven te wekken. En maar hopen dat er geen nokkenas breekt, met 2 nokkenassen is de kans 2x zo groot
Mooi werk hoor Sohail! Volgende keer wel mij bellen om mee te helpen, wil dit ook graag leren!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Je mag meehelpen met het opbouwen als je zin heb, we gaan er een mini-meeting van maken voor de harde kern van sleutelaars
Jij heb bijna dezelfde motor in je Xantia, maar gelukkig heb je de D-riem op tijd vervangen.
Als je ziet hoeveel tijd en nieuwe onderdelen nodig zijn, is het wel te begrijpen dat dit soort grapjes al snel meer dan € 2000 gaan kosten bij de garage.
Een RFS (167pk) is heel erg kritsch mbt kromme kleppen(met het oog niet te zien)/beschadigde klepgeleiders.
De koppen van de RFV en de RFS zijn met dezelfde gedachte ontworpen, al zijn ze niet hetzelfde. Bij het lopen zou ik goed luisteren naar eventueel getik.
Mooi werk! En helemaal met de plaatjes erbij.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
We hebben alles zo goed als mogelijk op het oog gecontroleerd, de kleppen gaan soepel met de hand op en neer in de kop.
ZX1.4i schreef:Je mag meehelpen met het opbouwen als je zin heb, we gaan er een mini-meeting van maken voor de harde kern van sleutelaars
Ik hoor al bij de harde kern van sleutelaars?
Wanneer en waar gaat de opbouw plaatsvinden?
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Als het opbouwen in Dordt zich afspeelt ben ik ook bereid om mee te helpen
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Marcules schreef:Ik hoor al bij de harde kern van sleutelaars?
Wanneer en waar gaat de opbouw plaatsvinden?
Ja, je ben toch ook altijd aan het sleutelen
Het feest gaat waarschijnlijk volgend weekend plaatsvinden, komend weekend is de Citromobile.
Wel een lastig dilemma, eigenlijk zou ik de XM deze week nog willen afmaken, maar ja ik kan de Citromobile niet aan me voorbij laten gaan.
Nou laat maar weten wanneer!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Al met al blijft het nog steeds een kostbaar spel maar als het klaar is is bijna alles aan het blok vernieuwd wat er vernieuwd kan worden, op de krukas, de drijfstangen en de zuigers na. Inmiddels vandaag ook het inlaatspruitstuk en de injectorrail schoongemaakt en nieuwe o-ringetjes gemonteerd. Het thermostaathuis schoongemaakt en natuurlijk tussendoor nog de nodige foto’s gemaakt.
Zoals het er nu naar uitziet gaan we volgend weekend aan de slag. Het moeilijkste klusje komt nog. De bout van de poelie van de multiriem moet nog los zodat we de waterpomp en de spanrollen kunnen vernieuwen, de kop en de spruitstukken en de injectierail kunnen plaatsen en de distributieriem kunnen monteren. Het lossen van de bout gaat volgens Sohail het beste met pneumatisch gereedschap. Ik ben al op zoek geweest naar een compressor maar die zijn niet eenvoudig te huren dus ik zit er over te denken er een te kopen. Hoeveel vermogen moet zo’n ding hebben? Is een compressor van 2PK met een 50 liter tank genoeg om een slagtol aan te drijven?
Dus zaterdag de 14e gaat het gebeuren, in Dordrecht. En als alles goed gaat, zweeft ze de toekomst weer tegemoet als we klaar zijn
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Het vermogen van de compressor maakt niet zoveel uit, wel de druk en inhoud tank, ieder geval boven de 8 bar en een goede slagmoersleutel (geen rommel) Het is mij ook wel eens gelukt met een goede sleutel en een eind verwarmingspijp, zet de (volgens mij) de bak in de versnelling en druk de voet(handrem) aan. Luchtgereedschap is niet echt nodig, wel makkelijker.
Was dit trouwens nog een blok met kantelende zuigers? Die waren toch uit 95? Wel mooi werk trouwens, respect!
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
We hebben het geprobeerd met de auto in de versnelling en de rem goed aangetrokken, en een grote verlengpijp. De bak is hier anders, er zit niet zo een plaat welke je kan demonteren om het vliegwiel te blokkeren. De vraag is of dit kan door de startmotor te demonteren.
Totaal aantal Berichten: 108
Geregistreerd: 04-02-2007
- XM Break 2.0i Turbo C.T AUT. LPG G3
- XM 2.0 16v aut SX
Volgens mij kan je poelie blokkeren door er een pen doorheen te steken zo het blok in, 8mm zo uit het hoofd, zit op ongeveer 4 uur, moet wel stevig zijn. Ik heb de vraagbaak niet zo bij de hand, daar staat het geloof ik in. Anders toch luchtdruk. Dat gaat altijd goed (tot nu toe) Succes!
Soms is het beter, om te vragen om vergiffenis, dan toestemming. (Oud-Zeeuwse wijsheid)
Paul Cornelisse schreef:Dus zaterdag de 14e gaat het gebeuren, in Dordrecht. En als alles goed gaat, zweeft ze de toekomst weer tegemoet als we klaar zijn
Hmmmm…... Klinkt wel aantrekkelijk. Er is toch niets mooiers dan eerst op andermans auto oefenen.
Wim,
Disciplus Simplex
Bij de Boels kun je compressors in alle soorten en maten huren! Van klein tot zo’n aanhanger dieselcompressor!
Verder respect voor de klus! Ik baal dat ik 90% heb moeten missen..