Totaal aantal Berichten: 1173
Geregistreerd: 09-09-2008
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
Ik hoop het niet na te hoeven doen, wel klasse.
Die poelie ging met mijn compressor (8bar) echt nooit los. Daar moet je echt een zwaardere compressor voor hebben. Je kunt het vliegwiel blokkeren aan de onderzijde in elk geval. Volgens mij heb ik die tip van jullie zelf, dat gebruiken van de brander op de bout. En dan met een pijp, hoppa. Voetrem kan natuurlijk nu niet, handrem en versnelling heb ik ook ooit gedaan maar vind ik geen aanrader zelf.
Waar is dat ronde ding eigenlijk voor tussen de distributieriem kap en de carrosserie? Zit niet bij een xantia en wel in de weg bij de xm denk ik?
Die riem, was die zo oud? Ik heb zelf nu 4 x riem vervangen bij een xantia wat volgens mij vergelijkbaar is. De oude riemen moet ik zeggen, zagen er altijd echt perfect nog uit. Ik ben benieuwd of jullie oude riem droogtescheuren of iets dergelijks had.
succes met opbouwen
Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Paul Cornelisse schreef:Is een compressor van 2PK met een 50 liter tank genoeg om een slagtol aan te drijven?
Wat is het aanhaalmoment van de krukaspoeliebout?
De pneumatische slagmoersleutel moet dit moment minimaal kunnen leveren.
Daarbij hoort een bepaalde luchtdruk en -hoeveelheid, dus bar en l/min.
De compressor moet dan weer deze druk en hoeveelheid kunnen leveren.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Tot nu toe hebben alle gietijzeren XU onderblokken die ik heb gezien achter de startmotor een gat om het vliegwiel te blokkeren…
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
De poelie zit vast op 110 Nm, dus 11 km/m volgens bartjens.
In de Haynes staat dat de de versnelling in z’n 4 moet zetten en iemand vol op de remmen moet laten hangen. (hoe ze dat willen doen zonder rembekrachtiging is mij een raadsel maar we kunnen het natuurlijk proberen)
Een compressor huren zou natuurlijk de voorkeur hebben. Aan de andere kant is het natuurlijk handig zelf zo’n ding te hebben, dan moet het er wel een zijn waar je wat mee kan aanvangen.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Compressor moet inderdaad een hoeveelheid l/min. kunnen leveren, de druk is het probleem niet.
Ik denk dat we de startmotor maar gaan loshalen en dan het vliegwiel daar blokkeren, dat ding moet en zal los. We zijn nu zo ver gekomen, dus laten we de pret niet bederven door 1 boutje
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dit wel eens overwogen Sohail?
werkt prima!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hmmm? ja dat is ook een idee om te proberen.
De Makita 230V Slagmoersleutel 600, zou geschikt moeten zijn, kan 600nm aan en er zit een 3/4” aansluiting op, dus geschikt voor het zwaardere werk. Moet dan alleen nog een verloopje bij van 3/4” naar 1/2”
Even onze gereedschappenleverancier vragen
Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
_Razkin_ schreef:Tot nu toe hebben alle gietijzeren XU onderblokken die ik heb gezien achter de startmotor een gat om het vliegwiel te blokkeren…
Inderdaad, maar dat gat is bedoeld voor het afstellen van de timing en niet voor het blokkeren van het vliegwiel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Voor zover ik het weet, gaat de timing van XU benzine motoren via de krukaspoellie van de multi-snaar.
Alleen een XUD gebruikt dat gat bij de startmotor voor de timing (en een TU motor).
Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
ZX1.4i schreef:Hmmm? ja dat is ook een idee om te proberen.
De Makita 230V Slagmoersleutel 600, zou geschikt moeten zijn, kan 600nm aan en er zit een 3/4” aansluiting op, dus geschikt voor het zwaardere werk.
Gebruik dan wel zo’n zwarte krachtdop, deze zijn speciaal voor het gebruik met een slagmoersleutel.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 9438
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Trouwens de 350 Nm uitvoering van Makita heeft wel een ½”-vierkant.
Zie http://www.makita.nl/machines/4106/230v-slagmoersleutel.html
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ziet er ook goed uit, die 350 zou zwaar genoeg moeten zijn
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
ZX1.4i schreef:Compressor moet inderdaad een hoeveelheid l/min. kunnen leveren, de druk is het probleem niet.
Ik denk dat we de startmotor maar gaan loshalen en dan het vliegwiel daar blokkeren, dat ding moet en zal los. We zijn nu zo ver gekomen, dus laten we de pret niet bederven door 1 boutje
Hoeveel liter hebben we het dan over?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
350nm is niet genoeg, vaak zit het vaster door inwerking van vuil en vocht.
De luchtratels die ik gebruik zijn 600nm, en die hebben soms al moeite met een krukaspoellie-bout.
350nm machientje is leuk voor wielbouten enzo.
Hoeveel liter de compressor aan zou moeten kunnen, kan ik helaas niet zeggen, wat wel belangrijk is dat de slang naar de luchtratel dik genoeg is, anders hou je geen druk over.
Vandaag wezen kijken naar de uitlaatkleppen welke niet goed leken te sluiten, zien we dat ze nu wel goed gesloten zijn, ook na het ronddraaien van de nokkenas, sluiten alle kleppen goed, zal wel iets met de hydraulische stoters zijn
Samen met Paul vandaag de kop verder klaargemaakt voor montage, komend weekend gaat het gebeuren.
Wat foto’s tussendoor: