Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Vanmorgen rustig met de dame naar Utrecht gereden. Ik was vroeg en zag onderweg een wasstraat dus daar heb ik haar even laten badderen. Nu de binnenzijde nog even fatsoeneren en dan is ze weer in optima forma. Alleen is het me opgevallen dat een aantal controlelampjes het niet doen, lastig. Binnenkort maar even kijken of ik dat nog kan verhelpen. Ook de kabels van de kachelbediening lopen wat stroef.
Waarschijnlijk veroorzaakt door het roken in de auto. Nicotine en as heeft de vervelende gewoonte overal in te gaan zitten.
Maar ze rijdt fantastisch.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Vergeet je niet de koelvloeistof te controleren en bij te vullen, anders kunnen we dit klusje op korte termijn weer doen
De bediening van de hoogte ging ook al zo zwaar..
Lampjes is een makkie. Koop er meteen 50-60 en vervang alles achter het dashboard. Zo duur zijn ze niet!
Goed te horen dat ze het weer naar tevredenheid doet! Was je dochter nog gelukkig met het resultaat?
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
@Sohail,
De koelvloeistof is gecontroleerd, vanavond voordat ik weer naar Rotterdam reed om les te geven. Stond nog netjes op peil.
@Marco,
Voorlopig rij ik nog even met de Citroen, Judith heeft de Clio om mee te rijden en ik moet nog een keer olie verversen.
Morgen naar Amsterdam, op de terugweg even langs de leverancier voor een multiriem voor de V6.
Man, wat rijdt die oude dame lekker.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Ververs de olie het liefst eind deze week nog, ik neem aan dat je er dan al c.a. 500km mee gereden heb.
Als je toch bezig ben, ververs dan meteen de versnellingsbak olie, 75W80 (GL5) van MPM bijvoorbeeld, maar beslist geen Total, dat is nog GL4. Wat zal Judith blij zijn als ze deze XM straks weer terug heeft.
Wanneer gaan we je V6 doen?, ik heb alweer trek
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Vandaag of morgen een nieuwe riem halen en de andere spullen. Haal ik meteen de olie op.
Anders nog iets?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Hoezo “beslist geen GL4 ” ?
Je gaat toch geen oud type olie erin gooien, als er een nieuwe en betere is, voor dezelfde prijs of vaak zelfs goedkoper. Bijna alle merken hebben inmiddels 75W80 in GL5, behalve Total, zij hebben blijkbaar nog een enorme voorraad GL4. GL5 schakelt soepeler, vooral als het koud is, hiervan is zelf een officiele info-rapid van PSA, waarin GL5 word aanbevolen.
Laat me eens raden, jij heb er Total in gedaan ?
Totaal aantal Berichten: 43311
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wel effe opletten of de bak van die auto wel GL5 geschikt is hé!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
En waar kan ik dat het beste vinden? Of mijn bak wel of niet geschikt is…
Wat ik van internet heb begrepen is GL5 niet perse nieuwe/beter is als GL4, maar dat het vooral gaat om wat voor jouw bak is voorgeschreven?
Precies wat waterman zegt… Allemaal leuk en aardig, maar je kunt niet zomaar in elke bak GL5 mikken. Sterker nog , er zijn bakken waarje het dus echt NIET moet doen ivm de aantasting van de metalen van de bak….
Dan kun je wel zo’n reactie geven, maar voor de Xm bakken word gewoon de normale 75W80 van Total aanbevolen. En ja, dat heb ik zowel in de 16v als in de V6 gestopt en daar is niets mis mee. Sterker nog, zover ik kan nagaan was er op dat moment helemaal geen GL5 beschikbaar. Daarbij, ik zie geen enkele reden waarom nu opeens Total helemaal verkeerd zou zijn terwijl dat er altijd in heeft gezeten.
GL4 of GL5 is voornamelijk een onderscheid in toevoegingen zoals je dat ook in gewone motorolie hebt. De mate waarin de bak belast word is bepalend. Echter, wat ik al aangaf, er zijn bakken waar zeer zeker geen Gl5 in mag. Denk aan de DS (en ik mee ook de SM.). In die bakken zouden de synchromess ringen worden aangetast.
Beetje google geeft bijvoorbeeld aan dat in een moderne Jeep weer wel GL5 moet en dus zeker niet in de DS. In een Xm 16v kun je heel gewoon GL4 mikken.
De gedachte gaang dat het nieuwe is en dus beter is een beetje een kromme. Je gaat toch ook niet de LHM vervangen door het spul wat in een C5 gemikt word ?
Lezen is nogal moeilijk volgens mij, ik schrijf nergens dat je overal GL5 in mag gooien.
Ik heb mijn huiswerk heus wel gedaan om te zeggen dat er GL5 in de XM van Paul kan, dat is een BE-bak.
GL5 is overigens alweer ruim 5 jaar te koop, en zoals ik al zij het word door PSA aanbevolen als een nieuwe en verbeterde olie en alle bakken waar ik het in gedaan heb, was het beduidend beter. Zoek de betreffende info-rapid maar op, op service.citroen.
In een DS en waarschijnlijk ook andere klassiekers kan het inderdaad niet, maar dat is niet mijn specialisme.
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Vandaag nog even in de gauwigheid een nieuwe temperatuursonde in het thermostaathuis gedraaid. De oude begon ineens heel vreemde waarden aan te geven. De spullen voor de V6 worden besteld en liggen donderdag klaar. Alleen zit ik komend weekend en volgend weekend helemaal volgeboekt. Dat wordt dus nog een paar weken voordat ik je honger kan stillen Sohail.
Begin Juni maar een minimeet proberen te regelen dan maar. Je zei dat er misschien in Bodegraven ruimte was?
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Ik ben de komende weken wel zoet met wat andere kleine klusjes, maar wil ook even rustig aan doen ivm gezondheid.
Ruimte en locatie kun je het beste even met Marco afstemmen, maar svp per PB, mail of tel.
Het kan in princiepe ook bij je voor de deur, we hebben dan wel een motortakel nodig en uiteraard mooi weer. Ik schat als we een beetje doorwerken dat het makkelijk binnen een dag moet lukken, beginnen we gewoon lekker vroeg om een uurtje of 07:00
Totaal aantal Berichten: 857
Geregistreerd: 27-07-2004
- XM V6 24V Exclusive
Ik zou nog terugkomen op de totale kosten voor de klus.
In totaal hebben we 1050 Euro aan onderdelen en vloeistoffen uitgegeven, plus zo’n 575 Euro aan gereedschappen.
De onderdelen die vervangen zijn:
4 kleppen
alle klepseals
alle kopbouten
alle draadeinden uitlaatspruitstuk
De gehele uitlaatbevestiging aan de spruitstukzijde plus gevlochten metalen pakking
Oliekeerringen van de nokkenassen
alle pakkingen; Inlaat, uitlaat, kop, waterpomp en thermostaathuis
Poelie (tbv de V-snaar)
Distributieriem
Spanrollen
Waterpomp
Thermostaat
O-ringen voor de injectoren (8st)
Clips voor de injectoren
V-snaar
Bougies
Temperatuurzender
12 bussen remmenreiniger
1 bus WD40
10 Liter Koelvloeistof
10 Liter Motorolie
Nieuw sluitringetje voor de olie aftapplug
In de verbouwing zijn in totaal 5 avonden en 1 hele dag gaan zitten. Als ik alle manuren tel hebben we het over 111 uur. (1e avond 3 man, 2e tm 5e avond 2 man, hele zaterdag; 7 man)
Daarbij komen nog de kosten voor de compressor, 400 Euro; en het luchtgereedschap, 175 Euro.
En natuurlijk de koffie, cola, broodjes en de Barbeque. Kosten? onbetaalbaar.
Het is het waard geweest, de wagen rijdt nog steeds uitstekend. Ik heb afgelopen weekeinde nog even de olie ververst en alle overige vloeistoffen nagelopen. Vanavond mag ze weer mee naar huis met m’n dochter. Ik zal foto’s maken van de overdracht.
Sic gorgiamus allos subjectatos nunc