![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_18222.jpg)
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
waterman schreef:
Trillingen die aan snelheid kunnen worden gekoppeld worden in de regel niet door motorsteunen veroorzaakt maar eerder door velgen, banden, wielnaven en aandrijfassen.
Maar is het dan misschien zo dat door gare motorsteunen dit soort trillingen versterkt kunnen worden?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Motorsteunen geven naar mijn idee vaker een trilling bij een specifiek rpm of een specfieke belasting. gas in een bocht oid.
Als het echt snelheids gebonden is zou ik toch eerst even iets met de wielen gaan doen.
Overigens, en ws zullen sommigen dat niet met me eens zijn… de wagenhoogte kan ook een rol spelen.
Ik heb soms dat de achterkant niet op de juiste hoogte wil komen. Als ik dan ga rijden voel ik een fibratie die weg is als de wagen wel op de juiste hoogte komt. In mijn geval heeft het ws te maken met een faulty hoogte regelaar en een stangenstelsel dat even de aandacht wil hebben.
Ik weet niet waar je ergens zit maar bij http://www.angelosbandenservice.nl/ heb ik mijn banden 100% neutraal gekregen dmv exact balanceren. dat was een wereld van verschil.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Het steunlager van de rechter aandrijfas wordt ook nog wel eens over het hoofd gezien.
Trillingen van aandrijfassen en voorwiellagers verdwijnen bij gas los en worden erger in lange bochten met gas er op, bijvoorbeeld erger bij bocht naar links en weg bij bocht naar rechts of andersom.
Als die trilling niet op gas of bochten reageert moet je bij je banden zijn.
Bij LM velgen plakken ze de balanceergewichten nogal eens en die raken ook vaak los als ze niet erg goed schoonmaken bij het plakken.
Gebeurt regelmatig bij APK keuringen door wielen er af en er op.
Zo houdt BOVAG de kassa gaande.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
is er een manier om die lagers te controleren op de brug? Wiellagers kun je checken door speling op de wielen te zoeken hoewel dat naar mijn idee meer een bevestiging is wat je al gemerkt hebt. si dat tussen lager gewoon een gok?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Helaas, lang voor je het voelt maakt een rot wiellager doorgaans een akeling lawaai. Op een brug kan je dan nog lang niet voelen of het links of rechts zit.
Neemt het lawaai toe met een bocht naar rechts is de kans groot dat linkerlager (waar dan op “geleund” wordt) rot is en andersom.
Wat te doen? Twee opties:
Doorrijden tot je het zeker weet met het risico dat het vastloopt.
Het verdachte lager vervangen met de kans dat het de verkeerde was.
Zelf pak ik altijd de tweede. De levensduur van lagers loopt gewoonlijk niet erg ver uiteen, tenzij er tussentijds gebeund is.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Ga eens met Mitch praten zou ik zeggen… die lijkt hetzelfde te hebben ( gehad)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_18222.jpg)
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ik heb nog 4 Etoiles van mijn sloper liggen met banden. Die kan ik gebruiken om eens te wisselen.
De eerste dagen geen tijd om dat te doen. Later deze week een update.
Bedankt zover voor de tips/overwegingen.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_18222.jpg)
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Net even het happy end van Mitch gelezen. Misschien dus niet alleen wielen, maar ook assen wisselen.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_3644.jpg)
Totaal aantal Berichten: 10382
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
marcelka schreef:waterman schreef:
Trillingen die aan snelheid kunnen worden gekoppeld worden in de regel niet door motorsteunen veroorzaakt maar eerder door velgen, banden, wielnaven en aandrijfassen.Maar is het dan misschien zo dat door gare motorsteunen dit soort trillingen versterkt kunnen worden?
Dat zou wel eens heel goed kunnen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_18222.jpg)
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Slecht nieuws. Vandaag met andere en opnieuw gebalanceerde achterbanden de snelweg weer opgezocht. Niets veranderd
Dat betekend dat de assenwissel op het programma staat samen met een steunlager (noem je dat zo?). Dat laat nog even op zich wachten. Het CX-je is eerst aan de beurt.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Die zit op de rechtervooras, meestal is de rechtervooras de boosdoener, of een beginnende wiellager.
Harry
Zweven dat is pas leven
Citroen XM D12
Citroen CX S2 GTI Turbo VEMS
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_4158.jpg)
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ik vraag het nog maar eens:
Als de trilling op het gas en op bochten reageert moet je bij assen en/of wiellagers zijn.
Als het alleen verband houdt met de snelheid moet je bij je banden zijn. Achterbanden zijn bij hydraulische Citroens nauwelijks voelbaar.
Wat voel je nou precies en waar hangt het mee samen?
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
uhm Jan… Achterbanden kun je wel degelijk voelen hoor.
Wat mij verbaast is dat TS alleen de achterbanden gewisseld heeft en niet alle wielen.
verder sluit ik me wel aan bij je vraag… Wat voel je nu precies bij welke acties. Voel je het in je handen of voeten of in je kont ?
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_18222.jpg)
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Nou vandaag nog eens op de snelweg meer dan 300 kilometer kunnen maken. Ik werd er niet echt blij van
Het lijkt wel aslof het na de andere achterbanden en nieuwe motorsteunen alleen maar erger is geworden.
Om een paar onduidelijkheden nog eens te proberen te omschrijven:
Ik voel trillen/schudden bij snelheden hoger dan 125 km/u.
Dat voel ik niet als trillen in mijn stuur maar in de stoel.
Bochten maakt niets uit. Als ik gas geef is het erger dan gas los. Vanmorgen op de heenweg leek het bij 140 wel een stoomboot die op vertrekken staat. Alsof je alles uit elkaar aan het draaien bent.
Vanmiddag bij bijna 28 graden buitentemp was het een stuk minder erg maar zeker nog irritant aanwezig.
De reden dat ik alleen de achterbanden heb gewisseld is omdat ik altijd begrepen heb dat wat je in je stuur voelt trillen in de voorkant zit en schudden van de stoel/speigel in de achtertrein zit.
Bij het remmen voel ik de schijven ook iets trillen.
Ik ben bang dat ik hier een optelling van factoren heb waar ik nog zo 123 niet mee klaar ben.
Tot overmaat van ramp zag ik vanavond een plasje LHM op de oprit liggen. De nog geen 2 maanden geleden nieuw gezette ring in de HD pomp is weer gaan lekken.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
De nog geen 2 maanden geleden nieuw gezette ring in de HD pomp is weer gaan lekken.
Knap klote allemaal voor je .
Die ringen gaan na een tijd allemaal lekken van de HD regelaar .
Mijn oude regelaars heb ik al 2x lekvrij kunnen krijgen door tussen bevestiging ( dus waar je hem met een bout mee vast zet ) en de onderkant van de HD regelaar, 2 rubberen ringen te plaatsen , zodanig dat ze enkel op het metaal raken , dus niet op de rubberen binnenring die aan `t lekken is.
Boutje weer aandraaien tot`ie niet meer lekt .
Klaar , weer € 85,- uitgespaard voor een gereviseerde.
Succes,ook met de rest.
PS. 140 met een trillende Dame lijkt me niet echt verstandig , pas je een beetje op?
Groet,
Dirk
Oh sorry , zie nu pas dat dat lekken over je HD POMP gaat, nou ja , deze tip is nooit weg mocht ooit je HD regelaar gaan lekken.
XM TCT Ambiance`94