Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
marcelka schreef:
Ik voel trillen/schudden bij snelheden hoger dan 125 km/u.
Dat voel ik niet als trillen in mijn stuur maar in de stoel.Bochten maakt niets uit. Als ik gas geef is het erger dan gas los.
Ik meen me te herinneren dat jou auto DIRAVI heeft. Met een DIRAVI heb je nooit trillingen in het stuur, die houdt de DIRAVI tegen.
Wat gebeurt er als je hem in zijn vrij zet bij die snelheid?
Gas er op en gas los maakt verschil, dus gaat het niet om banden. Ik denk toch allereerst aan aandrijfassen.
Een spoorstangkogel met speling kan ook rare verschijnselen geven.
Kom anders eens langs voor een proefrit.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
@Jansr: Geen Diravi, proefrit is een goed idee. Ik stuur wel een PB.
Ga vandaag eerst die kl*te pomp maar weer eens dicht zien te krijgen.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Vanmorgen bij Jansr geweest voor zijn mening. Na wat snelweg kilometers was hij er stellig van overtuigd dat het in de banden moest zitten.
Maar meteen naar zijn hofleverancier in banden gereden. Zij wilden meteen de XM wel even aanpakken.
Mijn vers gebalancerde achterbanden bleken nog de nodige grammetjes onbalans te vertonen. Ook de voorbanden konden nog wat correctie gebruiken.
Echt vakwerk bij die jongens. Nu ook veel netter met alleen lood aan de binnenkant.
Op de terugweg de ultieme test. De dame rijdt nu weer een stuk strakker! Er zit nog wel iets maar dat zou misschien met balanceren aan de auto er nog uit kunnen. Al met al een heel verschil! Bewijs geleverd dat het in de banden zit. Bedankt Jan!
Gisteravond moest ik nog even een LHM fonteintje tot zwijgen brengen. Een nieuwe originele Citroen ring in de Hd pomp geplaatst. Nu weer lekvrij.
Kan ik weer eens gaan denken aan het schoonmaken van de oprit
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Fijn dat je al een stuk verder gekomen bent met het oplossen van je probleem .
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
JanSr schreef:marcelka schreef:
Ik voel trillen/schudden bij snelheden hoger dan 125 km/u.
Dat voel ik niet als trillen in mijn stuur maar in de stoel.Bochten maakt niets uit. Als ik gas geef is het erger dan gas los.
Ik meen me te herinneren dat jou auto DIRAVI heeft. Met een DIRAVI heb je nooit trillingen in het stuur, die houdt de DIRAVI tegen.
Wat gebeurt er als je hem in zijn vrij zet bij die snelheid?
Gas er op en gas los maakt verschil, dus gaat het niet om banden. Ik denk toch allereerst aan aandrijfassen.
Een spoorstangkogel met speling kan ook rare verschijnselen geven.Kom anders eens langs voor een proefrit.
zeg nooit nooit Jan…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ha Gomp, wat bedoel je te zeggen?
Een diravi blokkeert in elke stand de stuurstand. Verplaatsing kan alleen vauit het stuur. Invloeden vanuit de wielen dringen niet door tot het stuurwiel.
Dat alles uiteraard zolang er druk op het systeem staat.
Dirass is totaal anders, daarbij kan je de wielen verdraaien, de bekrachtiging doet wat hij zegt: assisteert. Direction Assisté.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
De diravi op een CX werkt toch volgens het zelfde principe? Mijn CX trilt wel in het stuur hoor.. zo rond de 130km/h… Over het algemeen trilt de rest van de auto eerder dan dat het stuur trilt, maar het stuur wil echt een beetje trillen…
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Diravi van de CX en XM is eigenlijk hetzelfde en verschillen op enkele details. Bij onbalans in de voorwielen is er idd wel een gedempte trilling in het stuur merkbaar, maar minder dan bij een Dirass uitvoering.
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
GoofBlikscha schreef:De diravi op een CX werkt toch volgens het zelfde principe? Mijn CX trilt wel in het stuur hoor.. zo rond de 130km/h… Over het algemeen trilt de rest van de auto eerder dan dat het stuur trilt, maar het stuur wil echt een beetje trillen…
Dat zijn dan trillingen die niet rechtstreeks vanuit de wielen aan het stuur doorgegeven worden. Dat wordt namelijk verhinderd door de diravi.
Maar als je maar genoeg trillingen hebt gaat er meer trillen aan je auto en via via komen die trillingen dan wel weer in het stuurwiel uit.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Nieuwsgierig als ik ben wil ik graag weten waarom een Diravi nauwelijks trillingen doorgeeft en een Dirass meer.
XM TCT Ambiance`94
JanSr schreef:Ik meen me te herinneren dat jou auto DIRAVI heeft. Met een DIRAVI heb je nooit trillingen in het stuur, die houdt de DIRAVI tegen.
Een TCT heeft toch gewoon DIRASS?
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Ja, klopt, maar dat punt was de wereld al uit, zie het berichtje direct na het berichtje waar jij uit hebt geciteerd.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dirk de Pirk schreef:Nieuwsgierig als ik ben wil ik graag weten waarom een Diravi nauwelijks trillingen doorgeeft en een Dirass meer.
Een DIRASS is een conventionele stuurbekrachtiging. Dat houdt in dat het koppel op je stuurwiel versterkt wordt doorgegeven aan de stuurcilinder.
Krachten op de wielen worden (gedempt) teruggegeven naar je stuurwiel.
Bij een DIRAVI werkt dat totaal anders. De de hydrauliekleidingen naar je stuurcilinder staan dicht zolang je het stuurwiel niet beweegt. Zodra je het stuur beweegt dwingt de hydrauliek de cilinder naar de gewenste positie. De systeemdruk beweegt de cilinder, niet het koppel in de stuuras. Dat koppel wordt gebruikt om om een servosysteem aan te sturen. Er is geen weg terug, dwz dat krachten op het wiel niet teruggeleid worden naar het stuur.
Op een brug, met de wielen van de grond, kan je het verschil goed voelen. Met draaiende motor kan je bij een DIRASS het stuurwiel laten draaien door het wiel te bewegen.
Bij een DIRAVI lukt dat absoluut niet. De “terugkoppeling” geschiedt bij een DIRAVI geheel kunstmatig door de snelheidsafhankelijke tegenwerking van de stuurwielas. Dat mechanisme wordt ook gebruik bij de automatische terugloop.
Een DIRAVI is echt ingewikkeld, voor mij nog steeds de topprestatie van de Citroen hydrauliek. Het werd voor het eerst toegepast in de SM in 1970 (!!)
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vergelijk het met vliegtuigen:
Vroeger/ouderwets/mechanisch/conventioneel: Daadwerkelijke kabels tussen pedalen en knuppels van de piloot en de diverse stuurvlakken aan vleugels etc.
Fly-by-wire: Geen fysieke overbrenging van de commando’s maar via elektronische signalen.
Diravi is dus een soort fly-by-wire: fly-by-hydraulics.
(Voor de volledigheid: er zit nog wel een mechanische koppeling tussen stuuras en stuurinrichting, maar die doet alleen iets als de hydrauliekdruk is weggevallen. Die mechanische koppeling heeft een forse speling.)
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Heel erg duidelijk heren !
Inderdaad een topuitvinding van die Fransen, hoe verzin je het.
Bedankt , weer wat geleerd.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94