je zou het idd kunnen vergelijken met FbW. Omdat er echter wel degelijk een (verplichte) koppeling zit tussen het stuur en de rest is het best mogelijk om trillingen ed door te krijgen in het stuur hoor. Met de hand via het wiel het stuur draaien, dat kun je echt vergeten, maar trillingen en fibraties gaan ook gewoon naar het diravi stuurwiel. Wellicht in mindere mate, maar het kan wel degelijk.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dan zijn we het daar dus niet over eens.
Die “verplichte koppeling” is er alleen als er geen hydrauliekdruk is, je voelt dan een forse speling.
Ik heb ooit een DIRAVI gerepareerd bij een CX, daar voelde je speling ook als er hydrauliekdruk op stond.
Het mechanisme dat het stuurwielkoppel meet werkt met kogeltjes in kommetjes. Die kogeltjes waren versleten, waardoor de stuursignalen niet goed werden doorgegeven naar de stuurcilinder.
Dat was doodeng, als je wilde sturen gebeurde er (bijna) niets.
Ik heb er een van de sloop gehaald (bij een CX is dat te doen) en de beste kogeltjes genomen, probleem over.
Geen terugkoppeling van de wielen betekent ook dat een DIRAVI XM vrijwel geen last heeft van zijwind. Met name bij rukwinden geeft dat erg veel rust.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Kun je bij wegvallende oliedruk het stuur nog wel handmatig sturen , zoals bij Dirass met veel kracht?
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ja, dat is waarschijnlijk wat Gomp bedoelt.
Erg fijn gaat dat niet. Een XM zonder hydrauliekdruk is nou eenmaal een lame duck.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Nou heb ik weer een nieuw LHM fonteintje. zucht…
Linker voorwiel retourslangetje van de veercylinder op het kunststof pijpje-bochtje dat in de motorruimte verdwijnt.
Verstopt? eraf trekken schoonmaken en wel goed? of een lekke veercylinder zodat er te veel doorheen moet?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ha Marcel.
ik wees je daar nog op, bij het balanceren. Fonteinen zie je daar zelden. Wel worden die slangetjes bros en scheuren dan.
Even goed bekijken en een nieuw stuk slang over een passend pijpje.
Eigenlijk zelden een lastig punt.
Veel lekkende voorveercilinders ben ik nog niet tegengekomen. Wie wel?
Je rijdt nu eenmaal in een 12 jaar oude auto met 350 k kilometers. Er komt een moment dat je het rondje gemaakt hebt en dan rijd je zomaar een jaar zonder gedoe.
Een milde vorm van zelfkwelling, maar een stuk goedkoper dan een Jaguar van die leeftijd, en het rijdt lekkerder, moet je maar denken.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Dus eventueel een stukje eraf snijden en er weer op?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Als ik het slangetje er af trek komt er lhm uit het plastic pijpje vanuit de motorruimte. Niet uit de veercylinder.
Het lijkt het ergst in de hoogste stand.
Slangetje lijkt gewoon netjes en niet gescheurd.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Als ik het me goed voor de geest haal is dat een stalen leidinkje in een plastic kraag waar je het over hebt. Dat is een van de retourleidingen van achter. Het zou zomaar kunnen zijn dat onder de auto een retourslangetje niet lekker zit.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Ben even wezen kijken bij de sloper. Het is een plastic leiding die uiteindelijk in een vertakte rubber slang retour naar het LHM vat gaat. De andere “partijen” van de vertakking komen dan van rechts voor en waarschijnlijk van achteren. Kan het zijn dat ooit de twee retouren van de achterste veercylinder(s) niet goed aangesloten/omgewisseld is?
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Ja/nee.
Verwisselen maakt niet uit, maar het kan zijn dat ze niet goed zijn aangedrukt.
Wim,
Disciplus Simplex
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Slang goed schoongemaakt en er stevig opgedrukt. Veel verder dan deze eerst zat.
Gelukkig is de boel weer (even?) droog
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Afgelopen week brak de uitlaat zomaar in tweeën. Vandaag de boel gelast.
Ik had nog geen zin in een grote vervangingsoperatie.
Resultaat is nu wel dat de uitlaat hangt te trillen op het metalen steuntje midden onder.
Dimlichten hielden er ook mee op. Zwaar gesmolten relaisvoet uit elkaar getrokken en de belangrijkste klemmetjes vervangen.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 667
Geregistreerd: 08-09-2010
- CX 2400 GTi
- Xantia 2.0 16V Exclusive BVA
Een milde vorm van zelfkwelling, maar een stuk goedkoper dan een Jaguar van die leeftijd, en het rijdt lekkerder, moet je maar denken.
Nou haal het milde er maar af.
Gisteren kon ik eindelijk even genieten van een XM die weer helemaal in orde leek.
Vanmorgen bij het open en dicht doen van het linker raam een droge “krak” in de deur en het raam blijft hangen.
Boos het kreng op de oprit gestald en met de Xant naar de technische meeting van de CX club gereden.
Ex: 2CV, AX, BX, ZX, Xsara, Xantia 2.0, XM 2.0 TCT, CX 22TRS, Xantia 1.8 16V
C5: 186.000 | CX 2400 GTi: 227.000 | Xantia 2.0 16V: 200.900
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een weigerend raammechanisme is het eerste stadium in de reeks XM kwellingen. Daar moet je doorheen, het hardt je en maakt je geschikt voor al die andere tergingen.
Zolang je daar nog over klaagt hoor je eigenlijk niet bij de XM maffia.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop