afgelopen week zou ik met de Trax een stukje rijden, zit er een tik in de motor.
hij staat nu in de garage, kopje eraf, en ga de hele motor maar reviseren… hij zoop sowieso olie als een baas.
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
zeker Graddus,
ik heb onderhand de kp er af gehaald en zou beginnen met de revisie,
echter zat ik ook nog met een eend waarvan de koets niet best meer was, deze nam de plek in waar de trax moet staan als de motor er uit ligt, dus eerst meer besloten om de eend van nieuw plaatwerk te voorzien, het toeval wil dat er eergister een smetteloze koets op marktplaats stond, dezelfde dag ben ik wezen kijken en heb deze gekocht met alle plaatwerk op de spatborden na, de eend word dus blauw met witte spatborden
vanmorgen heb ik de traction uit zijn slaap gehaald, aangezien ik het nu minder druk met werk heb, was het vandaag tijd om de motor van de Trax uit elkaar te halen.
samen met een vriend van me hebben we hem er uit getild, en vervolgens uit elkaar geschroefd….HORROR!!! de zuiger van de 4de cilinder is totaal aan gort, de bussen van 2 en 3 zijn aan de onderkant aangevreten.
dit zijn de stukken die her en der door de motor zaten:
direct dus maar op stap voor de onderdelen, inmiddels heb ik een nieuwe zuiger/bussen set.
vervangende drijfstangen. (ook zoiets waar je niet op rekent…)
pakkingset.
ketting voor de nokkenas + spanner
de krukas word geslepen/gebalanceerd in Hoogeveen, zal wel na de jaarwisseling worden.
en dan maar weer samenbouwen..
nou ligt het blok dus helemaal uit elkaar, en krijgt een strak nieuw binnenwerk.
ik sta nu in twijfel om de motor terug samen te bouwen in originele staat, dus ongeschilderd, wel schoon gemaakt, de oliekanalen en dergelijke worden allemaal gespoeld en de diverse delen gaan in de wasmachine.
dan wel dat ik het blok voorzie van een nieuwe laklaag.
de auto is nu nog volledig origineel en ongerestaureerd…
wat is jullie mening?
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat wil je op den duur?
Alles aanpakken,of…..
Persoonlijk vindt ik de traction gebruikt het mooist.
Maar denk dat dit zeer persoonlijk is,
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 326
Geregistreerd: 02-08-2007
- Traction Avant 11 BN
- C4 (2004-heden) 1.4-16v Ligne Prestige
ketting voor de nokkenas + spanner
Nieuwe tandwielen + ketting is toch wel genoeg? Hier heb ik geen spanner op geplaatst.
de auto is nu nog volledig origineel en ongerestaureerd…
Het is te zien hoe origineel je hem wilt houden…
Je hebt mensen die alles origineel houden (bouten M7 met sleutel 12, origineel motor gedeelte,...)
En je hebt mensen die graag dicht bij origineel houden maar kiezen voor ietsje meer comfort en gemak (nieuwe M7 bouten, een olie- en temp-meter, elektronisch starten,...)
Eigen bezit: C4 1.4(‘07), Traction 11B (‘53), Saxo VTS 1.4(‘02)(verkocht)
Familie bezit: ZX d1.9(‘95), Berlingo d1.6(‘10), C3 d1.6(‘09), C3 d1.9(‘11)
Schoon-Familie bezit: Mehari (‘73), 2PK (‘58), 2PK (‘60), 2PK (‘86), 2PK-besteleend (‘73) Vele 2PK chassis + onderdelen.
Ik zou alles schoonmaken en weer in elkaar zetten zonder het blok te verven.
Ik denk dat ik het zou laten afhangen van de staat van alles.
Op een zeker moment is namelijk bepaalde delen opnieuw van een coating voorzien geen restauratie maar gewoon regulier onderhoud…
Totaal aantal Berichten: 15697
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Dat van die kettingspanner is misschien niet nodig, maar wel fijn. Het blok loopt er net wat rustiger door, omdat de ontsteking minder schommelt.
eerlijk gezegd stond ik er van te kijken dat er geen spanner in zat, en dit blijkt dus een optie te zijn,
maakt ook niet uit, als er minder vrije slag op de tandwielen zit door een spanner, ben ik voor.
inmiddels ligt de hele handel bij Drentse motoren revisie,
zodat het mooi gereinigd weer terug komt inclusief geslepen/gebalanceerde krukas.
en inderdaad, ik denk dat ik het blok niet ga schilderen, als de lak er nog goed op zit, vind ik het mooier om hem zo te laten. ziet er ook niet echt uit denk ik.
een volledig originele auto, met een bling bling blok onder de kap.
ik heb zelfs de nieuwe brandstof pomp een tijd buiten laten liggen, om die nieuwe glans er af te krijgen.
vanmorgen nog even meet de ziugers aan het spelen geweest, die zal ik deze vakantie gaan balanceren met de drijfstangen.
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Deze motor zal eerdaags weer heel mooi gaan lopen, gezien
de voorbereidingen die je treft.
Balanceren + vliegwiel + drukgroep..!!
Doen ze dat daar of elders…
Succes. Kom het een keer bekijken.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
he Kees,
het balanceren doen ze elders, ik heb ik der tijd ook de krukas van de DS laten doen, en deze ging naar een collega bedrijf.
ik neem aan dat ze dat ook met de trax, gaan doen.
ik zal pas na de jaarwisseling verder kunnen want dan pas krijg ik de onderdelen terug van DMR..
heb je een keer tijd, kun je nog niks..
Totaal aantal Berichten: 1126
Geregistreerd: 06-01-2010
- Visa GTI 115ch
- Jumpy 2 liter HDI 140 6bak Nm320
Bedrijven die krukassen kunnen balanceren zijn heel erg schaars.
En helemaal in onze omgeving.
Die van mijn GTI heb ik toen in Ter Apel laten doen.
Je verbaast je wat er aan materiaal verwijderd wordt
om het goed te krijgen. De trillingen in de motor zullen sterk afnemen.
DOEN… Ook al kost het een paar knaken…
Velen slaan dit proces over, terwijl de loop van de
motor er enorm op vooruit gaat.
Bouten en moeren gaan altijd los, als je Citroen voorbij Lyon en links van de Rhone komt.
VISA GTI 115 Fun, is not a straight line.
het scheelt inderdaad een hoop, ook de DS motor loopt een stuk strakker dan voor die tijd,
en zoveel duurder is het niet, scheelde me met de DS een 7 tientjes of zo..