3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
C-Zero, spaarvarken of racemonster?
eXpelliarMus
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4870
Geregistreerd: 13-08-2006

- Xsara Scootertje.
Gepost: 07 mei 2011 11:03 PM
  [ # 31 ]

Nee!? die zijn echt hoor!!

” Citroën amateur monteur in ruste!?  Mijn scootertje Kymco PeopleS 4T 50 “

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 22 augustus 2012 12:46 PM
  [ # 32 ]

Onder het motto “de grootste elektrische proefrit” heeft de ANWB een initiatief waarbij deelnemers een paar dagen de beschikking krijgen over een elektrische automobiel. Daarvoor heeft de bond een 12-tal auto’s beschikbaar met daarin o.a. de Mitsubishi i-MiEV / Peugeot iON / Citroën C-Zero. Helaas had ik geen vrije keus maar kreeg de C-Zero mee. Helaas, want als je elektrisch rijden wil promoten, dan is de C-Zero / iON / i-MiEV naar mijn idee niet de juiste keuze. Mijn ervaringen vindt je na de break.

Geen goede promotie voor elektrisch rijden
De eerste indruk van de auto: wat een koekblik! Die indruk wordt nog eens versterkt door de felrode kleur en enorme stickers die er opgeplakt zijn in het kader van dit experiment, maar de styling moet echt stukken beter.

Binnenin is het ietsje beter. Een eenvoudig, voornamelijk digitaal dashboard bestaande uit 3 ronde klokken domineren de indruk van de bestuurder. Daarin vindt je informatie over de hoeveelheid energie die je nog hebt (uiterst links), de verwachte range die je nog kan rijden (rechts) en in het midden de digitale snelheidsmeter. Om die meter zit nog een analoge wijzer die aangeeft hoe (on-) zuinig je rijdt en of er zelfs energie wordt teruggeleverd.

De stoelen zijn niet om over naar huis te schrijven. Redelijk standaard, glad, zonder dat ze je goed op je plek houden. Nu is de Zero geen bochten-ridder (zwaar onderstuurd door de kleine en smalle voorwieltjes) maar op een rotonde moet je toch je best doen om er niet af te glijden. Verder is het allemaal basis. Geen ingebouwde radio, maar een DIN vak voor een eigen radio. Daaronder de knoppenwinkel voor de verwarming en airco. Geen automatische klimaatregeling. Vreemd genoeg ontbreekt ook een cruise-control terwijl dat bij zo’n elektrisch ding toch erg goedkoop en eenvoudig in te bouwen zou moeten zijn. Super-smal. De batterijen zitten onder vloer, dus je zit vrij hoog en dat merk je in de bochten - het helt allemaal flink over (maar bedenk daarbij dat ik zelf een DS3 rij, dus wellicht wat minder gewend ben geraakt door de jaren heen).

Achterin de kofferbak is ruimte voor 1 kratje, het tweede paste er niet in. Maar gooi je de achterbank plat, dan houdt je een vlakke vloer over met voldoende ruimte om er 2 volledige golfsets inclusief trolleys in kwijt te kunnen!

Rijden
Genoeg gekeken, we gaan rijden! Starten is voor de meesten toch een verrassing: sleutel om, “pling” en dan… niks. Helemaal stil. Het dashboard licht op en that’s it. Handrem er af, pookje in de R van “Reverse”, poot van de rem en hij begint achteruit te rollen. De fabrikant heeft er alles aan gedaan om de “automaat” ook als standaard automaat aan te laten voelen: de wagen kruipt als je in D of R staat terwijl dat sec genomen natuurlijk helemaal niet nodig is met een elektromotor.

Eenmaal onderweg valt het goed op: wat is het lekker stil aan boord! Ook op hogere snelheden hoor je weliswaar wind en banden, maar het geluidsniveau blijft te allen tijde erg laag. Draai je de snelweg op, dan mis je het motorgeluid als verstokte petrolhead wel, maar het is een bijzonder ervaring.

Doordat de elektromotor een continue vast koppel heeft komt het ding heel makkelijk van zijn plek en blijft vervolgens flink vooruit gaan tot zo’n 80 km/u. Volgens de specs duurt de 0-100 sprint bijna 16 seconden maar zo voelt het niet - het motortje blijft duwen. Wel merk je dat het gaspedaal een soort twee-standen gedrag heeft: in het begin ondervindt je weinig weerstand, maar wil je snel (lees: onzuinig) rijden, dan moet je even echt wat zwaarder doorduwen op het pedaal. Er zit een soort mechanische tegendruk in die je moet overwinnen maar dan gaat’ie ook weer aardig vooruit.

Los je het gas, dan zie je de eco-wijzer direct in het blauw wijzen. De C-Zero remt dan vrij zwaar op de motor, een gedrag dat nog het meest lijkt op een ongeblazen diesel. De voet weer naar beneden en meteen pakt de elektromotor weer op; hij “hangt aardig aan het gas”. De remmen zijn deels elektrisch en leveren extra energie terug aan de batterij. Ga je wat zwaarder op de rem, dan komt er mechanische remmerij bij.

<cont…>

Afbeelding Bijlagen
CitroenC0_resized.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 22 augustus 2012 12:47 PM
  [ # 33 ]

<...cont’d>
Opladen
De dagelijkse praktijk is natuurlijk meer dan alleen maar rijden; er moet ook nog energie in. Op 1 accu-lading moet het ding volgens de meter 97 km af kunnen leggen. Dat is (veel!) minder dan in de boekjes staat. Komt dat door de warmte? Door de manier van rijden? Of wellicht doordat deze auto al wat kilometertjes gemaakt heeft? Ik weet het niet. De airco aan kost een paar km, verwarming (heb ik niet getest want deze week was het loei-heet buiten Wink) schijnt veel onzuiniger te zijn. Vandaar ook de stoelverwarming: dat is efficiënter dan een elektrische kachel.

Er zitten aan de zijschermen achter twee “brandstof” klepjes, een kleine rechts en een wat grotere links. Rechts past een standaard oplaadkabel. Bij deze auto krijg je 2 kabels: eentje met een groot blok en een standaard 230V Europese steker er aan en de ander is voorzien van een zogenaamde Mennekes-2 steker. De eerste kabel kan je gebruiken om het ding thuis aan de netspanning te hangen. De 16 kWh batterijen worden dan met 2.3 kW (10A) in ca. 6 uur tijd helemaal opgeladen volgens de boekjes (maar dat kan helemaal niet want 16 kWh/2.3kW = 7 uur). Aan een laadpaal (ik heb er 2 in de buurt van de zaak en eentje op bijna-loop-bereik van huis) gaat het wat sneller (3.3 kW). Daarvoor dient de tweede kabel.

Aan de linkerkant van de wagen bevindt zich achter de andere “brandstofklep” een tweede contact: voor de snellader. Daarmee kan de wagen in 20 minuten 80% opgeladen worden. Althans, ook nu weer: volgens de boekjes, want in de praktijk haal je dat niet: na 70% houdt het op. De kabel van de snellader zit altijd aan de oplaadpaal zelf, dus daar heb je geen extra spullen voor nodig.

Laden duurt dus even, tijd genoeg om eens aan het rekenen te slaan. Gaan we uit van een elektriciteits-prijs van €0,25 per kWh, dan “gooi je hem vol” voor €4. Daarmee kan je dan 100 km rijden. Een vergelijkbaar koekblikje op benzine verbruikt bijvoorbeeld 6,5ltr/100km, bij een benzine prijs van €1,75/liter (laten we maar een goedkope pomp aanhouden Wink) komt dat neer op €11,38 per 100 km; bijna 3 keer zo veel dus. Een klein dieseltje is uiteraard een stuk goedkoper en op LPG kom je uit op een kleine anderhalf keer de prijs van elektriciteit. Nu zijn er nog palen waar je zelfs gratis elektriciteit kan “tanken”, dus in werkelijkheid is rijden goedkoper maar dat zal vast gaan veranderen in de toekomst.

Voor wie?
Onder aan de streep moet je je afvragen voor wie de C-Zero nu eigenlijk bedoeld is. Met een aanschafprijs van €30k is het geen vervanger voor moeders de vrouw die de kinderen er mee naar school brengt, boodschappen doet en af en toe bij schoonmoeder op bezoek gaat. De beperkte actie-radius kan voor de zakelijke rijders een probleem zijn, maar voor wie uitsluitend woon-werk verkeer rijdt met zijn lease-auto kan er wel eens mee toe komen.

Volgens rekenmodellen van de ANWB ben je als privé-rijder zo’n €655 per maand kwijt aan dit ding en daar kan je heel wat meer auto voor krijgen. In de lease (na belasting) schat de ANWB de maandelijkse lasten op €300 en voor de zelfstandige is dat €215 per maand.

Het lijkt vooralsnog dus vooral een autootje voor de zelfstandige makelaar en de wijk-verloskundige. Maar het schijnt dat de accu’s flink goedkoper gaan worden (prijzen dalen van nu nog zo’n $500/kWh naar rond de $150/kWh in 2025, zo denkt men) en daarmee zou de prijs in de toekomst wel eens omlaag kunnen.

Conclusie
In Nederland rijden er nu een kleine 1200 elektrische auto’s en zijn er meer dan 1800 oplaadpalen - en dat worden er dagelijks meer. De beperkte actie-radius (zeker in de winter!) wordt steeds minder een probleem maar de oplaad-tijden zijn nog showstopper. Als daar wat aan gedaan kan worden en de prijs zakt flink, dan maakt de elektrische auto een kans. En anders? http://www.whokilledtheelectriccar.com part 2 (de Volvo C30-EV is al uit produktie!).

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 22 augustus 2012 08:40 PM
  [ # 34 ]

Jev, dank je wel voor dit verslag.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
epafroditus
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 23-02-2007

Gepost: 23 augustus 2012 01:57 AM
  [ # 35 ]

Ha Jev, een leuk artikel om te lezen. Zeg, jij had 2 kabels bij deze auto, maar als het goed is wordt er maar één mee geleverd. De kabel van als het goed is 10 ah en 10 meter, is een optie van 100 euro.
Ik heb een c-zero gewonnen; ik heb alleen een kabel die 14,5 Ah opslobbert tijdens het laden.

Hoe en waar activeer je de stoelverwarming? Ik heb daar meer over gelezen, maar heb het nog niet gevonden in de auto zelf…

Het voorspelde bereik schommelt nogal; als je de snelweg op gaat, zie je dat per 5 hectometerpaaltjes het voorspelde bereik 1 km afneemt. Kom je daarna weer in de stad, dan loopt het geschatte bereik alsnog flink op tijdens het rijden. 97 km kan dus zijn, met hogere snelheden.

Mijn (gewonnen) C-zero staat nog te koop, zie elders op dit forum. Het is een leuk ding! Maar bij particulieren is er erg weinig vraag naar.

@Jev: je schrijft dat de c-zero niet jouw keuze zou zijn geweest. In welke auto had je dan liever een proefrit gemaakt?

Profiel  
 
jev
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 288
Geregistreerd: 18-08-2010

Gepost: 23 augustus 2012 11:49 AM
  [ # 36 ]

Bij de ANWB-auto zat een kabel met Mennekes-2 steker (voor de laadpalen) en eentje voor de 230V huisaansluiting. Die 14,5A kabel waar jij het over hebt zal dan geschikt zijn voor de laadpalen?

De stoelverwarming zit in het Comfort pack, mogelijk heb jij die niet. Ik heb er verder niet naar gekeken maar de bediening voor de stoelverwarming zit meestal op de stoel zelf, aan de linkerkant (voor de bestuurder).

Anyway, naast de C-Zero/iON/iMiEV zitten er in het programma van de ANWB ook een Nissan Leaf, een Volvo C30-EV en een Renault Fluence Z.E. Voor deze test had ik graag de Volvo gereden (die hebben we ook gehad in benzine-uitvoering en is dus goed vergelijkingsmateriaal) of de Nissan (omdat ik die als eerste zou overwegen om zelf te kopen). Een van de doelen van deze “proefrit” is om ook anderen te laten kennismaken met elektrisch rijden. Een aantal mensen die wel geïnteresseerd zijn in techniek en auto’s in het algemeen wilden niet in de C-zero proefrijden. Noem het snobisme, maar ik snap het ergens wel.

Als ik zelf een elektrisch ding moest aanschaffen werd het vermoedelijk de Nissan. De Volvo C30-EV wordt niet meer gemaakt en valt daarom af. Renault werkt met een lease-constructie voor het accupakket waarbij je per maand nog eens zo’n €82 kwijt bent. Dat heeft ontegenzeggelijk voordelen (vooral ook financieel) maar het voelt niet goed. De Nissan is wat duurder maar een heel volwassen auto. Daarbij is het een hatchback waar de Renault een sedan is - personal preference.

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006

- CX 2400 Super
Gepost: 13 mei 2013 09:39 PM
  [ # 37 ]

van de voorpagina

Heer Anton ontdekt C-Zero

Elektrisch rijden wint slechts langzaam aan populariteit, toch heeft het potentieel. De Citroën C-Zero maakte eerder forumtesters hogervp en waterman al enthousiast. Xavier en Antonin bewezen met hun Electric Odyssey dat je ermee rond de wereld kunt rijden. Heer Anton is al na de eerste aanraking met het acceleratiepedaal begeesterd en doet daarvan op eigen wijze verslag.

Ik ben van de generatie automobilisten uit de tijd dat het zeer stoer was een auto te hebben. Dit liet je onder meer blijken door bij aankomst op de bestemming de portieren zo hard dicht te smijten dat de halve straat op de hoogte was van dit heugelijke feit. Toen ik DS ging rijden, was ik dat na mijn derde portierraam afgeleerd. Ook het nonchalant zwaaien met de contactsleutel bij het lopen naar de woning hoorde bij het toenmalig machogedrag. Overigens was dit steeds een kortstondig vermaak, omdat je toen overal voor de deur kon parkeren, zelfs bij de bioscoop in de Kalverstraat.

De vooruitgang maakt dit tot een legende. Hier ben ik mij nogmaals van bewust geworden bij het rijden met de C-Zero. De kreet “gas op de plank” is sinds mijn MG met houten vloer niet meer van toepassing, evenals het gezegde “hij kan alleen nog ruiken wat ik stook” als je iemand bij het stoplicht te snel af was. Met de C-Zero laat je weliswaar ieder figuur met petje dat zojuist een zwarte VW Golf heeft verworven in verbijstering achter je, maar er valt niets meer te ruiken. Het petje spoedt zich eveneens naar de Fa Schonenberg voor een gehoortest, omdat het bij een dergelijke lancering verwachte geluid ontbreekt. Geweldig!

Hoewel er een vermoeden rijst dat er behalve de chevrons weinig Citroën aan zit, rijdt de C-Zero boven verwachting. Terwijl de C1 en C3 bij mij herinneringen oproepen aan de “HollyWolly”—een kermisattractie waarbij men onder luid geraas van het mechanisme op een golvend houten platform wordt rondgeslingerd terwijl men is gezeten op een niet afgeveerd konijn of paddenstoel, waarvan de snelheid wordt geregeld door een aantal koperen lamellen op een plankje geschroefd aan een touwtje via een katrol in een emmer zout water te laten zakken—rijdt de elektrische Citroën groter dan hij is. Je begrijpt na dit alles dat de C-Zero een geweldige ervaring was. Je kruipt niet achter het stuur, je kunt gewoon gaan zitten. Je geeft geen gas, doch je leunt op een potmeter. Zo ontstaat er eveneens een geheel nieuw jargon met betrekking tot autorijden.

Toekomst zit er zeker in elektrisch rijden. Als er accu’s komen met stofwisseling op deeltjesniveau, hoeft zo’n ding maar kort aan het infuus. Er moet echter altijd een forse energie ingepompt worden. De wet dat je er niet meer uitkrijgt dan je er ingestopt hebt, zal naar ik vrees niet door de wetenschap ingehaald worden. Nu ja, afgezien van een bevalling dan…

tekst: Heer Anton, foto: waterman, redactie: RensKorevaar

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 13 mei 2013 10:29 PM
  [ # 38 ]

Wat een leuk verhaal, en wat een onverwacht positieve reacties van onze petrolheads.
Ik rijd vaak in de Peugeot uitvoering van de C-zero omdat mijn bureau een aantal Greenwheels abonnementen heeft voor de medewerkers.  Voor kortere ritjes kruip ik regelmatig zelf ook achter het stuur van de iOn. En ik vind het elke keer weer sensationeel. Ook ben ik vorig jaar met dank aan ‘The New Motion’, een dag met de kinderen in een Electrische VW T1 bus op pad geweest. (klik) Fantastische dag (Je ziet de hele dag vrolijke mensen) De T1 reed overigens wel wat minder soepel als de iOn/C-zero maar dat mag de pret niet drukken.

Wel jammer dat Peugeot, Mitsubishi, Citroen voor een product dat zo nieuw is zo’n klunzig uiterlijk heeft gekozen. Hij ziet er met alle respect toch een beetje uit als een Canta met een stekker. Niet echt een auto voor de toekomst. Dus als de accu’s milieuvriendelijker, krachtiger en goedkoper worden, en als de auto er uit ziet zoals een Citroën behoort, dan wil ik wel.  En Avant Citroën! Zoef.

JW

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8162
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Gepost: 14 mei 2013 10:17 AM
  [ # 39 ]

Heerlijk verhaal weer van heer Anton!
En wat JWH zegt, waarom maken fabrikanten altijd van die rare modellen als het om electrische auto’s gaat. Het wordt wat beter momenteel, maar de C-Zéro is een perfect voorbeeld van een bizarre vormgeving.

Patrick

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
Heer Anton
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 12-03-2009

Gepost: 18 mei 2013 01:56 PM
  [ # 40 ]
JWH schreef:

Wat een leuk verhaal, en wat een onverwacht positieve reacties van onze petrolheads.
Ik rijd vaak in de Peugeot uitvoering van de C-zero omdat mijn bureau een aantal Greenwheels abonnementen heeft voor de medewerkers.  Voor kortere ritjes kruip ik regelmatig zelf ook achter het stuur van de iOn. En ik vind het elke keer weer sensationeel. Ook ben ik vorig jaar met dank aan ‘The New Motion’, een dag met de kinderen in een Electrische VW T1 bus op pad geweest. (klik) Fantastische dag (Je ziet de hele dag vrolijke mensen) De T1 reed overigens wel wat minder soepel als de iOn/C-zero maar dat mag de pret niet drukken.

Wel jammer dat Peugeot, Mitsubishi, Citroen voor een product dat zo nieuw is zo’n klunzig uiterlijk heeft gekozen. Hij ziet er met alle respect toch een beetje uit als een Canta met een stekker. Niet echt een auto voor de toekomst. Dus als de accu’s milieuvriendelijker, krachtiger en goedkoper worden, en als de auto er uit ziet zoals een Citroën behoort, dan wil ik wel.  En Avant Citroën! Zoef.

Het valt mij op dat er altijd gesproken wordt over “achter het stuur KRUIPEN”. Zelfs door bezitters van een lelijke - toch wel mooie- eend. Een auto waar je bijkans naar binnen kon lopen om op je gemak te besluiten waar je wilde gaan zitten. Het kruipen klinkt naar mijn mening negatief over het fenomeen auto. Net als “blik”.
Heer Anton.

Standaard tekst Citroen medewerkersDAT WEET IK NIET!!!!

Profiel  
 
JWH
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012

- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Gepost: 18 mei 2013 02:19 PM
  [ # 41 ]

Tja,  zo heb ik het nog nooit bekeken Heer Anton.
Kruipen is niet helemaal het juiste woord, zeker niet bij een auto met zo’n hoge instap als de C zero.
Ik zal me beter uit drukken volgende keer. Achter het stuur stappen?  Nee dat is als of je de vierdaagse loopt. Daar is de C zero te klein voor.  Ik zal dus in het vervolg plaats nemen achter het
stuur van de C zero / iOn.
Chique.

JW

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook