Ben nieuw hier omdat ik sinds enige weken de nieuwe eigenaar ben van een xsara picasso op lpg.
Tot op heden erg blij mee, maar er zitten wat aandachts puntjes aan.
Auto is van 2002 en heeft 181.000 km erop zitten, het is een ex lease auto.
Dus alle beurten en dergelijke zijn allemaal netjes gebeurt en bijgehouden.
1 van de puntjes is de verlichting van het airco bedienings paneel.
Die werkt niet, maar heb gelezen dat dit simpel is om de lampjes te vervangen.
Dus dat moet lukken.
Nu het volgende punt.
De airco koelde niet goed, met auto terug geweest naar garage.
Ze hebben de airco aan het apparaat gehangen en helemaal leeg gehaald en getest.
Hieruit bleek dat er iets te weinig vloeistof in zat, dit wordt volgens mij bij het terug pompen door het apparaat gelijk bijgevult correct me if i’m wrong)
De uitdraai die uit het apparaat kwam gaf geen storingen voor de rest.
dus hij zou weer moeten werken, maar helaas.
Snel gekeken door monteur maar had eigenlijk geen tijd….... dus moest de auto maar achterlaten.
Dit schikte helaas niet, dus wil zelf even kijken.
Mijn vraag is dus , iemand een idee wat dit zou kunnen zijn?
Welke zekering hoort erbij de airco, want kan geen sticker of beschrijving vinden van de onderverdeling van de zekerings kast.
Als je schakeld tussen ecconomic en a/c moet je dan iets horen schakelen/ klikken?
OF zou het toerental van de auto moeten dalen bij inschakeling?
Hoor het graag als je me tips kan geven.
BVD
Richard
niemand die een antwoord heeft?
Heb de handleiding bekeken van de auto maar zoals de zekeringen zijn afgebeeld is heel anders dan in mijn auto.
Dus kan niet goed achter halen welke zekering nu bij de airco hoort.
Hoop dat iemand me kan helpen, want met dit weer is de airco toch wel erg lekker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Richard,
bij het inschakelen van de airco is er een duidelijke tik hoorbaar, je moet dan uiteraard wel je temperatuur laag instellen.
in je zekeringkastje in het dashboard zit zekering F15, maar hier zit ook je radio e.d. op, en onder de motorkap zekering F18 maar hier staat bij airco aanjager, ik weet niet of die van de pomp is of van de extra koelvin.
het gemakkelijkst kun je even meten of je op de stekker van de airco pomp spanning krijgt als de airco is ingeschakeld, dan weet je direkt of de pomp stuk is of iets anders.
succes!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
Bedankt voor je reactie
de radio werkt wel, dus die zekering is het niet.
Dan die andere maar eens bekijken als ik hem kan vinden, en doormeten is ook wel een idee.
Nou ben ik niet zo electrisch onderlegd, dus eens kijken of me dit lukt.
Heb wel ergens een meter liggen, waar moet deze op staan?
Tik heb ik nog niet echt gehoort bij het inschakelen.
ik heb ook een picasso van 2002 waarvan de airco niet meer werkte en bleek de magneetspoel te wezen die niet meer aantrok op de motor van de airco pomp
ok en heb je dit zelf gerepareerd of laten doen?
En wat was je hier toen voor kwijt.
inmiddels enige tijd verder…...
auto bevalt nog steeds goed maar…
airco probleem, nog niet echt tijd voor gehad om naar te kijken
lampjes bedienignspaneel kachel/airco vervangen. (simpel klusje)
En inmiddels me stabilisator stang moeten vervangen, was gebroken
heeft iemand toevallig een foto van de zekeringen die bij de airco horen?
gisteren even tijd gehad voor de airco
Stekker op pomp los gehad, hier spanning opgezet…..... maar helaas.
Geen koude lucht.
Nu heb ik iets gelezen over een magneet ofzo iets.
Kan iemand me vertellen hoe dit zit , moet ik die uit de pomp halen en hoe kan ik hem testen?
BVD
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_7518.jpg)
Totaal aantal Berichten: 163
Geregistreerd: 12-06-2007
- C1 1.0 collection
Je moet even meten of er bij draaiende motor en ingeschakelde airco spanning op de stekker komt vanuit de auto.
als je spanning op de pomp zet dan moet je een tik horen en dan zie dat het ‘hart’ van de poelie gaat meedraaien.
je kan ook even met een ohm meter de weerstand over de aircopomp meten, hij moet dan ‘iets’ aangeven , ik weet niet hoeveel, maar als je niets meet zit er een onderbreking in je magneetspoel.
de magneet is een electromagneet, d.w.z. dat er stroom gaat lopen over de spoel, deze word vervolgens magnetisch en neemt het hart van de pomp mee waardoor deze gaat meedraaien en het koudemiddel gaat circuleren.
het schijnt trouwens dat er losse koppelingen leverbaar zijn, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen.
ik weet ook niet of dit gemakkelijk te doen is.
succes!
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan….
C1 1.0 collection 6-‘13 81dkm
Peugeot 308SW 1.6Blue-HDI executive 4-‘17 101dkm
Yamaha TDM850 9-‘00 52dkm
ben niet zo electrisch aangelegd maar heb gisterne nog wat getest.
Stekker los gehad en een meter in de stekker gestoken naar het dashbord zeg maar.
Deze gaf bij inschakelen wel wat spanning door.
Toen op de pomp spanning gezet, met draaiende motor.
Had het idee dat er koude lucht uit kwam.
Toen voor nood een draad getrokken met een sigaret aansteker eraan.
Maar zodra ik deze erin steek, springt de zekering in de aansteker.
Tevens heb ik niet echt een tik gehoort toen ik de spanning erop zetten.
Of er iets draait weet ik niet, niet op gelet.
Bij mijn picasso hoor ik geen tik en bij een kennis ook niet en de airco werkt perfect. Je moet echt koelkastkoude lucht voelen (moet je wel de knop koud op 18 graden zetten ofzo als je test).
Dus blijkbaar is er niet altijd een tik hoorbaar.
Bij de nissan van mn ex hoorde je duidelijk een tik met een tsssss alsof er een dumpvalve open ging
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003
ALS JE GARANTIE HEBT GA IN DIE TIJD DE BOEL LATEN FIXEN… het kan duur uitpakken.
(vind de garage niet leuk met 181000km maargoed)
"Het lijkt wel een toerbus"..Mijn eerste reactie in een picasso. xsara picasso 1.8-16v difference 2003