Hallo,
Ik wil een aanhangwagen aanschaffen via Mp.
Voorkeur gaat uit naar geremde uitvoering.
Ik rij een Citroèn 1.8 ZX Aura automaat.
Met B-E rijbewijs.
Volgens kenteken is ledig gewicht van trekauto 1048 kg.
Wat mag ik trekken?
En hoe staat dit op de dissel vermeld?
Nico
Wat je mag trekken staat op je kenteken, een gewicht voor een ongeremde aanhanger en 1 voor een geremde aanhanger. Ik weet niet of het zo is, maar als het geremd maximaal toegestaan aanhangergewicht hoger is dan het leeggewicht van je auto, dan heb je een E-achter-B rijbewijs nodig.
En het gaat dus om het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger! Oftewel een aanhanger die 2000 kg vol mag wegen maar leeg is ie 500, mag je dus niet trekken!
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
En op de dissel staat inderdaad vaak het plaatje met toegestane gewichten. Ook de as van de aanhanger kent een maximaal toegestaan gewicht en dit kan afwijken! De laagste geldt.
Nu: Fiets
Ex: W123 | Xantia | BX | Fiesta | Regatta | Golf 1 | R19 | Xsara | Golf 4 | P407 | C4 | Patrol | Land Cruiser
Ex motoren: CB400N | XT550 | GS650 | XL250 | CB650 | GSX1100F | XL600R | Goldwing K1
Nico, als je met een BE-rijbewijs gaat rijden gaat het om het werkelijke gewicht wat je mag trekken. Dus als je ZX 1500kg mag trekken (staat op je kentekenbewijs van je ZX) dan mag de combi van aanhanger+werkelijke lading 1500kg zijn. De toegestane maximale massa van de aanhanger doet dan niet ter zake. Als je alleen een B-rijbewijs hebt dan doet dat wel ter zake. Zie onderstaand plaatje:
Marcules schreef:En het gaat dus om het maximaal toegestane gewicht van de aanhanger! Oftewel een aanhanger die 2000 kg vol mag wegen maar leeg is ie 500, mag je dus niet trekken!
Met BE mag dat dus wel
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Om nog even voort te borduren, zie hier de gegevens van een 1.8i Aura automaat:
http://www.autozine.nl/overzicht/modellen_techniek.php?uk=16161
Aanhanger 574 kg
Aanhanger geremd 1000 kg
Je mag dus max 1000kg geremd achter je ZX hangen. Dat is niet bijzonder veel voor geremde aanhangers. Let ook even op dat je een aanhanger koopt MET kenteken. Als er geen kenteken bijzit (en je dus een witte plaat voert) is de toegestane maximale massa ALTIJD 750kg! Ook al staat er meer op de dissel of de as, geen kenteken is max 750 kg. Gooi je er meer op dan ben je overbeladen en daar staan vrij forse straffen op. Ook kan de verzekering lastig gaan doen als je een aanrijding krijgt.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Totaal aantal Berichten: 1184
- XM 3.0 V6 Exclusive Aut LPG
- C5 2.0 16v Exclusive LPG G3
Ik zou ook eens de bakolie vervangen, met een aanhanger krijgt de bak flink op zijn donder. Jammer als je dan de boel in elkaar draait.
Alles wat ontstaat, komt voort uit het denken, het is geboren uit denken, gevormd uit denken.