Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Eerst maar eens even voorstellen. Rob is de naam en ik ben al jaren Citroën rijder en meelezer op dit forum. Van alles heeft de revu gepasseerd. 2CV, Dyane (heb ik nog steeds), AX, Xsara en een hele tijd een CX 22 Croisette. En zoals volgens mij een gros van de Citrofielen een vervend sleutelaar (meer noodzaak dan hobby )
Na jaren met veel plezier rond gereden te hebben in mijn CX Croisette, kwam daar eind vorig jaar vrij onverwacht een definitief einde aan in de vorm van een Opel Vectra. Met de winter in aantocht had ik niet direct het op de heupen om een andere CX aan te schaffen, maar in februari begon het weer te kriebelen en dus ging op zoek..om uiteindelijke met XM V6 12V uit 94 thuis te komen!
Het moest er toch maar eens van komen. Zo’n CX voor dagelijks gebruik is leuk, maar het gesleutel en vooral gelas, werd ik wel een beetje zat. Alhoewel ik erg gezegend was met een vrijwel storingsvrije CX. En ach zo’n XM roest minder, is moderner en weet ik niet wat voor smoesjes ik voor mijzelf heb verzonnen om die V6 goed te praten, maar ze is er en ik ben er blij mee. Misschien doen we zo’n CX nog wel eens voor de lol erbij
Maar na een weekje of wat rond gereden te hebben, heb ik toch een aantal aandachtspuntjes die ik op wil lossen, maar waar ik niet helemaal uit kan komen. Ik heb het forum van voor naar achter doorzocht, maar vind geen duidelijk antwoord op mijn vragen. Dus met het risico dat ze al eens voorbij gekomen zijn stel ik ze hier maar:
1.
Het linkerdisplay doet het nog wel, maar is onleesbaar (vermoedelijk lampjes defect) en dat wil ik verhelpen, maar hoe krijg ik het dashboard paneel los, waar de displays van de boordcomputer achter zitten? Ik had zelf al de 2 schroeven aan de onderkant gevonden. Ik heb de bedieningsknoppen en paneel van de kachel verwijderd en het geheel komt los, alleen het stuk boven het stuur zit muurvast. Ik kan het geheel een beetje naar boven kantelen, maar het lijkt dan nog aan de bovenzijde van het smalle stuk (boven het stuur, tussen de 2 displays) vast te zitten. Ik kan geen schroeven ontdekken, maar durf niet te hard te trekken, omdat ik bang ben dat de boel breekt. Kan iemand mij misschien verder helpen?
2.
Tijdens het rijden (je hoort het vooral bij langzaam rijden, bij hogere snelheden overstemt het rijgeluid het) hoor ik in het vooronder wat gerommel bij de wielen. Je hoort het het beste op een gladde asfaltweg. Het is onafhankelijk van bak en motor, want ook ontkoppeld (rollend) hoor je het geluid. Het is een beetje een dof, hol bonkend geluid. Ik omschrijf het zelf als ‘boenderen’. Ik maak mijzelf zelfs wijs dat ik het heel licht in het stuur en gaspedaal voel, maar dat kan ook echt suggestie zijn want het is mini-minimaal. Het klinkt niet als aandrijfassen, of als wiellagers. Ik kan het stomweg niet plaatsen. Het geluid wordt niet meer of minder tijdens in of uitveren, maar lijkt te maken te hebben met de beweging van de voorwielen. Ik heb op het forum wat gelezen over een reactiestang, maar kon mij daar niets bij voorstellen. Weet iemand hier misschien iets meer van?
3.
Ik las op het forum dat je vrij eenvoudig een cruisecontrol kon inbouwen door alleen maar de regelpook te monteren (dat was bij een type 2 geloof ik). Weet iemand of dit ook bij de Type 1 zo is? Ik heb een Ambiance uitvoering, met alles erop en eraan, maar helaas geen cruisecontrol.
Ik hoop dat iemand van jullie mij verder kunnen helpen.
En dat waren ook eigenlijk de enige vragen. Ik moet nog de ABS sensoren reinigen (stekkers) omdat het ABS lampje af en toe aanspringt. De sierstrips nog eens vervangen, deze zijn niet zo netjes meer en op zoek naar een type 1 dashboardkastje, omdat het hendeltje van die van mij mist en bij een flinke bobbel in de weg steeds openspringt en opzoek naar een mooie koplamp (met ruitje) voor de bijrijders kant. Bij die van mij mist daar het ruitje en dan ‘smoelt’ ze zo scheef.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Ha die Rob ,
Welkom op het forum!
Probleem 1:dashboard loshalen:
Boven het stuur zit een ruit voor je klokken( snelheidsmeter o.a.) ,in dat vak zie je links en rechts 2 dopjes( ronde klepjes).
Die wip je er af en daaronder zitten nog 2 schroeven.
Dan moet je dashboard wel loskomen.
Probleem 2 :
Ik vermoed een gare wieldraagarmlager .
Die maken meestal een dof bonkend geluid .
Kijk even verder op het forum hoe die te vervangen.
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Bedankt voor je snelle reactie. Die dopjes….grrr…Helemaal over het hoofd gezien. Nadat ik je bericht gelezen had, vanochtend op weg naar mijn werk eens op het dashboard gekeken en verrek!!!
Heb ik vanavond weer wat te klussen!
Van die draagarmlagers zou kunnen, maar ik twijfel een beetje. Ik heb bij aanschaf van de auto deze van de vloer gehad en flink staan duwen en trekken aan de wielen en niets kunnen voelen. De auto kreunt ook niet als ze uit de veren komt. En de draagarmlagers zitten toch alleen aan de achterzijde? Ik heb sterk het vermoeden dat het geluid bij de voorwielen wegkomt. Van het weekend moet deze dame nog maar eens even de voetjes van de vloer en dan zal ik ze nog eens controleren. Bedankt voor de tip in ieder geval!
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
pokkepok (reactie) stangetjes? geeft ook zo’n geluid
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Croisette schreef:Ik heb op het forum wat gelezen over een reactiestang, maar kon mij daar niets bij voorstellen. Weet iemand hier misschien iets meer van?
De reactiestangen (ook wel hulpstabilisatorstangen, of pokkepokstangetjes) zijn verticale, vrij dunne, staafjes aan de achterkant van de voorwielophanging. Onderkant zit vast aan de stabilisatorstang, bovenkant aan de veerpoot.
Daar kan speling ontstaan die het kenmerkende geluid veroorzaakt.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
En de draagarmlagers zitten toch alleen aan de achterzijde?
Voor zit de “triangle” oftewel de draagarm , waarop 2 lagers per kant , de speling daarop is moeilijk te controleren.
Met een koevoet o.i.d. zie je het soms , maar zelfs als je het niet ziet , is vernieuwing van dat lager vaak een hele verbetering.
Achter noemen ze het ADALS(achterdraagarmlagers), die geven weinig problemen in`t algemeen.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Welkom op het forum Rob .
Het doffe geluid zou door een combinatie van draagarm en stabilisatorstangrubbers kunnen komen, als ze vervangen zijn dan is het weer lekker stil in de voortrein.
Plaats wat foto’s van je XM V6 Ambiance
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Bedankt voor de reacties tot zover. Ik ben er al een eind mee verder gekomen. Het dashboard heb ik open kunnen krijgen door eerst de 2 ‘verborgen’ schroeven te verwijderen (zoals in eerdere post aangegeven), waarna ik met veel gefriemel de zonneklep over de instrumenten kon verwijderen, waarna er 2 schroeven zichtbaar werden die de het stuk boven het stuur vasthielden. Toen kon de voorplaat eraf en heb ik direct alle lmampjes kunnen controleren en vervangen en de beide display’s kunnen repareren. Dus nu doet alles het weer en dat geeft toch wel een mooier geheel.
Het linker display was al eens iemand zonder verstand van zaken op los gegaan en die had de boel behoorlijk vernaggelt. Maar met een display van een sloper heb ik er van 2 weer een volledig werkende kunnen maken, zonder uitvallende lijntjes e.d.
Dus daarover dik en dik tevreden!
Daarna de dame maar eens op de brug en met de voetjes van de vloer. En alles gecontroleerd wat ik kon controleren aan de voorwielophanging. Reactiestangen, fusee’s, wishbone lagers, torsiestangen. Allemaal spelingsvrij. Ik heb nu het vermoeden dat het geluid uit de veerpoot wegkomt. Ik kan het niet helemaal plaatsen nog, maar ik laat het maar even zo. Aangezien er geen verdere speling te bekenen valt (met roppen, trekken, duwen en forceren met koevoet) wacht ik of het minder of erger wordt. In dat laatste geval is het misschien makkelijker uit te zoeken wat er nu loos is.. De veerpoten zelf hebben geen ruimte en zakken niet door de carroserie heen en lekken niet, dus het zal wel meevallen.
Gelijk nog maar even olie ververst (dammm…6.5 liter) en rijden maar (en met mijn domme hoofd de stekkers van de ABS sensoren vergeten te checken. Nou ja, dat komt nog wel, zo’n klus is dat nu ook weer niet.)
Alle techniek werkt nu feilloos (op het willekeurig brandende ABS storingslampje na), dus nu maar eens op het uiterlijk storten. Maar goed, hier alvast een paar foto’s in de uiterlijke staat zonder aanpassingen, zoals ik de auto aantrof. Deze foto’s zijn gemaakt toen ik de auto net een paar dagen in bezit had. Het enige wat ik er toen nog aan gedaan had, was de jan-drama banden die er om lagen, vervangen door een paar Michelins (en daar knapte het rijgedrag een wereldeind van op).
XM V6 12V Ambiance, 151.000km, leren interieur, airco (werkend). De enige wens is nog cruise-control. Dat moet ik nog uitzoeken voor een Serie I.
De binnenzijde. De matten zijn inmiddels schoon en het leer heeft een opfrisbeurt gehad en dat foei lelijke stuur is vervangen door een enkelspaaks stuur.
En de enige zichtbare schade die de auto heeft, een schuivertje op het linker voorscherm. Voor de rest is ze eigenlijk helemaal strak
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Strakke bak Rob!
En wat zijn die LM velgen nog mooi.
Zit goed in de lak nog .
Mooi hè zo`n serie 1
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Prachtige XM serie1 en aan het organr te zien heeft deze hydractive2 (sinds 5929) en de 2963cc ZPJ V6 (sinds 6049).
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Dank voor de complimenten!
Ik vond de auto gezien de leeftijd er inderdaad nog heel erg goed uitzien. ook de velgen zijn nog perfect en dat zie je niet zo vaak. Interieur was eigenlijk ook nog heel netjes, alleen het dashboard missen wat himphampies aan. Hendel van het handschoenvak ontbreekt en afdekklep van het code-keyboard ontbreekt.
En er was echt gekloot met het display, maar dat is al opgelost. En dat staat toch wel zo mooi, zo’n dot-matrix scherm waar geen lijntjes missen. Het bleek ook kinderlijk eenvoudig te repareren zo’n display. Het uit en inbouwen kost je meer tijd.
Ik lees hier al vaker de vermelding van een organr. Waar halen jullie die gegevens weg en kan ik ook ergens op de auto dat nummer controleren? Ik was namelijk in de veronderstelling dat deze auto nog Hydroactief 1 had, maar volgens het organr. blijkbaar dus 2. (Wat is trouwens het verschil tussen die HA I en HA II).
Ik had al wel door dat deze dame een soort overgangstype leek. Het dubbelsopaaks stuur zonder airbag bleek standaard. Ik dacht dat er alleen een enkelspaaks stuur was (Serie I) en sturen met airbags (serie II). EN zo zijn er nog wat meer kleine dingen die niet helemaal Serie I zijn, maar ook niet Serie II.
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Ziet er netjes uit! De lederen structuur in je deurpanelen zijn nieuw voor mij, dacht dat ze er altijd horizontaal uit zagen:
Je organummer zijn die 4 gele cijfers die je onder je A-stijl ziet als je bestuurdersdeur open staat. (Zie je vierde foto).
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Het organisatie nummer staat in de deurstijl op de een na laatste foto met gele cijfers. Deze code komt overeen met de productiedatum o.a. met deze calculator te achterhalen: http://csrdelft.nl/ccd/artikelen4.htm
Grofweg werkt hydractive1 met 1 hydractive electroklep voor beide hydractiveregelaars en hydractive2 met 2 hydractive electrokleppen in ieder hydractiveregelaar, verder zijn de veercomputers anders en daarmee ook de rekenregels. Hydractive2 wordt met normaal en sport aangeduid op het hydractiveknopje en matrixschermpje, bij hydractive1 is dit automatisch en sport.
In de praktijk merk je verschil in veercomfort ook de handmatige sportstand van hydractive2 schakelt eerder naar de stugge stand en vervolgens weer naar de soepele stand over terwijl bij hydractive1 boven 30km/h constant stug is in de handmatige sportstand.
Het mooie eenspaaks stuur is t/m 1991 geleverd, daarna is de tweespaaks stuur gekomen icm lichtschakelaar in de knipperlichthendel. Jouw XM heeft ook al de zgn. “meesturende achteras” met de flexibele ophangpunten.
Eigenlijk kun je stellen dat jij een serie1 hebt met de meeste technische modificaties die bij de serie2 verder ging, op airbags en pyrotechnische gordelspanners en optische verschillen na etc.
Mijn vorige XM V6 12v Exclusive was ook zo’n laatste serie1.
Voor meer verschillen van XM bouwjaren zie: http://www.xmclub.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=64&Itemid=91
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Ha, zo leer je nog eens wat
Nu snap ik ook het ‘dopje’ in de stuurkolom, onder de licht\knipperlicht schakelaar. Ik dacht dat daar de hendel voor de cruiscontrol kwam te zitten, maar daar zat bij de oudere types dus de lichtschakelaar of de cruisecontrol (te zien op een foto een paar posts eerder).
Dat geeft wat minder hoop voor het eenvoudig toevoegen van cruisecontrol .
Mijn schakelknopje voor het hydroactief systeem zal ik nog eens bekijken. Ik dacht dat er ‘AUTO’ stond i.p.v. ‘NORM’’ (in herinnering) en vanochtend op weg naar mijn werk heb ik niet geschakeld en heb ik dus ook niets gezien op het nu werkende matrixschermpje (juich ...)
Nu nog op zoek naar klepjes en dergelijke, om het interieur af te maken. Er zit gelukkig al wel zo’n mooi eenspaaks stuurwiel in. Daarvan heb ik wel (geheel niet origineel) het zwarte chevron-logo vervangen door een rode. Dat staat mooier en ik vind dat rood in het logo hoort, geen zwart
Ik heb er nog niet naar gekeken, maar is de complete koplampunit eenvoudig te vervangen, of moet daar het hele front voor uit elkaar?
(mijn excuses voor al de vragen hoor. Over de 2CV, Dyane, VISA, AX, BX en CX kan ik hele boeken volschrijven, maar de XM is nieuw voor mij. Ik heb al wel een Haynes besteld, maar daarin is niet altijd af te lijden hoe makkelijk\moeilijk een klus is.)
Attention! Voiture Speciale Francaise!
Totaal aantal Berichten: 9070
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
Koplamp wisselen is niet moeilijk. Alleen even de grill loshalen: stadslichten er uit, aan beide kanten de bout losdraaien. Bovenop 3 bouten los. De koplampen kan je daarna demonteren door de 2 stel knoppen eruit te trekken, dan boven het koplampglas 2 boutjes los te draaien. Volgens mij zitten ze ook nog met een boutje bij de claxon vast.
Alleen, als jij dat glaasje mist in je koplamp, verblind je dan nu niet al je tegenliggers?
Overigens kan je ook overwegen T2 koplampen te monteren voor een beter lichtbeeld.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 42
Geregistreerd: 03-07-2006
- Dyane Commercial
- AX AX 1.1i First Impression E2
- XM V6 12V Ambiance.
Ehh nee. De spiegel is dof geworden en daarom heeft de vorige eigenaar het glaasje verwijderd om dat te compenseren (vermoed ik). Ik heb een vervangende unit liggen, maar die mist ook het glaasje en daar is het frontglas niet mooi meer van, maar daar zijn de spiegels wel weer helemaal perfect van. Nu nog een glaasje zien te scoren en van 2 -> 1 maken en klaar is Klara!
Nu ook nog zoeken naar nieuwe sierstrips (die waren ooit los te leveren, maar of dat nog zo is) en dan is ze van buiten weer helemaal strak en mooi.
En er kunnen inderdaad T2 units in. Maar om eerlijk te zijn, vindt ik de T1 units mooier om te zien. En ach, ik rij al duizenden kilometers in een Dyane, dus het lichtbeeld van een T1 lijkt voor mij al of ik in dachtlicht rij
Mocht ik de glaasjes niet op de kop kunnen tikken, dan zal ik echter wel naar T2 moeten. Ik wil geen tegenliggers verblinden.
Attention! Voiture Speciale Francaise!