Heb een C15, 1800D uit 1992.
Vorige week heb, omdat m’n oude pomp lekte, ze vervangen door een dieselpomp van een BX. Weet nie precies welke BX, was bij een autoafbraak bedrijf, in ieder geval geen turbo. De pomp zelf is een Bosch.
De vorige was een VER 171-1 en de nieuwe een VER 272-2. Nu probeer ik de timing van de pomp juist te krijgen, heb hier twee waarden voor 0.80 en 0.90. Heb beide waarden al getest, en ook tussenin, 0,85.
Maar de auto blijft bij veel gas geven toch wel serieus roken. Iets wat hij vroeger niet had. Met de hand afstellen heeft weinig verschil, de motor draait beter of slechter maar blijft toch roken.
Heeft iemand hier enige ervaring mee, met het wisselen van pomp tussen BX en C15. Of is er iets wat ik over het hoofd zie?
bedankt
groeten jeroen
De oude en nieuwe pomp lijken wel op elkaar?
En heb je ook de jaartallen en motorcodes van de motoren?
Kan ik even kijken of daar nog verschillen in zitten.
En rookt hij permanent? Of alleen bij vol gas? Deel gas? Stationair?
C15 2.1td op naar de 200+bhp!
Diesel verstuivers reviseren?
Neem contact op!
Symptomen lijken mij dat de riem 1 Tand verkeerd staat.had ik indertijd bij vervangen distributieriem namelijk
Heb je trouwens tandwiel van oude pomp omgezet op nieuwe pomp.
De pompen lijken inderdaad heel goed op elkaar, geen verschil te zien. Het type motor van de BX kan ik niet meer terugvinden, is al schroot geworden vrees ik. Ikzelf heb een C15, 1.8D uit 1992, het motornummer kan ik ook wel vinden indien gewenst.
De vorige pomp was een VE R (171-2) type 523, de nieuwe VE R (272-2) type 529. Heb alle mogelijke afstelling geprobeerd maar hij blijft roken. Wel enkel als ik op de gas duw, in het begin, daarna niet meer. Vieze zwarte rook.
‘k Vrees dat de pomp niet volledig overeenkomt, misschien heeft ze andere druk ofzo.
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de riem versprongen is, de tandwielen stonden vast op hun TDC punten en er gingen snelbinders rond de riem om te voorkomen dat ze een tand versprong.
‘k Vrees dat ik een andere pomp zal mogen zoeken, moet namelijk dringend naar de keuring
bedankt !
groeten jeroen
Ben hier nogmaals. Het tandwiel heb ik wel niet veranderd. Moest ik dan het tandwiel uit de BX halen en in de C15 steken?
Zijn die verhoudingen misschien anders?
groeten jeroen
Okay, ‘k denk dat ik het gevonden heb.
Een BX is normaal gezien een 1900 en mijn C15tje is een 1800. Dus een foutje van een beginnende bricoleur dus, zijnde ik…
Toch bedankt voor de reacties !
groeten jeroen