Beste Lezer,
Mijn BX 1.9 TZI 1992 heeft de laatste tijd last van een haperende en bokkende motor, onregelmatig stationair loopt en dat het diagnose lampje onregelmatig aan en uit gaat, heb het rotortje al vervangen van de verdelerkap nadat ik erachter kwam dat het schuren van de contactpuntjes hielp en de olie die lekt uit het ontstekingshuis bij A (aan de onderkant) te verwijderen. Maar toch blijft ie bokken als ik bijvoorbeeld in de 3e versnelling uit laat rijden, en bij het starten als ie tijdje heeft stil gestaan. Zelf zat ik te denken aan een nieuw ontstekingshuis… ideeen?
(heeft er iemand nog zo een ring die onder het rotortje zit? die is bij mij helemaal gekrakeleerd.)
groeten,
Thomas
Denk ook eens aan je ontstekingsmodule. Het vreselijke gebok van mijn 16V bleek na veel gezoek en gedonder veroorzaakt te worden door een zwaar vervuilde stekker op die module.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
begin al eens met de verdelerkap ook te vervangen. en eventueel bougiekabels en bougies ook.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Olie die uit je onstekingshuis lekt? Lekkende krukaskeerring? Kijk ook maar eens in het topic van Mighel, die heeft soortgelijke problemen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Aha, ik heb de Luchtmassa meter vervangen, de accu, de dynamo, de benzinefilter… niks. ik denk dat het anders dan toch het gare ontstekingshuis is. Kan ik ook andere merken (wat voor type is dit; ducelier?) ontstekingshuizen erop zetten (zoeen met een terracotta rode kap erop) ja probeer het allemaal uit te zoeken wat wat is etc. het zou misschien ook nog smerige benzine drab kunnen zijn, maar heb laatst al een flesje onstekingsreiniger erin gekiept hielp ook niet… en bij de garage kwamen ze met het idee om vacuum leidingen te testen.
dus dit zijn mijn vorderingen hierin, zoiezo bedankt voor voorgaande reacties!
groeten,
thomas
Heb je al je stekkers al eens goed schoongemaakt - vooral die van de ontstekingsmodule - en controleer ook eens alle leidingen waar lucht door gaat op scheurtjes. Valse lucht kan ook voor een slechte loop zorgen. Voorkomt het wellicht onnodig vervangen van een boel dure onderdelen.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Olie in je verdelerhuis is natuurlijk niet te wijten aan een defecte krukaskeerring, maar een nokkenaskeerring. Dit is een bekend euvel bij dit type motor en goed te repareren. Ik zou beginnen met het wisselen van de ontstekingsmodule om het bokken te verhelpen. Vergeet niet de koelpasta aan te brengen bij het monteren van de module en de stekkers schoon te maken en behandelen met contactspray.
Olie in je verdelerhuis is natuurlijk niet te wijten aan een defecte krukaskeerring, maar een nokkenaskeerring.
Helemaal gelijk, zat even niet op te letten toen ik dit aan het intikken was.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
vervang al eens eerst die oliekeerring op de nokkenas langs die kant (olie die daar lekt doet meer kwaad dan goed), dan de verdelerkap en eventueel bougiekabels en bougies als dit nog niet gebeurd is.
simpelste is gewoon duccelier houden, anders moet je meer vervangen dan enkel de verdelerkap. die plastiek ring die er tussenzit kan je perfect weglaten. wel iets meer kans op indringend vuil dan.
bx 1.9gti 16v , bx tzi 4x4
Nog bedankt voor al jullie reacties,
het volgende:
Woensdag was een dag van hoop, samen met een bijzondere citroman heb ik het lekkende onstekingshuis.
Het bokken is minder geworden maar wat ook een symptoom is is dat de motor stationair steeds naar de 2000 / 2500 toeren wil gaan, dit simpel getest door de luchtslang naar de stappenmotor dicht te knijpen en dat ie dan normaal loopt maar het motor indicatie lampje blijft branden. Ook daarop de stappenmotor vervangen maar blijft het toeren probleem behouden. Stekkertje eruit en nog steeds, ik denk niet dat de stappenmotor defect is maar wel aan de stroom gehangen en het luikje bewoog niet.
Het is mij een raadsel… tot dusver en die zijn interessant genoeg om op te lossen!
verdere ideeen?
groet!
Heb je al eens naar de ontstekingsmodule gekeken? Ik herken dit allemaal en vooral dat hoog stationair draaien. Dit heeft niets met je bougies of kabels te maken. Bij mij was de module toch echt de schuldige, de module zelf niet, maar de stekker was gewoon zwaar vervuild, waardoor hij zijn werk niet goed kon doen. Heb toen ook een boel geld uitgegeven aan andere dingen, wat achteraf onnodig bleek. Als het klepje in de stappenmotor goed heen en weer gaat als je het met de vinger duwt, is die goed.
De Zilveren Schicht BX 16V 1991, gris perlé
Heb je inmiddels het bokken al weten op te lossen?
Ik heb een paar weken geleden een soortgelijk topic geopend, omdat mijn bx ongeveer het zelfde doet als die van jou.
Speling op de as van de smoorklep kan ook wel eens bokken veroorzaken. Of als het afdichtrubbertje daar uitgedroogt en kapot is.
Dan kan ie ook onregelmatig valse lucht trekken en vreemde toeren uithalen.
Controleer alles even met remmenreiniger. Spuit overal even langs, pakkingen, slangen, enz en vaak komen zo valse lucht lekkages zo boven water.
Uitlezen kan natuurlijk ook, of gewoon even de accu een half uurtje afkoppelen.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap