Mede XMérs, een kleine vraag naar HULP!
Ik heb nu weer een leuk zoekplaatje…mijn LA remlicht van mijn XM serie1 is er na het tanken mee opgehouden.
Dan pak je een reservelampje en wissel je dat even, zou je denken, maar het is weer eens complexer.
Lampjes zijn goed, Fitting huis gewisseld, Massa is goed. Beide remlichten werken dus niet LA. Het gecombineerde remlicht dus ook niet maar de verlichting wél.
Heb de de bedrading gecontroleerd en er komt idd geen spanning op. De bedrading gevolgd door de kofferruimte , onder de achterbank, langs de LA dorpel. Geen spanning/voeding.
Nu sta ik voor de keuze om het gehele tapijt, en dus ook het interieur af te breken maar daar heb ik lukraak niet zo’n zin in.
Mijn vraag: Aangezien RA alles wel functioneert vermoed ik dat de bedrading “ergens” naar een verdeelblokje gaat. Tussen dat blokje en de LA dorpel moet het dan haast wel ‘t probleem zitten. Heeft iemand een idee?
Ik heb wel eens een XM zonder tapijt en interieur gezien en het viel me op dat er heel bedrading over de bodem ligt.
Alvast dank voor jullie ideeën!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Ik zou een draad trekken tussen het RA remlicht maar de linker en klaar is “Kees”
Inmiddels één van de schuldige gevonden: de draad naar het 3e remlicht. Hier zat een beschadiging op en die kwam in contact met de carrossserie. Ik heb, idd Kees, een bypass gemaakt van RA naar La maar dat werkt wel, alleen denkt de BC nog steeds dat de LA stuk is en blijf je dus de irritante piep houden met de melding op je schermpje.
Het stomme is dat de zekering F2 niet geklapt is. Nu bleek er een te zware zekering in te zitten. Inmiddels vervangen door 7.5A en doordat de klep dicht viel en deze zekering er wel uitsprong kwam ik achter de beschadiging.
Moet nog even doorzoeken want schijnbaar komt er geen voeding van voren om LA normaal te laten werken. Da’s raar want er zit volgens mij nergens nog een aparte zekering. Of er moet ergens een verbindingsblokje doorgebrand zijn. Heb de dorpels en onderkant dashboad al los gehad maar onder het dashboard raakt alles uit het zicht.
Hier wat fotootjes:
Ik heb ook de rempedaal schakelaar los gehad maar die functioneert goed, RA doet het immers wel:
Maar dit blijft: Dit moet ik nog oplossen door een weer de juiste voeding te krijgen die als het ware “door” de dispaly heen gaat.
Wordt vervolgd..
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Ja, dan is het denk ik zo, dat je achter je handschoenbak een module heb zitten. daar zitten de weerstanden in, die in serie staan met de lampen, enzo “zien”, dat er een lamp stuk is. De weerstand van je rem licht zal door gebrand zijn, vanwege de sluiting.
Dus ff eruithalen en meten. Zover ik weet, kun je het wel herstellen. Ik heb nog ff in het schema gekeken, kijk nog ff naar zekering f14 en f18
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Dankje Kees, top! Ga er morgen mee aan de slag!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Ik ben er uit! En daar ben ik blij mee. Idd, doordat de zekering te zwaar was, heeft de Jaeger module onder het dashboardkastje op zijn sodemieter gehad. Alleen de sectie van LA kreeg daardoor geen voeding meer. RA wel, en ook de bedrading naar het meld schermpje was goed.
Toevallig, en dat is idd heel toevallig, had ik een andere Jaeger module liggen en kon ik het uittesten et voila. Alles werkt en geen melding meer! Dankje Kees, voor jouw inbreng!
Citroën: l’Art pour l’Art
Filmpje : 37 ans Citroën CX !!!
Totaal aantal Berichten: 1649
Geregistreerd: 29-04-2007
- XM PRV V6.24 Exclusive serie1
- DS 3 Racing 207pk
Mooi en snel opgelost, daar houden we van
Citroën is een beetje vreemd , maar wel lekker !
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Graag gedaan.
Groet.
Kees.
Oke, mooi om te horen.
Heeft een type 2 toevallig ook zo’n zelfde Jeager module?
Want dan weet ik wel waarom ik geen prik had op het RA licht van de zilveren TCT Break.
BX 19 GT ‘85, XM 2.0 TCT ‘94, CX 2400 GTI ‘81, BX 14 ‘89, AX 1.4 Rallye ‘96
ex: BX 14 Rallye, XM 2.0 8v, XM 2.0 16v, BX 14, BX 14, CX 2400 Prestige, XM V6 ‘90
Totaal aantal Berichten: 290
Geregistreerd: 13-04-2009
- XM EXLUSIVE V6
- XM 3.0 V6 24V Exclusive
- XM V6 3.0/24 Exclisive
- C5 linge business
- C5 EXCLUSIVE 3.0/24
Nee, die hebben dit systeem niet meer.
Wat wel gebeurt, is dat de connector van het achterlicht zelf slecht contact maakt. Vaak, als je de contacten wat bij stelt is het weer in orde.