Nokkenaslager
Pascal
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2864

- C5 PhII 1.8 16V 'Athena'
- ID/DS DSuper
Gepost: 13 mei 2011 04:18 PM

Toen ik vorig jaar ‘Maya’ voorzag van een 22TRS motor, heb ik meteen het een en ander vernieuwd.
Zoook het lagertje op de nokkenas in het thermostaathuis.
Nu had ik toen al de indruk dat dit lager eigenlijk best wel simpel en (te?) gemakkelijk in dit huis te schuiven was, en leek het wel of de buitenring wat speling had.
Omdat ik ervan uitging dat de nokkenas onder spanning (door de aandrijving van de pomp) zich iets zou zetten en deze speling wegwerkt heb ik er toen niets mee gedaan.
Toch hoor ik soms bij het starten, wachtend op het verheffen op rijniveau van de wagen, dat er iets “gilt” maar alleen dan: na een paar seconden is en blijft het weg.
Ik kan niet thuisbrengen of dit nu het riempje naar de pomp is (spanning is goed) of dat tóch dit lager rondtolt in het thermostaathuis..
Vraag is dan ook: hoe makkelijk of moeilijk hoort dit lager in het huis te passen, want misschien ben ik beter af met een overmaats lagertje (dus lager met dezelfde afmeting maar met een iets grotere buitenring, je praat echt over micrometers)..?!

‘Spirit of avant-garde’

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook