Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ben morgen om 9 uur bij de Boog. Als dat tuutje lang genoeg is EN ik er bij kan probeer ik wel wat.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tof!!
Overigens kunnen we dit dialoog beter voeren op:
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/207979/
Dan vervuilen we dit topic over lambda gestuurde LPG regelaars minder
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Goed, weer terug op het LPG / Lambda verhaal: ik heb inmiddels ook een Emmegas systeem besteld.
Het wordt inderdaad een epidemie…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Vandaag heeft mijn vriendin/vrouw met de dame gereden. Zonder problemen! Het was voor haar de eerste keer en gelijk zonder begeleiding. En dat vind ik geweldig!
Qua epedemie, ik denk dat 123-lpg dat ook voor ogen had, maar het te mooi wilde maken.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
setje is binnen, blinkt niet uit in duidelijke schema’s. Electro is mijn vak, maar dit is hogere auto/lpg-kunde denk ik.
- ‘LPG LOCK OFF’ zal wel de (veilig)geschakelde 12V voeding zijn?
- Waar sluit ik het ‘TPS signal’ (Throttle Position Switch = stationaire gas positie) op aan?
- Wat bedoelen ze met ‘Injection Computer Unit’?
- Waarom maar 1 witte draad getekend vanaf de lambda sonde, de andere witte naar massa?
- Wat bedoelen ze met het schaartje in het schema?
Er zitten ook stekertjes en krimpslangetjes bij, maar ik heb liever een duidelijk schema.
Ppvandep, heb jij er misschien een werkschema van gemaakt bij de montage samen met Egbert?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Ook wij hebben hier naar zitten kijken, maar bleek uiteindelijk toch vrij simpel.
Als ik het ingeschande schema nog heb, dan ga ik het vandaag of morgen wel even bewerken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
- ‘LPG LOCK OFF’ zal wel de (veilig)geschakelde 12V voeding zijn? Wij hebben deze draad aan een geschakelde draad gekoppeld. Dus iets waar het contact aan zit. Omdat we het systeempje dicht bij de verdamper hebben aangesloten hebben deze aan de plus van de gasklep.
- Waar sluit ik het ‘TPS signal’ (Throttle Position Switch = stationaire gas positie) op aan? Dit is de paarse draad, deze blijft over, daar hoef je in een DS niets mee te doen. Want het gasgeven wordt mechanisch bediend.
- Wat bedoelen ze met ‘Injection Computer Unit’? Dit is de bruine draad, deze blijft over, daar hoef je in een DS niets mee te doen. Als je een computer in je auto hebt, die ook met een lambdasonde wordt aangestuurd, moet je die draad van de lambdasonde naar de originele computer door knippen en de witte draad van het nieuwe systeem met de lambdasonde verbinden en de bruine draad met de computer.
- Waarom maar 1 witte draad getekend vanaf de lambda sonde, de andere witte naar massa? De twee witte draden vanaf de lambdasonde bedienen het verwarmingselement in de lambdasonde. Linksom of rechtsom maakt niets uit voor het verwarmingselementje.
- Wat bedoelen ze met het schaartje in het schema? Zie wat ik eerder schreef bij ‘ICU’.
Is het zo duidelijk? Of zal ik een foto maken met de aansluitingen en dan er pijltjes en zo bij zetten? Misschien moet ik dat sowieso doen…
Hier het schema.
Peter, ik twijfel over de zwarte en grijze draad. Ik dacht dat zwart naar de Emmergas computer gaat en grijs aan massa.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Scherp Egbert!
De zwarte draad van de lambdasonde gaat naar de witte draad van het emmegassysteem! Dat is het verwarrende de zwarte draad aan de witte draad. De grijze draad van de lambdasonde gaat inderdaad naar de aarde/min.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hmmm, als je geen TPS input hebt, dan weet de unit dus niet of je nullast, deellast of vollast rijdt. Regelt de unit ook bij vollast? Bij vollast zou je eigenlijk een (te) rijk mengsel moeten hebben zonder regeling. Gaat de unit nu bij vollast niet veel te arm mengen?
@Matthijs, klopt helemaal, maar de electronica reageert zo snel. Als ik gas geef, dan gaat de tester vanaf stationair van ‘rijk’ direct naar ‘arm’ en binnen milliseconden gaat het systeem weer alles bij regelen tussen te rijk en te arm.
Zonder TPS input regelt de unit in het hele bereik rondom lambda=1. Met TPS stopt hij met regelen bij stationair. Zo doet de 123-LPG dat ook, die regelt niet bij stationair.
Niet regelen bij stationair maakt dat je de stationair mengsel schroef van de verdamper eenvoudiger kan afregelen en maakt ook dat je in principe wat minder problemen met starten hebt.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Niet regelen bij staitionair is prima. Het gaat me meer om de vollast situatie. Bij regeling in vollast zou je denken dat de auto minder gaat oppakken in plaats van meer. Dat strookt totaal niet met de ervaring van ppvandep! Snap nu wel waarom de 123 zoveel complexer is, die probeert met vacuum de TPS te bepalen - da’s wel erg fraai!
De 123 meet ook nog het motortoerental. Stopt met regelen onder een bepaald toerental. Stopt ook met regelen bij laag vacuum + boven een bepaalde toerental. Daarnaast zet hij de klep even open tot mas als vacuum plots weg valt ( = fors gas geven).
In theorie allemaal erg mooi bedacht
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Fantastisch ppvandep en Egbert, voor de antwoorden en het schema! Hier kan ik wat mee.
Ik ben van plan het komend weekend in te bouwen, alleen de moer voor sonde in de vlampijp wil ik al eerder deze week lassen. Ik heb al een ‘nwe’ vlampijp liggen ter vervanging van de bestaande die nooit goed af te dichten bleek. Zo heb ik ook 2 andere spruitstukdelen, die ik op elkaar ‘gepast’ heb om te checken of de kopaansluit-vlakken wel op één lijn liggen.
Even off-topic: waarom passen de pakkingen nooit goed op de vlampijp? De openingen van de pakkingen blijken altijd te klein voor de vlam-pijpen (=ervaring met 3 vlampijpen) Ik moet dan met een slijpsteentje de pijpen gaan dremelen… Het is verder ook teleurstellend te zien hoe snel die dubbel-laagse grijze pakking-vullingen tot een brokkelig wit poeder vervallen.
Weer on-topic: De plek waar Egbert de sonde heeft geplaatst is bij mij wel krap met het hitteschild, verdamper, hydr.pomp en schutbord. Waarom niet aan de andere kant, boven de motorsteun/startmotor?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!