Sonde aan de andere kant als daar meer ruimte is, is natuurlijk ook prima. Als je hem maar wel kan vervangen als het nodig is.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Weer een tankbeurt. 510km met 63,2L, dus 1:8,1 of 12,3:100. De wettelijke snelheden aangehouden, tenzij het niet kon (files). En voornamelijk snelweg.
De volgende keren zal ik een aantal tankbeurten verzamelen en dan hier plaatsen. Ik zal dan ook zo goed al mogelijk de omstandigheden waaronder ik heb gereden aangeven.
Ervaringen tot nu toe:
Meer koppel en vermogen op gas, vergelijkbaar met rijden op benzine.
Het went zo snel, dat ik soms twijfel of het wel werkt (gelukkig vertellen de lampjes dan alles)
De koude start is even met horten en stoten, maar de dame start meteen elke keer en ik wacht tot het systeem werkt, tegen die tijd is de dame omhoog, heb ik de tomtom geïnstalleerd en heb ik een leuk muziekje opgezet.
De allerheid van het systeem op het gaspedaal is veel prettiger en sneller.
De temperatuur van de motor blijft over de hele linie beter op niveau (ik kan dat niet anders uitleggen, maar de motor beweegt op de termometer tussen 50% en 85% van het witte gebied. Daarnaast is de olietemperatuur tussen de 118 en 138 graden en de oliedruk constant boven de 3.)
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ppvandep schreef:Daarnaast is de olietemperatuur tussen de 118 en 138 graden en de oliedruk constant boven de 3.)
Dat is best wel erg warm, die 138 graden, voor een ds motor. Wat voor meter en sensor heb je en waar is de sensor geplaatst? Bij welke snelheid haal je die 138 graden? Mijn sm haalt dat alleen bij 200 km/h constant namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dit is een test!
Als het goed is, zien jullie op youtube het systeem draaien….
Test 2.
Als antwoord op waterman. Het plaatje laat de schaal van de thermometer zien. In de paar mm van 120 naar 140 moet ik er een waarde aan geven. Vanaf de bestuurdersstoel lijkt het geen 140. En daar is dan alles mee gezegd.
Bij wat ik denk dat 138 graden is, rijd ik dan 140 op de teller, 130 volgens de tomtom, voor een stuk van 50km aan een stuk, op het heetst van vandaag, 25graden?
De sensor is zit op de plaats van de peilstok, zo’n peilstoksensor en de meter is van het merk equus.
Tot slot ik rijd nu met 10w40.
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik snap het. Die equusmeters zijn niet zo erg betrouwbaar… Overigens is die 10w40 best wel dun voor een DS motor. Ik zou zelf voor een 20w50 kiezen als ik eerlijk mag zijn.
edit: je hebt een watertemp meter op een oliepijlsensor aangesloten dus volgens de foto. Dan kan het wel kloppen dat de waarde er wat naast zit.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, dank voor je reactie. Ik ben het eens met je 20w50. Ik heb de koppakking laten vervangen en toen kwam de 10w40 erin. Ik rijd er nu lekker mee en de volgende beurt komt er weer 20w50 in. Wat me wel opvalt van de 10w40 is dat de oliedruk hoger is dan met 20w50. Zal wel met het gemak waarmee de oliepomp de olie kan rondpompen te maken hebben?
En inderdaad de equus is niet heel betrouwbaar, daarom maak ik me niet heel veel zorgen en heb ik wel een indicatie of het goed gaat of dat ik een beetje rustiger aan moet doen….
waterman schreef:
edit: je hebt een watertemp meter op een oliepijlsensor aangesloten dus volgens de foto. Dan kan het wel kloppen dat de waarde er wat naast zit.
Een watertemperatuurmeter zit al in het dashbord, dus toen ik deze trimeter installeerde wilde ik hier op de olietemperatuur aflezen. En daar werkt het prima voor. Het prettige is dat ik nu de watertemperatuur, de oliedruk en de olietemperatuur min of meer in de gaten kan houden. In mijn ogen gaat het vooral om de afwijkingen van normaal.
En daarin zie ik dat met het LPG-systeem de motor koeler blijft. Ik denk dat dat alles te maken heeft met de optimalere verbranding.
Totaal aantal Berichten: 43306
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
ppvandep schreef:
En daarin zie ik dat met het LPG-systeem de motor koeler blijft. Ik denk dat dat alles te maken heeft met de optimalere verbranding.
Dat is zeker waar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 758
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Nadat ik de kit in huis heb ontvangen en nog eens alle berichten en documentatie heb doorgelezen had ik toch nog wat vragen over de niet gebruikte functies, die ik aan de mensen van Tinley Tech heb gesteld.
Ik deel mijn bevindingen hier graag met jullie.
Met de dipswitches wordt ingesteld welk soort signaal het systeem doorgeeft aan een evt. bestaande motormanagement, zodat die niet klaagt over het onderbroken signaal van de lambda sensor. Aangezien wij geen motormanagement hebben maakt dat niets uit, de bruine draad wordt niet aangesloten. Je zou de schakelaars dus op standje 3 kunnen zetten (single point - ground) waardoor de bruine draad standaard aan massa ligt, dan kan het draadje geen sluiting maken als je het onverhoopt niet netjes isoleert.
M.b.t. de throttle position sensor (TPS): het is soms prettig dat de unit niet regelt als je gas los / stationair draait. Dit is met name het geval bij auto’s die andere regel-electronica hebben, waarbij de beide systemen soms tegen elkaar in gaan werken. De unit “weet” dat het gas los is als er op de violette draad een signaal van ca 0 volt komt. Een schakelaar naar massa zou waarschijnlijk ook werken. Als je een 0 - 5 v signaal zou hebben gaat de afstelling van het schakelpunt met het potmetertje, zodanig dat het TPS-ledje (in het doosje, niet zichtbaar van buiten) uit gaat bij gas-los, weer aan bij gasgeven. Dit ledje geeft feitelijk gewoon aan of de unit wel regelt (aan) of niet (uit). Als je de draad niet aansluit (zoals op onze DS) moet de potmeter dus zodanig verdraaid zijn dat dit ledje onder alle omstandigheden aan is, hoewel dat waarschijnlijk niet eens anders kan.
Mooi setje, kan haast niet wachten tot na de vakantie om het in te bouwen.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
nltecoko schreef:
Mooi setje, kan haast niet wachten tot na de vakantie om het in te bouwen.
Idem dito!
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 15-01-2010
- 2CV 2CV6 Club
- ID/DS DS21
- ID/DS ID Break
- XM EXCLUSIVE V6
- C6 (2005-2012) 3.0 V6 Exclusive
- XM CT turbo prestige
Zijn er inmiddels nog meer ervaringen met de LPG regeling? Ik heb een set aangeschaft en deze wordt binnenkort ingebouwd.
Ik was benieuwd of er meer ervaring is, specifiek of de temperatuur lager van de motor lager is met de regeling ingebouwd.
“Tout le monde savait que c’était impossible. Il est venu un imbécile qui ne le savait pas et qui l’a fait. ” - marcel pagnol
Eerst een opsomming van de verbruikcijfers
29-6 457km 1:7,4
4-7 343km 1:7,6
13-7 510km 1:8,1
19-7 222km 1:7,4
Dan gaan we op vakantie met vouwwagen en volle DS
21-7 539km 1:6,4
22-7 431km 1:6,2
26-7 386km 1:6,2
1-8 371km 1:7,0
6-8 689km 1:6,8
7-8 459km 1:5,8
7-8 371km 1:6,4
Dan zijn we weer terug, maar toen een paar keer flink haast gehad
14-8 195km 1:6,0
16-8 195km 1:7,2
Al met al een redelijk constant verbruik in zware omstandigheden en in normale omstandigheden. Voorheen reed de dame gemiddeld 1:7,2 en nu min of meer ook.
Maar nu de ervaringen:
In Nederland heb ik geen opvallende verschillen ervaren met de DS met het systeem. Anders dan wat ik al heb genoemd dat ik meer vermogen heb en meer koppel, ik kan echt schakelluier rijden. Het grote verschil kwam wel toen we met de vouwwagen erachter op pad gingen. Tot aan Parijs heeft de dame tegen het koken aan gereden. Dus geen moment aan de kook geraakt, totdat ik op de camping stond en ik de motor een paar minuten stationair liet draaien. Toen was het gedaan en ben ik 7,5 liter kvs kwijtgeraakt.
De tent opgezet en daarna bij het begin begonnen en de thermostaat eruit gehaald. Tegelijk in de bovenste koelslang een extra temperatuursensor aangebracht. De thermometer die ik voor de olietemperatuurgebruik werd nu een thermometer voor de watertemperatuur. De volgende dag opgebroken, de kvs bijgevuld en gaan rijden.
Waarneming 1: stoplamp brand bij 87*C
Waarneming 2: de standaard temperatuurmeter zit bij het rood als de dame 87*C - 90*C is.
Waarneming 3: de temperatuur loopt op tot 97*C met het rijden met de vouwwagen in Frankrijk op de hete dagen die er zijn geweest.
Verder geen problemen onderweg meer gehad. Totdat ik de berg op ging en dacht dat ik dat beter op benzine kon doen.
Met een lege auto zijn we naar Andora gereden en boven op de berg had ik een kokende motor. Dus het zaakje goed laten afkoelen en weer kvs bijgevuld en naar beneden gereden. Verder geen problemen gehad!
Tijdens de vakantie is mijn opgevallen dat de auto op LPG met het systeem veel mooier en stiller liep dan op Benzine. Op Benzine de berg af had ik continue allerlei klappen/ploffen in de uitlaat. Met het LPG systeem niet of nauwelijks (heel zachtjes). Ik heb daarna nog een paar hellinkjes in Frankrijk gehad die ik met LPG ben opgereden en geen enkel probleem meer gehad. Dus geen kokende motor of temperatuurstijging. Ik kan veel hogere toeren met de motor maken ook op LPG.
Egbert heeft bij zijn auto de carburateur opnieuw afgesteld met andere sproeiers. Ik heb nu wel het idee dat ik dat eigenlijk ook zou moeten doen om de juiste kracht op Benzine van de auto te kunnen vragen. Nu heb ik het idee dat ik of een te rijk of een te arm mengsel krijg waardoor de dame het te heet krijgt.
Bij thuiskomst meteen een grote beurt gegeven, daar was ze wel aan toe. De standaard dingen gedaan en daarnaast een andere thermostaat (75*C) ingebouwd, een andere radiator dop op het expansievat gezet (500mbar ipv 280mbar), de kleppen afgesteld conform het WPH afgesteld (15-20 ipv 20-25) een stofhoesje op de aandrijfas vervangen en weer gaan met die banaan. Mijn waarnemingen nu:
1. De temperatuur blijft in NL constant 75*C, tenzij ik in een file kom, dan loopt de temperatuur op naar 80*C.
2. De motor is stiller, maar start slechter op LPG. Soms blijft ze hangen en kan ik de motor niet op toeren krijgen. Dus ik ben nu een paar keer op Benzine gestart en als de motor een warme indruk maakt schakel ik alsnog over op LPG en dan loopt de motor wel goed op LPG. Wat dat precies is weet ik niet goed.
3. De motor heeft alleen nu een hele rare gewoonte dat in 1 van de 10 keer starten er hele grote stoomwolken of blauwe wolken uit de uitlaat komen. Ik kan het ook niet oproepen, dus als ik nu naar je toe rijd, de dame stop en daarna weer start kan het zijn dat het blauw komt te staan of wit of grijs, maar in 90% van de gevallen gebeurt er niets anders dan dat de dame gewoon start, omhoog komt en kan rijden. Dus als iemand een idee heeft hoor ik het graag.
Mooi om meer te horen.
Die blauwe stoom wolk uit de uitlaat hadden we hier in Beekbergen ook al. Hoewel die net vervangen is, is dit wel het symptoom van een lekke koppakking. Duimen dat dat niet zo is.
Woensdag 25-9 hou ik mijn lezing hierover in de regio West.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper