6 van de 26
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
   
123-LPG: Pools alternatief, nu incl katalysator
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 20 juli 2011 11:02 PM
  [ # 76 ]

Vraag blijft: hoe ga je er voor zorgen dat je motor genoeg LPG krijgt boven 120 km/u?

Citroen!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 juli 2011 11:45 PM
  [ # 77 ]

Ik ga in het gasmengstuk er een paar kleine gaatjes bij boren. Daarmee wordt de weerstand voor het gas verlaagd en zal de flow toe nemen. Overigens ga ik het zo doen, dat als het niet goed uitpakt ik de gaatjes weer met een propje dicht kan maken.
As weekeinde weet ik meer.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 22 juli 2011 05:35 PM
  [ # 78 ]

Het is gelukt, ook bij 120km/u nu open loop.

In heb gaatjes bij geboord in het gasmengstuk.
In het gasmengstuk zaten 12 gaajes van 2,4 mm is een doorgang van 54mm2
Eerst 3 gaatjes van 2mm bij geboord, was net niet genoeg, daarna er nog 3 gaatjes van 2 mm bij geboord ( dus totaal een doorgang van 19mm2 bij geboord).
Nu blijft hij ruim in open loop bij 120 km/u. Bij een lichte helling omhoog gaat hij er uit, maar daalt het Lambda voltage niet onder de 0,4V.
De regelstanden van de 123-LPG staan nu op min 25%, default 40%, max 55%. Het blijkt dat een verhoging van max van 55% naar bv 90% bijna niets uit maakt in de snelheid waarbij hij uit closed loop gaat. Wel maakt een hoog max % dat de regel lus veel langer duurt, dus dat het erg lang duurt voordat je na acceleren weer een acceptabele lambda hebt. Dat komt omdat bij acceleren de klep in 1 keer naar max gaat en dan langzaam terug gaar draaien totdat de lambda waarde onder de 0,45 volt komt.

Blijft jammer dat ik nog steeds geen reacties van Albertronics heb gehad, want ik ben nog steeds benieuwd waarom in open loop de lambda waarde op 0,45Volt gefixeerd wordt. Dat maakt het achterhalen van de problemen een stuk lastiger, ik heb nog steeds mijn speciale meet opstelling met multimeter en schakelaar om de sonde te ontkoppelen nodig om te volgen wat er gebeurt in open loop.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 juli 2011 05:46 PM
  [ # 79 ]
Egbert schreef:

Het is gelukt, ook bij 120km/u nu open loop.

In heb gaatjes bij geboord in het gasmengstuk.
In het gasmengstuk zaten 12 gaajes van 2,4 mm is een doorgang van 54mm2
Eerst 3 gaatjes van 2mm bij geboord, was net niet genoeg, daarna er nog 3 gaatjes van 2 mm bij geboord ( dus totaal een doorgang van 19mm2 bij geboord).
Nu blijft hij ruim in open loop bij 120 km/u. Bij een lichte helling omhoog gaat hij er uit, maar daalt het Lambda voltage niet onder de 0,4V.
De regelstanden van de 123-LPG staan nu op min 25%, default 40%, max 55%. Het blijkt dat een verhoging van max van 55% naar bv 90% bijna niets uit maakt in de snelheid waarbij hij uit closed loop gaat. Wel maakt een hoog max % dat de regel lus veel langer duurt, dus dat het erg lang duurt voordat je na acceleren weer een acceptabele lambda hebt. Dat komt omdat bij acceleren de klep in 1 keer naar max gaat en dan langzaam terug gaar draaien totdat de lambda waarde onder de 0,45 volt komt.

Blijft jammer dat ik nog steeds geen reacties van Albertronics heb gehad, want ik ben nog steeds benieuwd waarom in open loop de lambda waarde op 0,45Volt gefixeerd wordt. Dat maakt het achterhalen van de problemen een stuk lastiger, ik heb nog steeds mijn speciale meet opstelling met multimeter en schakelaar om de sonde te ontkoppelen nodig om te volgen wat er gebeurt in open loop.

Wat ik me er van kan herinneren is dat het zuigen van je keelstuk aan het secundaire membraan een klepje opentrekt dat vervolgens Gas toelaat in de luchtstroom. het gaatje in de foto van lucky heeft wel degelijk met de hoeveelhied LPG te maken.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 22 juli 2011 08:11 PM
  [ # 80 ]

Goed bezig!

Citroen!

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 31 juli 2011 06:46 PM
  [ # 81 ]

Blijft toch nog tobben.
De 6 extra gaatjes van het keelstuk nog wat verder opgeboord, stevigere gasslang gemonteerd ( was bang dat de vorige, wat eigenlijk waterslang was, af en toe zou knikken). Nog wat aan de afstellinge gerommeld.
Rsultaat: tussen 100 en 110 weer uit closed loop en lambda voltage op 0,4 V. Het blijft dus eigenlijk marginaal bij hogere snelheid en ik krijg het het probleem nog niet echt te pakken.
Verbruik varieert tussen 1:7 en 1:8, dat is eigenlijk wat hij vroeger ook deed. De wints tot nu toe is wel dat hij veel beter op trekt dan vroeger op gas.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 augustus 2011 08:22 PM
  [ # 82 ]

Ik geef het voorlopig een paar maanden op. Laatste tijd erg veel tijd in de 123-LPG gestoken, maar ik kom niet verder. Ik ga sept en 1e 1/2 okt naar Peru en daar nu de aandacht aan geven.

De 123-LPG doet het prima tot 100 km/u.
Hij regelt netjes, rijdt netjes in closed-loop.
Voordeel tov conventionele situatie zijn: bij gas geven gaat de klep van de 123-LPG even open tot max waardoor acceleren erg goed gaat. Bij remmen op de motor gaat de klep helemaal dicht, wat goed voor het milieu is.
Als de stationair schroef van de verdamper goed staat afgesteld, dan gaat starten ook prima.
Boven de 100 km/u gaat de regeling uit closed loop. Daardoor gaat dan de klep naar de default stand. Lastig is dat in open loop de 123-LPG computer een signaal van 0,45 volt aan de lambda sonde geeft, waardoor je in open loop niet eenvoudig kan meten wat er aan de hand is. ( Info van Albertronics: dat hoort zo, in deze toestand wordt de impedantie van de lambda sonde tov 0,45 volt gemeten om te kijken of hij in openloop kan)De wijzer op het PC paneel wat bij de 123-LPG hoort die de spanning van de Lambda sonde aangeeft staat dan dus ook vast op 0,45 volt. Als ik de lambda sonde in die situatie los koppel van de 123-LPG en er een multimeter aan hang, dan blijkt dat de spanning van de lambda sonde boven de 100km/u tussen de 0,3 en 0,4 volt varieert. Dat betekent dus een te arm mengsel op hoge snelheid. Ik heb er veel tijd in gestoken om dat mengsel rijker te krijgen, maar zonder succes: Ik heb een andere verdamper gemonteerd, een ander keelstuk gemonteerd, van het originele keelstuk de gaatjes waar het gas door gaat opgeboord en ook nog de verdamper helemaal uitelkaar gehaald en alle gasdoorgangen ( incl van de regelklepjes) opgeboord, zodat er een grotere gasflow door kan. Dit alles maakt niets uit. Als laatste heb ik een oude carburateur omgebouwd tot gasmengstuk: op de plek van de benzine venturi gaatjes geboord, pijpjes gemonteerd en daar het gas op aangesloten. Toen dit niet hielp ook nog het keelstuk er boven gezet en door beiden gas laten komen. Uiteraard in al deze variaties geexperimenteerd met de max/default en min waarden van de 123-LPG. Heb ook de 123-LPG er uit gehaald en de oude conventionele regelschroef teruggeplaatst, ook dan blijft boven 100km/u de lambda spanning te laag.
Overigens rijdt mijn DS prima boven de 100km/u, ondanks het te arme mengsel !!

Na al deze acties stop ik dus een tijdje met experimenteren.
Tot 100km/u regelt de 123-lpg perfect en is de auto feller dan in de conventionele situatie
Boven 100km/u regelt de 123-lpg niet en rijdt ik met een iets te arm mengsel, wat ik in de conventionele situatie ook doe.
Vanwege al die experimenten, heb ik heel veel proef gedraaid, erg veel LPG verbuik en nog geen zicht op het LPG gebruik bij normaal rijden.

De winst tot nu toe:
-Ik weet nu erg veel over LPG en Lambda sondes
-Mijn auto accelereert beter.
-Ik ben van de straat geweest en heb leuk kunnen klussen

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 19 augustus 2011 10:47 PM
  [ # 83 ]

Respect, hoor!

En prettige vakantie, of ga voor je werk die kant uit?

knuffel

Profiel  
 
gerardeux
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 314
Geregistreerd: 23-11-2005

Gepost: 20 augustus 2011 12:17 AM
  [ # 84 ]

Prettige vakantie en niet teveel over gas piekeren. Je bevindingen komen wel overeen met die van de inbouwers van LPG injectie met de KDI en megasquirt computer setjes. Als je gaat meten met de Lambda sensor rijden de meesten van ons met een te rijk mengsel bij lage belasting en te arm bij hogere snelheden. Bij directe injectie is dat eenvoudig te verhelpen dan bij een gewonde verdamper.

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 20 augustus 2011 12:19 AM
  [ # 85 ]

Knap stukje speurwerk tot zo ver, ook mijn Respect!.
IK ben wel benieuwd of de Lambda-sonde ooit boven de L = 1 heeft geregistreerd.
Wat gebeurt er als je op benzine rijdt? En als je bijv. de choke gebruikt? Kun je dan wèl L > 1 krijgen?
Kun je het mengsel tijdelijk verrijken door de luchttoevoer te knijpen?

Hoe dan ook, een fijne trip gewenst.

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 20 augustus 2011 10:42 AM
  [ # 86 ]

Dank voor alle goede wensen, ik ga overigens gewoon leuk op vakantie.

Onder de 100km/u krijg ik gewoon spanningen van de lambda sensor tot 0,9 volt.
Op benzine is het mengsel voortdurend veel te rijk( spanning 0,8 volt), maar ik ben vergeten of ik op benzine ook boven de 100km/u gereden heb, dat zal ik nog een keer testen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2972
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 24 augustus 2011 10:06 PM
  [ # 87 ]

Nog niet in Peru en kon het even niet laten.
De originele carburateur teruggeplaatst ( nadat ik de voet netjes gevalkt heb op de draaibank)
Daarna nog 6 gaatjes in het LPG keelstuk bij geboord ( had 12 gaatjes voor de gasdoorvoer, nu er dus 12 bij geboord)
en
Succes!!
Het systeem blijft tot 140 op de teller in closed loop.

Ik blijf nog even voorzichtig enthousiast, want heb al eerder gedacht dat ik er uit was. Maar de gasdoorvoer in het LPG keelstuk 2 keer zo groot maken lijkt de oplossing.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 24 augustus 2011 10:25 PM
  [ # 88 ]

Top! Ik was al bijna zover dat ik deze unit liet voor wat ie was…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 augustus 2011 10:26 PM
  [ # 89 ]

respect egbert! halelujah

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
break23m
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7580
Geregistreerd: 03-04-2006

- C35 RD
- C3 1.4 Exclusive
Gepost: 24 augustus 2011 10:26 PM
  [ # 90 ]

very good Tijd voor vakantie zonder DS! Veel plezier.

Profiel  
 
 
6 van de 26
« Eerste  < Vorige 4 5 6 7 8 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook