dit stond in de krant.Nieuwe trend valt tegen.Sorry ik kan bijlagen niet plaatsen moderator zal dat wel verwijderen hoop ik
???
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Mijn auto vanochtend bij de dealer gewisseld voor een Opel. Nog even met de monteur gepraat die de auto al aan de computer had hangen, en daar zag ik al de nodige waarschuwingen en meldingen, in de trend van “geen communicatie met ......”.
Ik ben heel benieuwd wat nou de oorzaak van dit alles is. Ik wacht geduldig af.
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Vanmiddag mijn auto al weer opgehaald bij de dealer. Ging dus veel sneller dan ik had gedacht (en gehoopt). Nog even een proefrit gemaakt samen met de chef van de werkplaats, en alles lijkt weer ok. Het schakelen gaat soepeler, en de motor gaat weer uit voor het stoplicht.
Wat me in positieve zin opvalt aan deze update, is dat de kick-down veel sneller gaat. Als je in de 6e versnelling rijdt en het pedaal (diep) intrapt gaat de bak direct naar zijn 4. Voorheen ging de bak eerst van 6 naar 5 om daarna pas naar zijn 4 te gaan. En dat duurde dan zo lang dat je de inhaalpoging af kon breken.
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Ik heb die gerobotiseerde versnellingsbak ook in mijn C4 van 2007 (gekocht in 2010), en ik vind het super om mee te rijden.
In het begin reed ik vooral in automatische stand, maar de laatste maanden schakel ik meestal zelf, en een belangrijk voordeel aan zelf schakelen, ik rij zuiniger dan wanneer ik de bak laat schakelen.
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
goed zo als ge er graag mee rijd.Dat is het voornaamste
Vandaag had de EGS zijn dag niet leek wel.
Ik reed een voorrangsweg op. In 1e de hoek om, daarna ging de auto naar 2 maar hij kneep het gas zolang af dat het veel te lang duurde voor ik weer vermogen had. Ondertussen zat de auto die er aan kwam bijna op mijn bumper.
In een andere situatie bij langzaam rijden schakelde de auto van 1 naar 2 maar weer meteen terug naar 1 alsof ik afremde maar ik ging juist sneller. Weer zo’n vermogensdip, waardoor ik als beginner op de weg leek omdat ik de boel ophield.
Ik heb de laatste tijd wat vaker handmatig geschakeld. Wil de automaat me daarvoor terugpakken
Citroen verleden: BX, Xantia 1.8i, Xantia 2.0i, Xantia 1.8i, DS4
Totaal aantal Berichten: 694
Geregistreerd: 18-02-2006
- C4 (2004-heden) 1.6 HDI 110 pk EGMV
Zoals ik al zei schakel ik zo goed als altijd manueel.
Maar toen ik afgelopen week op de weg was stond hij in automatische stand en had toen ook effe het probleem dat hij naar tweede ging, dan terug naar de eerste versnelling en bijna direct terug naar tweede. Daarna heb ik hem gewoon weer in manele stand gezet
Vorige wagen: Citroën Saxo 1.1 Bic 5-deurs, Bouwjaar: september 1998 (VERKOCHT: augustus 2010)
Huidige wagen: Citroën C4 1.6 HDI 110 pk berline, Bouwjaar: maart 2007 (gekocht: juli 2010)
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 13-01-2012
- C4 (2004-heden) RIP: 1.6 eHDi Airdream 110 98G EGMV6 - Seduction
- (Grand) C4 Picasso RIP: Grand C4 Picasso 1.6 e-HDi ETG6 Exclusive
- (Grand) C4 Picasso Grand C4 Picasso 1.6 BlueHDi ETG6 Intensive
ik schakel ook liever manueel
vooral van 1 naar 2, en bij snel optrekken heb ik last van een ‘vermogendip’. Het is net alsof de automaat te laat schakelt, en de wagen te hoog in toeren gaat. Bij ontkoppelen duurt het dan een tijdje (ca. 1sec) vooraleer hij in 2 zit en terug koppelt. Die ene seconde valt de versnelling van de wagen volledig weg, en is het echt onaangenaam voor zowel chauffeur, passagiers en achterliggers.
Bij traag opschakelen doet dit zich bij mij niet voor.
Daarom schakel ik nu altijd manueel, tenzij in de file.
in een ander draadje heb ik ook al uitgelegd dat ik ervaar dat ik manueel zuiniger rij dan met de automaat. Ik vermoed dat dit ook komt door dat ‘te laat schakelen’ van de automaat…
Eens je hiermee weg bent, wil je die EGS niet meer missen…
groetjes,
Koen
Totaal aantal Berichten: 196
Geregistreerd: 06-01-2007
- C4 (2004-heden) 110 eHDI EGS Ligne Business
- C2 1.4 Attraction
Ik denk dat ik de oorzaak gevonden heb voor het lompe schakelgedrag dat de EGS af en toe heeft, tijdens opschakelen van 1 naar 2 vanuit stilstand. Dit wordt veroorzaakt door het ingrijpen van het tractie controle systeem van de auto.
Een paar weken geleden trok ik op bij nat wegdek terwijl ik het stuur naar links had staan (ik reed een voorrangsweg op), en voelde hoe het binnenste wiel geen tractie had en begon te slippen. Vrijwel direct schakelde de bak naar zijn twee, op de eerder beschreven lompe manier.
Afgelopen weekend stond ik voor een stoplicht en trok “wat” sportiever op dan normaal, en direct de lompe overgang van 1 naar 2. Dat later die week nog eens gedaan, en weer lomp schakelen.
Daarop de proef op de som genomen. ESP uitgezet, want daarmee schakel je de tractie controle ook uit, en sportief opgetrokken. Dat ging nu zonder problemen, en ik kon lekker ver in de toeren optrekken, waarna de auto netjes naar zijn tweede versnelling schakelde.
Totaal aantal Berichten: 1891
Geregistreerd: 03-02-2012
- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Zal dat ook eens proberen als ik terug mag rijden, (operatie)hoop vanaf volgende week???
September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.
Hallo allemaal,
Sinds afgelopen maandag heb ik dus ook een Citroën HDi EGS. Wat jullie beschrijven qua schakelgedrag herken ik direct. Ik dacht dat ie zo hikt, omdat ik nog moet wennen aan de auto (hiervoor had ik dus een Volvo S60 met een waanzinnig sterke koppel). Gisteren schrok ik me rot op de steile helling van de parkeergarage….ik dacht even dat ie ermee zou stoppen op die helling. Gelukkig bedacht de auto zich na een flinke dot gas en heel veel geloei…. tja, ik zag mezelf al zachtjes naar beneden glijden.
Vandaag ben ik al ff op en neer naar Groningen geweest en nu was er niks aan de hand. Vanmorgen had ik al wel besloten om het gaspedaal wat forser in te drukken. Bij de Volvo zakte het gaspedaal nu eenmaal wat soepeler naar de bodem en bij de Citroën moet ik blijkbaar wat overtuigender drukken.
Dat verhaal over de tractiecontrole vind ik zeer plausibel en ga ik zeker ter harte nemen.
Zo meteen ga ik ff langs mijn dealer in Hoogezand om het Italiaanse instructieboekje te ruilen voor een Nederlands exemplaar en dan zal ik eens vragen of hij nog suggesties heeft t.a.v. deze eigenaardigheid van de EGS.
Vanmiddag breng ik jullie weer verslag uit.
groetjes,
Annette
Hallo allemaal,
Ik ben net bij de dealer langs geweest en hem de laatste paar berichtjes over dit onderwerp laten lezen. Beter dan jullie het omschreven hebben had ik het toch niet kunnen uitleggen.
De dealer was reeds bekend met dit issue en had al contact gehad met Citroën zelf. Ik zal het in lekentaal proberen uit te leggen. Alles in de auto is computergestuurd. Bij een nieuwe auto moet de computer zich nog instellen op de rijstijl van de bestuurder. Dit heeft wat tijd nodig. Ik rijd zelf alleen automaat en gebruik nooit iets als manuele bediening. Ik ben gewend om de auto exclusief middels het gaspedaal te manipuleren in schakelpatroon (en snelheid natuurlijk). Als ik merk dat mijn Citroën ongewenst wil terug schakelen, corrigeer ik hem met het gaspedaal. Ik heb namelijk helemaal geen zin in gebok bij het optrekken. En tot dusverre werkt dit prima.
Nu klinkt dit allemaal misschien wat zweverig, maar zelfs mijn geliefde Volvo S60 reageerde nukkig op een andere bestuurder. Die schoot gelijk in een loop bij het optrekken als iemand anders achter het stuur zat. Terwijl hij bij mij nooit enige dissonantie vertoonde. Dus het zou best kunnen. Ik wacht het gewoon rustig af.
Ik ga mijn Citroën in ieder geval net zo trainen totdat hij rijdt als een Volvo S60. Als de dealer gelijk heeft, trekt mijn Citroën binnen 5000 km op van 0 naar 100 in maximaal 10 seconden…..........
Nou ja, dat is een grapje natuurlijk, maar één a twee seconde bedenktijd bij het doorschakelen is natuurlijk niet acceptabel. We moeten wel veilig kunnen rijden.
groetjes,
Annette