Stroboscooplamp
BartVermeulen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 12

- BX 1.9 TZI
Gepost: 16 mei 2011 07:06 PM

Hallo forumgenoten.

Vraagje: Ik wilde proberen het ontstekingstijdstip van m’n trax af te stellen met een stroboscooplamp.
Nu is dit voertuig daar niet geschikt voor, aangezien de voorzieningen daartoe ontbreken.
Maar ik meen me te herinneren dat er gradenschijfjes zijn die op de aandrijfpoelie geplakt moeten worden.

Heeft iemand ervaring of een truc??

Seulement des voitures Françaises!!

Profiel  

erg666
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 18

Gepost: 16 mei 2011 11:01 PM
  [ # 1 ]

Bart,

Ik heb ‘t zelf nog niet uitgevoerd, maar heb wel iets documentatie erover gevonden.. duzz hierbij een foto.
.. aangezien de foto niet leesbaar was bij 80x600… 2 zoomplaatjes extra.. Smile

Afbeelding Bijlagen
DSC02286.jpgDSC02288.jpgDSC02289.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Kulsdom
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 29 juli 2011 12:36 AM
  [ # 2 ]

Hallo Bart,

Met een stroboscooplamp testen heeft alleen zin als je de dynamische vervroeging wilt weten. Met een gradenschijf erbij geplakt heb ik diverse testen uitgevoerd om meer te weten te komen over de maximale vervroeging. Gezien de iele gradenverdeling kun je daar met goed fatsoen geen ontsteking op afstellen. Wel kun je enigzins het effect van de vervroeging zien bij oplopend toerental.
Voor een traction Avant is een statische afstelling (met een lampje) voldoende er van uit gaande dat niet alles versleten is. Het apparaat wat getoond wordt op de tekeningen van voorgaande beantwoorder vindt je ook terug in de werkplaatshandboeken. Deze constructie is veel te omslagtig en is dan ook niet meer verkrijgbaar, mischien nog bij een verzamelaar. De ontsteking afstellen in woord en beeld kun je ook vinden op de website http://www.kulsdom.be  en is heel eenvoudig om uit te voeren

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook