Snelheidspulse en Service citroen
gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6206

Gepost: 18 mei 2011 06:01 PM

Ik ben me even aan het verdiepen in de loopwerkaftak voor mijn v6. Het chasis nr hiervan is VF7Y4GN0000GN0958.
Ga ik in service citroen kijken bij de gegevens dan stelt men dat het een handgeschakelde 5bak is van het type MG met diravi. Prima.

Ga ik nu obv mijn ch.nr zoeken bij de versnellingsbak voor de tandwieltjes die uiteindelijk de pulse genereren dan kom ik daar enkel en alleen BE3 bakken tegen en die heb ik niet volgens de info niet, dus dat is al een vage.

Ga ik daar even aan voorbij en kijk op het plaatje waar art. 2649 36 op staat, dan laten ze daar een aftakhuis zien zonder de stekker optie, die ik wel nodig heb. Ik heb immers geen snelheidskabel.

Kijk ik bij tandwiel met nummer 2649 25 dan zie je daar een huis staan dat wel die stekker optie heeft.

Zou je stellen dat daar niets van klopt en je gaat zoeken zonder chasis nummer op de MG bak met diravi dan kom je uit bij het aftakhuis met nummer 96142040, idd, zonder stekker…

Ik heb met een citroen dealer gesproken en die zit achter de oren te krabben wat het nu moet zijn.

Iemand hier die het snapt ?

Uiteindelijk gaat het erom welke tandwieltjes voor de pulse zorgen van de snelheidsmeter ( zonder kabel in mijn XM, een v6-12 Serie 2 met handgeschakelde 5bak.

In mijn 16v met een be3 bak heb ik het reeds een keer vervangen, fluitje van een cent, met 2649 25. ( je moet dan alleen ff gokken wat je hebt met 18 of 20 tands)

iemand ?

ik heb nu 2 dealers gesproken en beide lopen erop vast.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 18 mei 2011 07:57 PM
  [ # 1 ]

Nadat je je VIN hebt ingevoerd en als je dan bij mechanisch onder versnellingsbak kijkt, zie je bij iedere regel onderaan een versie staan met onder toepasbaarheid BE3, maar ook steeds een regel met niets daarachter. Dus even gezond verstand gebruiken: je hebt geen BE3 dus je moet bij die andere regel kijken en dan staat daar keurig bij AANDR SNELHEIDSM VB: 96 142 040 LOOPWERKAFTAKK
Die moet je dus hebben.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 mei 2011 09:47 PM
  [ # 2 ]

gezond verstand is geen probleem Brian. Feit is alleen dat ik gekeken heb wat er onder de motorkap zit en dat is dus niet 96 142 040… Ik heb een versie met een stekker erop. Dat matcht ook met de gedachte dat ik geen snelheidskabel heb.

Ik heb er 1 kabel inzitten en die gaat naar de zwarte diravi bol tegen het schot aan en daarnaast zit een bruine stekker waar 3 of 4 draadjes uitkomen met oa de blauwe draad met groene markering die de pulse afgeeft aan de snelheids meter….
Dat is ook precies wat die dealer met uit het hoofd vertelde..

vandaar de verwarring.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 18 mei 2011 11:29 PM
  [ # 3 ]

OK, ik had begrepen uit je verhaal dat wat je nodig dacht te hebben de 96142040 was, maar dat dat niet matchte met wat je in scc zag. Maar ik zal volgende keer wat beter lezen. Wink

Maar kijk nu eens niet bij mechanisch (in de linker kolom), want jouw aandrijving is niet mechanisch, maar bij ‘elektrische onderdelen’, dan bij ‘informatie bestuurder’ en bij ‘instrumentenpaneel’. Daar staat weer AANDR KILOMETERTELLER en als je daar op klikt zie je verschijnen: 6160 24   SNELHEIDSSENSOR

Succes!

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 22 mei 2011 08:10 PM
  [ # 4 ]

En gompy, gevonden?

Profiel  

gompy58
> 6000 berichten

Gepost: 23 mei 2011 12:32 AM
  [ # 5 ]

helaas nog niet, maar we speuren rustig verder. Zodra de wagen op een brug staat zal ik eens goed gaan kijken welke er nu daadwerkelijk op zit.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 23 mei 2011 11:47 AM
  [ # 6 ]

De 616024 is dus ook niet goed?

Profiel  

Brian
> 3000 berichten

Gepost: 22 juni 2011 06:31 PM
  [ # 7 ]

Hoe zit het precies bij een ZPJ (met diravi dus), handbak en elektronische teller?
Klopt het volgende schema:

Bak - loopwerkaftakking - kabel - snelheidssensor - draad - tellerbak
                        \_ kabel - centrifugaalregelaar t.b.v. diravi

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook