Zag een mooie xm v6 24 uit 1996 op internet. Ik heb meerdere V6 gehad allemaal met het laatste Es9 blok.
Wat zijn de ervaringen met de de oude V6 24 klepper? Staat me bij dat daar wel wat problemen mee zijn.
Ben benieuwd!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Problemen spelen zich hoofdzakelijk af met scheurende uitlaatspruitstukken en , bij de oudere modellen, nokkenas en stoter slijtage. Hoofd"probleem” is echter de vreselijke dranklust van het oude 24v blok. Een Es9 is véél zuiniger!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Op zich kun je het feit dat veel onderdelen inmiddels NFP zijn (dat begint nu al voor de ES9) ook als een
probleem zien.
Dat NFP verhaal is natuurlijk steeds meer een feit, maar dat kun je niet specifiek voor de zpj4 stellen. Die heeft weer het voordeel dat ze vaak als sloper aankomen bij een gescheurd spruitstuk of een lekkende diravi. Momenteel staat er een voor 500 euro op bon coin met alle opties. Dus daar is de voorraad.
Ik heb idd zoals Waterman aangeeft hier en daar de bijnaam Tempelier voorbij horen komen…. zoveel zuipt dat ding dus idd. de v6-12 is al niet erg zuinig maar de zpj4 doet daar een schepje boven op.
Voor zuinigheid idd iets anders kiezen.
Voor de kick, absoluut de zpj4. De zpj kan er niet aan tippen en de esj naar mijn mening ook niet. Die laatste mist het rauwe van de zpj4. De onderhoudskosten zijn echter ook dus danig dat ze je wat rauw op het dak kunnen vallen.
Bedankt voor de reacties! Verbuik is met de huidige benzine prijzen wel een punt.
Ga dan toch op zoek naar een ES9 liefst handbak! automaat wel aardig, maar schakel liever zelf!
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 43292
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Handbak is lekker vlot maar maakt in z’n 5 meer toeren bij 120 dan de automaat in z’n 4 doet. Dat vind ik een nadeel van een Es9 met handbak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
He dat wist ik niet! ging ervan uit dat het andersom zou zijn. Maar dat is geen voordeel dan!
Dat heeft citroen lang vol gehouden met die hoge toeren dan.
Wat nog wel een voordeel van een handbak is dat ie niet zo gauw kapot gaat. Die 4hp20 automaat bakken leggen nogal eens het loodje.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Waterman, is dat rpm specifiek van de es9 ?
Het grote voordeel van een handbak is niet zozeer dat deze langer meegaat (mee kan gaan) dan een automaat, maar juist dat ALS het kapot gaat het een stuk goedkoper is om de boel te fixen.
Ander nadeel van een automaat is dat het best lastig inschatten is hoe de automaat ervoor staat. Het kan op het ene moment perfect werken en dan totaal onverwacht is het einde oefening.
Die automaten leggen nogal eens het loodje bij de 100.000 viel me een paar jaar geleden enorm op, nu zie je het niet zoveel meer, de meeste hebben al meer gereden.
De handbak is sneller, zuiniger en ook nog een catagorie lager in de WB.
Maar goed eens kijken wat ik zie.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
Even een oud draadje afstoffen.
Ik ben al een tijdje op zoek naar een serie 2 Xm V6 handbak. Bij voorkeur met de ES9J4-motor. Omdat het aanbod knappe exemplaren erg schraal (lees: nagenoeg onvindbaar) is heb ik de PRV 12V-motor inmiddels ook in overweging. De auto zal enkel hobbymatig en gedurende het zomerhalfjaar worden gebruikt.
Nu lees ik hierboven dat bepaalde onderdelen moeilijk/niet meer leverbaar zijn. Omdat we inmiddels bijna 8 jaar verder zijn, lijkt me de situatie er niet echt beter op geworden.
Hoe zit het daadwerkelijk met de verkrijgbaarheid van specifieke motor-onderdelen? Legt het een PRV-Xm wekenlang aan de ketting of is het spul met enige creativiteit en een kundige Xm-specialist nog goed rijdbaar te houden.
Verder heb ik begrepen dat een PRV-V6, zeker de doorontwikkelde 2963cm3-versie (zgn. Couple-motor), behoorlijk robuust is en ook de distributieketting een behoorlijk lang leven is beschoren. Ook het brandstofverbruik wordt als minpunt bij de PRV genoemd, maar dat vind ik minder relevant gezien er jaarlijks hooguit 4-5000 km mee wordt gereden. Of zijn er zwaarwegende argumenten tegen een PRV en is het beter door te zoeken naar een geschikte ES9?
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
De 12 klepper PRV motor had soms last van kantelde zuigers waardoor de motor geluid ging maken. Had duidelijk meer vermogen dan de ES9 motor ofschoon niet op papier maar in mijn eigen ervaring duidelijk meer en liep dus ook harder tot boven de 230 km per uur. Na 250k maakte mijn exemplaar nog steeds een mooi geluid. Mijn ES9 met handbak loopt ook nog steeds na 230 k km al hoewel ik hem niet veel meer gebruik. Het schakelen van deze handbak is niet geweldig maar hoort bij deze bak volgens Citroen in der tijd. Betrouwbaar zijn ze dus beiden.
Totaal aantal Berichten: 2474
Geregistreerd: 29-11-2005
- BX SPORT
- CX GTi Turbo
- SM injectie
- CX 20 Pallas
- C6 (2005-2012) 3.0 HDIF Esclusive
- CX 2.5 Prestige
wil je dagelijks rijden of een liefhebberswagen?
ik zou als liefhebber voor de zjp4 gaan…
dagelijls de es9 ...
citrofilie is de leukste ziekte die er bestaat!
Totaal aantal Berichten: 664
Geregistreerd: 23-05-2004
- C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive
- CX 25 GTI Turbo 2
- ID/DS DS 21 Pallas
- ZX 1.4i Avoriaz
OK, bedankt. Hebben ook de latere versies (met de 2963 cm3-motor) nog last van kantelende zuigers? En is dit nog afhankelijk van leeftijd of kilometerstand?
@bxsport: het wordt een auto voor erbij, dus hoofdzakelijk hobbymatige ritten en winters op stal. Ik houd de PRV zeker als optie in m’n hoofd, voorkeur voor ZPJ of ZPJ4 heb ik niet, hangt er maar net vanaf wat er op m’n pad komt.
C5 Tourer 2.0 HDiF Exclusive (2008), CX 25 GTi Turbo 2 (1988), DS 21 Pallas (1972), ZX 1.4i Avoriaz (1996)
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Ik denk afhankelijk van de rijstijl en koud/warm. De ES9 heeft er geloof ik minder last van.
Totaal aantal Berichten: 1303
Geregistreerd: 09-05-2016
- Xantia v6 Activa
- Xantia Turbo CT Activa
andre.smulders schreef:Het schakelen van deze handbak is niet geweldig maar hoort bij deze bak volgens Citroen in der tijd.
Hebben de (late) PRV en de ES9 niet beide ML-bakken? Dan zou daar geen verschil in moeten zitten. Een PRV type 1 heeft sowieso een andere bak met volgens mij schakelstangen in plaats van kabels. Ik kan me voorstellen dat die wel heel anders schakelt.
Overigens vind ik mijn ML-bakken helemaal niet verkeerd schakelen. Ik heb er geen ervaring mee met een XM v6, maar wel met een Xantia Turbo CT, Xantia v6 en een XM 2.5TD. Volgens mij hebben die allemaal dezelfde bak (met alleen verschillende verhoudingen) en ze schakelen alledrie ook vergelijkbaar. Beetje lange slagen, maar verder gewoon lekker. Misschien zit er wat speling in je schakelmechaniek of in ieder geval de kabels daarvan? Die kon je repareren, maar de onderdelen zijn bij Citroën niet meer leverbaar… Of schakelt hij zwaar? Want dan zou je nog kunnen proberen de versnellingsbakolie te verversen.
EDIT: Blijkbaar had de XM type 2 met prv of 2.5TD een MG-bak. Het mechaniek daarvan lijkt wel op de ML-bak en in mijn beleving schakelt de 2.5TD ook niet anders dan een ML-bak.
Xantia Activa Turbo CT (‘96)
Xantia Activa v6 (‘97)
Ik had tot dit draadje verscheen, nog niet eerder van de ZPJ4 gehoord.
Vervolgens heb ik gezocht op internet en vond de beschrijving van de variabele inlaatlengte op deze motor.
Is daar meer informatie over op welk principe dit werkt.
En wordt dat tegenwoordig nergens meer toegepast?
Misschien iemand die hier meer over kan vertellen, of kan wijzen naar meer informatie?
Mvg. Alfred.
Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.