Koude motor te laag in toeren
kc103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-2011

Gepost: 20 mei 2011 06:29 PM

Sinds kort een saxo 1.1 uit 1997.
Probleem is dat als de motor koud is de motor te laag in toeren loopt.
Na het starten loopt de motor op choke en loopt dan wel verhoogd uiteraard.
Als de choke dan uit gaat dan loopt de motor maar op 700 toeren en zeker als ik de verlichting aan heb is het dan nog wat minder. Doe ik de kachelventilator er ook nog bij aan dan is het helemaal een beetje stotteren. Als de motor eenmaal warm is is er niets meer aan de hand en kan ik verlichting aan hebben en ook de kachelventilator zonder dat ie teveel terugloopt.
Stappenmotor heb ik inmiddels gereinigd (had ik hier op forum gevonden).
Graag jullie advies!
Alvast bedankt.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 21 mei 2011 03:04 PM
  [ # 1 ]

Hey

Hoelang duurt het voor de motor warm wordt?  Met dit weer 25/20°C
Zie je ergens olie op de motorblok?

Overigens is de distrubutieriem al ooit vervangen? 1Ojaar/120000km?  Dit ter preventie van andere problemen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 21 mei 2011 03:26 PM
  [ # 2 ]

Je kunt ook resetten.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
kc103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-2011

Gepost: 21 mei 2011 06:08 PM
  [ # 3 ]

Ja hoe lang het duurt voordat ie echt warm wordt, goede vraag. Ik heb geen meter erin zitten maar ik moet toch echt wel een kwartier rijden voordat ie wel netjes op toeren blijft. Zit dan op 1100 toeren.
Geen olie op blok, distributieriem reeds vervangen 30000 terug. Heb accu al een half uur los gehad dus als het goed is is ie dan weer gereset (toch?). Heeft nieuwe bougies (NGK), olie ververst, koelvloeistof ververst, luchtfilter vernieuwd.
Valt trouwens ook op dat als de motor eenmaal warm is en ik zet hem ergens neer en 5 minuten later wil ik weer starten dat ie dan moeilijk start (wil afslaan).
Zou het dan iets met temperatuursensors kunnen zijn of andere ideeen????

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 22 mei 2011 05:37 PM
  [ # 4 ]

ik neem aan dat je de juiste bougies hebt gekocht. Maar een kwartier lijkt me lang. Zeker met dit weer.

Heb je na het verversen van de koelvloeistof de boel goed ontlucht?

ontluchtpunten zijn radiator rechts aan buis , nippel achter motorblok en de imbusschroef aan het thermostaathuis laten stromen tot er een “pisstraal” komt zonder onderbreking.

dan motor op schuif op warm zetten binnen en 10 a 20 minuten laten warmdraaien en dan je aanvuldop voorzichtig openen en bijvullen indien nodig.

Wordt de bovenste buis van de radiator warm na 5 minuten?  Als dit het geval is is je thermostaat defect aan het raken is. Ik beveel een originele aan op chassisnr er zijn nl een paar type thermostaathuizen gebruikt… 


Blaast ie binnen na 8 minuten op warm al warme lucht binnen? (stand op 3 en hellemaal warm)

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 22 mei 2011 08:50 PM
  [ # 5 ]

Resetten: motor laten draaien tot fan aanslaat, accupolen los, 10 min wachten, accu weer vast, contact aan, 10 sec wachten, starten, 1/2 min stationnair laten lopen (gas niet indrukken!), ritje van +/- 10 min met regelmatig even stationnair.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
kc103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-2011

Gepost: 22 mei 2011 09:17 PM
  [ # 6 ]

Bougies zijn volgens mij de juiste (van dealer) maar zal voor de zekerheid nakijken….
Alles is goed ontlucht met wissel koelvloeistof (3 punten).
Bovenste buis warm al na 5 minuten zal ik morgen even testen, ook of binnen warm wordt zal ik testen.
ook zal ik morgen even goede reset geven volgens jantje 1948.


Bedankt voor jullie bijdragen en ik laat weer van mij horen!!

Profiel  
 
kc103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-2011

Gepost: 23 mei 2011 10:02 PM
  [ # 7 ]

Bougies bekeken: ngk bkr6ek dus dat zijn volgens mij de juiste.
Motor gestart.  Stationair laten draaien, verlichting aan en binnenventilator op 1 gezet. Bleef goed op toeren lopen. Eerste paar minuten verhoogd ongeveer 1200 toeren. Daarna liep ie iets terug op 1000. merkte dat als ik de binnenverwarming op stand 3 zette hij flink in toeren inleverde en dan ongeveer op 700. Merkte op dat toen ie zo stil stond te draaien hij beter op toeren bleef dan als ik er mee rijd. bij koppeling intrappen om af te remmen of iets valt hij dan veel verder terug. Als motor warm is dan loopt hij echter prima en valt dan niet meer zveel terug.
Na een paar minuten voelde ik de bovenste slang iets aan de kant van de thermostaat wat warm worden. Maar slang zelf nog niet.Na een minuut of 6 werd de slang wel langzamerhand warmer en uiteindelijk heet. Lijkt dan toch wel dat thermostaat te snel open gaat/is??? Binnen werd al vrij snel na een paar minuten de kachel warm op stand 3 blazen.
Wat me wel opviel is dat het redelijk lang duurt eer de fan aanslaat. Duurde toch zeker een kwartier denk. Gelijk hierna een reset uitgevoerd.
Vervanging thermostaat noodzakelijk dus??

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 23 mei 2011 11:13 PM
  [ # 8 ]

Als je hem stilstaand laat warmdraaien kan dat kwartier wel kloppen.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
K_saxo (verbannen)
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1194
Geregistreerd: 01-03-2008

Gepost: 25 mei 2011 05:34 PM
  [ # 9 ]

ik denk dat de thermostaat idd aan vervanging toe is. Hij “lekt” een beetje hierdoor dat de elektrische thermostaat het warmer en kouder krijgen => ecu gaat de chocke te pas en te onpas activeren.

vergeet na het vervangen van de thermostaat niet te ontluchten. Je kan je koelvloeistof aanlengen en gedemineraliseerd water of met gewone koelvloeistof. Kraanwater raadt ik af ivm de zeer kleine onzuiverheden die erin zitten.

Profiel  
 
kc103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-2011

Gepost: 28 mei 2011 08:09 PM
  [ # 10 ]

Thermostaat net gewisseld voor een nieuwe. Koelvloeistof weer erbij en goed ontlucht op de drie punten en verwarming dan aan enz. Reset uitgevoerd voor zekerheid.
Resultaat: nul.
Probleem is ook niet dat choke af en toe uit en aan gaat maar dat choke te vroeg eraf gaat. Ik weet dat het eigenlijk geen choke is maar verhoogd stationair maar noem het maar choke.
Auto gooit te vroeg de choke eraf en valt dan terug naar 600/700 toeren. Als motor dan weer warm is dan doet hij het meestal prima en blijft dan rond de 1000. heel af en toe wil ie dan met de koppeling in naar 750 maar schommelt dan weer naar 1000.
Is het dan toch stappenmotor of sensor kvs. Zie trouwens een groene stekker met een groene en gele draad aan een bosch sensor en een andere sensor met blauwe stekker met maar een draad (groen). Welke is nu voor de aansturing ecu??? Zie daar nl wisselende antwoorden op….

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10261
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 mei 2011 08:24 PM
  [ # 11 ]

Bij mijn weten zijn de sensoren die de ecu aansturen met 2 draden. Die met 1 draad is waarschijnlijk voor de temperatuurmeter/lampje.
Probeer anders eens een andere ecu? Als je trouwens de stekker losmaakt van de ecu kun je de weerstand van de sensoren meten. Het is alleen wel een gepuzzel welke aansluiting welk nummer heeft want de nummers staan er niet bij.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
kc103
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 27-04-2011

Gepost: 07 juni 2011 04:15 PM
  [ # 12 ]

He He eindelijk…...
Stappenmotor nogmaals grondig gereinigd, wd40 er zoveel mogelijk in laten lopen langs staafje (plastic bij mij). Alles weer gereset….....en jippie a jee bravo hij doet t….
Kan nu alles aanzetten blower in 3 en verlichting en alles aan en ik zie dat stappenmotor dan ingrijpt en dan weer naar rond de 1000 toeren gaat. Nu koud is het eerst zo’n 1250 toeren en na een tijdje blijft ie gewoon op 1000…. banana
Bedankt in ieder geval voor jullie reacties!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook