Beste zwevers,
Ik ben nieuw op dit mooie forum dus even een korte intro. Na twee BX’en kwam er een XM D12, toen een XM 2.1TD en daarna ... een Xantia. Eerlijk is eerlijk, de Xant was veel goedkoper om te rijden, maar mist echt het karakter van een XM, dus daarom maar weer eens op zoek.
Sinds kort rijden we weer rond in een fraaie XM - en nu in het topmodel, een Exclusive V6 uit 1998, 170.000 km, Bleu Mauritius en met als aardige opties een fabrieksschuifdak, beige leer en een driestanden stoel- en achterbankverwarming. De vorige eigenaar heeft de auto uit Duitsland geimporteerd en tiptop verwend. De auto lijkt wel nieuw. Dat is natuurlijk schijn, want ik heb toch wel wat mankementjes aangetroffen:
1 - stationair onregelmatig en soms afslaan
2 - schuifdak mist de ‘gesloten-stand’
3 - enge geluiden vanuit de deur bij openen raam
4 - af en toe beetje koelwater bijvullen
5 - zoemend interieurtemperatuur-ventilatortje in dakconsole
Het heeft even een paar weken geduurd voordat ik het hele forum had uitgelezen, en wat ik daarop aantrof wees voor probleem nummer 1 naar de stappenmotor. Vandaag heb ik die opgezocht en maar eens uitgebouwd, een uurtje in een ultrasoonbadje laten pruttelen en teruggezet. En taraa .. probleem opgelost.
Verder met probleem 2. Voor het schuifdak kan ik wel wat hulp gebruiken. Tot een week geleden opende en sloot het schuifdak zoals het hoort: elke keer als het dak voorbij de ‘gesloten’ stand komt, stopt de motor. Nogmaals indrukken van de knop laat het dak weer bewegen. Echter, momenteel beweegt het dak nog prima van de kantelstand naar de opengeschoven stand en andersom, maar stopt de motor niet meer in de ‘gesloten’ stand. Het forum geeft op dit punt te weinig aanwijzingen om te beginnen met sleutelen. Heeft iemand een tip voor mij ?
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
2. heb ik geen ervaring mee.
3. Is de kabel van het raammechaniek die verroest is en vroeg of laat knapt. Wanneer die knapt is niet te voorspellen. Mijn vorige XM heeft die 3 1/2 jaar gekraakt zonder het te begeven. Soms begeven ze het zonder voorwaarschuwing. Lekker zo laten tot die het begeeft en dan repareren of een ander mechaniek erin, of preventief repareren/ander mechaniek er in.
4. Zolang het niet door een lekke koppakking komt ook niet zo’n drama. Ik zou wel altijd wat reserve KVS meenemen. Een klein gaatje kan opeens groter worden, en dan ben je blij dat je ter plekke kan bijvullen om verder te rijden.
5. viezigheid in het motortje. Glaasje van je dakconsole afwippen, met een torx de rest van het dakconsole losmaken en het ventilatortje kan je er zo uit nemen. Dan zowel het stof uit het ventilatortje verwijderen, als het asje van het motortje een beetje smeren met een drupje dunne olie.
Verder, welkom hier en veel plezier toegewenst met deze mooie XM.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Ha die Snoet , Welkom aan board,
Punt 2 : Denk dat je motortje de geest heeft gegeven .
Die radartjes willen nog wel eens stuk gaan of het stopmechanisme.
Zou een andere scoren.
Je kunt hem even loshalen en kijken of `ie het dan wel doet ,of het te repareren is , maar denk van niet.
Kijk ook even hier :
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/210381/P30/#1440089
#44
Punt 5 : ik heb `em verwijderd bij mij , smeren hielp niet .
Sindsdien doet mijn afstandbediening het weer normaal
Karaktertje hè !
XM TCT Ambiance`94
Dank voor de reacties en de hartelijke ontvangst op het forum. Ik ga maar eens beginnen met het bedieningspaneeltje boven, want daarmee kan ik zowel probleem 2 als 5 te lijf gaan. Dirk stelt voor om een ander motortje te scoren, maar de sloperijen in de buurt hebben allang geen XM’en meer op voorraad. Kan ik zo’n motortje ook in een ander type auto vinden, of zijn daar speciale adresjes voor ?
Na 4 jaar rondrijden in een probleemloze Xantia ben ik het afstropen van sloperijen een beetje verleerd geloof ik.
Je krijgt je dak toch nog wel dicht door korte pulsen te geven op de knoppen?
Zou dat motortje toch even nakijken hoor , wellicht is het te maken.
Anders zijn er op het forum misschien nog wel mensen die zo`n ding hebben liggen.
Of anders Citroy of Bart(H)Ebben De laatste is niet goedkoop.
Inderdaad zijn er bij mij in A`dam ook steeds minder sloop XM`en te vinden.
Valt me op dat hoe meer je naar het zuiden gaat , hoe meer XM`en je ziet op de sloop.
Succes ,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Snoet schreef:Dank voor de reacties en de hartelijke ontvangst op het forum. Ik ga maar eens beginnen met het bedieningspaneeltje boven, want daarmee kan ik zowel probleem 2 als 5 te lijf gaan. Dirk stelt voor om een ander motortje te scoren, maar de sloperijen in de buurt hebben allang geen XM’en meer op voorraad. Kan ik zo’n motortje ook in een ander type auto vinden, of zijn daar speciale adresjes voor ?
Na 4 jaar rondrijden in een probleemloze Xantia ben ik het afstropen van sloperijen een beetje verleerd geloof ik.
Ik weet niet waar je woont en of het dus in de buurt is, maar Snuverink in Borculo heeft veel XM-spul.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dank voor de tip. Borculo is niet ver bij mij vandaan.
De auto lijkt wel nieuw. Dat is natuurlijk schijn, want ik heb toch wel wat mankementjes aangetroffen:
1 - stationair onregelmatig en soms afslaan
2 - schuifdak mist de ‘gesloten-stand’
3 - enge geluiden vanuit de deur bij openen raam
4 - af en toe beetje koelwater bijvullen
5 - zoemend interieurtemperatuur-ventilatortje in dakconsole
Even een update:
Op advies van Dirk de Pirk heb ik het dakconsole opengeschroefd en daar viel direct een zwart nokkenwieltje uit omlaag. Die heb ik maar eens teruggeplaatst en nu is probleem 2 weer verholpen. Overigens is me niet duidelijk geworden hoe dat zwarte wieltje tegen uitvallen is beveiligd, want ik voelde niets klikken ofzo. Maar goed, hij zit nu en het werkt weer.
Probleem 5 kon ik ook direct te lijf. Inderdaad een kwestie van even schoonblazen met de compressor en een beetje WD40. Het werkt weer onhoorbaar nu.
Voor wat betreft de enge geluiden vanuit de deur (probleem 3) die laat ik maar even zo.
De koelwaterkwestie (probleem 4) is waarschijnlijk het gevolg van een lekkage ergens. In het reservoir zie ik geen mayonaise, dus de koppakkingen zijn nog in orde. We zullen dat binnenkort eens nalopen.
Lastiger is dat probleem 1 na een paar weken weer terug begint te komen. Ik heb de stappenmotor nogmaals uitgebouwd en lekker met wat WD40 doorgespoeld. Zo op het oog draait het klepje weer heel soepel, maar het stationaire toerental is nog niet 100%. Vooral als je rustig afremt tot stilstand zakt het toerental erg ver terug (ca 600 rpm), waarbij de motor meestal nét niet afslaat. Daarna stabiliseert hij weer op 850 rpm.
Zou het tijd worden voor een nieuwe stappenmotor of is er nog een andere oorzaak te bedenken ?
Fijn dat je dakkie weer werkt .
Ik zou dat zwarte schijfje even met sekondenlijm vastzetten.
Op je foto zie je ook mooi die 2 blauwe contacten voor de verschillende posities van je dak.
Staat `ie nu goed ?Ook in de gesloten stand ?
Dat handeltje ( staafje ) ernaast kun je in de richting van de pijl zetten , dan ontkoppel je het motortje van je dak en kun je het op tijd zetten door het zwarte schijfje te verplaatsen.
Is geloof ik wel een precisiewerkje .
Ik deed het altijd op mijn manier , zie vorige post .
Je stappenmotor wordt aangestuurd door je Motormanagement , die weer wordt aangestuurd door verschillende sensoren.
Wellicht is er 1 sensor die stoort.
Zo uit mijn hoofd ken ik een sensor voor de gasklepstand,inlaatluchttemperatuur en -druk,BDP( bovenste dode punt), maar er zijn er meer die je stappenmotor beïnvloeden.
Groet,
Dirk
XM TCT Ambiance`94
Ik heb per ongeluk de goede stand gevonden. Het dak sluit weer als een zonnetje. Dit probleem kunnen we weer afstrepen.
Dank voor de reactie Dirk. Voor de stationair-kwestie moet ik dus sensoren gaan testen. Als ik het goed heb begrepen dan worden die allemaal netjes gecontroleerd door de ECU, dus ik moet nu op zoek naar een uitleesapparaat om te zien of ze foutmeldingen geven ? Zo ja, dan is de volgende vraag of er in de omgeving Zutphen, Apeldoorn, Deventer een mede-sleutelaar met een Lexia woont die mijn auto eens wil doorlichten.
Totaal aantal Berichten: 3422
Geregistreerd: 12-01-2008
- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Vanaf 1 juli heb ik wel tijd voor je.
Volg je hart, gebruik je hoofd.
Dat zou heel mooi zijn. Alvast bedankt Brian. Ik stuur je tegen die tijd wel een PM.
Je kan eens een andere stappen motor proberen, doorspoelen helpt maar tijdelijk en alleen als hij niet echt stuk is. Ik denk dat ik nog wel een stappenmotor van een TCT heb liggen die je wel mag proberen (Woon in Deventer)
Ouwe mopperkont
Ook bedankt voor het aanbod. Over een paar weken mag mijn auto even bij Brian aan de Lexia, en als dat niets oplevert dan kom ik graag de reserve stappenmotor eens lenen (aangenomen dat die ook op de ESJ motor past).
Brian woont aan t eind van mijn straat +-
Ouwe mopperkont
De auto lijkt wel nieuw. Dat is natuurlijk schijn, want ik heb toch wel wat mankementjes aangetroffen:
1 - stationair onregelmatig en soms afslaan
2 - schuifdak mist de ‘gesloten-stand’
3 - enge geluiden vanuit de deur bij openen raam
4 - af en toe beetje koelwater bijvullen
5 - zoemend interieurtemperatuur-ventilatortje in dakconsole
En weer een update:
Probleem 3 heeft inmiddels ernstiger vormen aangenomen. Het bestuurdersraam doet nu helemaal niets meer. In mijn vorige XM heb ik 4 deuren opnieuw van fietskabeltjes mogen voorzien, dus de paniek was niet al te groot.
Vandaag op mijn gemakje het mechaniek uit de deur gehaald (toch weer dank voor de tips op het forum), voorzien van een nieuw RVS kabeltje, lekker ingevet, en weer in de deur gefriemeld. Het schuimrubber dekje met ducktape weer dichtgemaakt, paneel er weer op en voila !
Ook probleem 3 kan worden afgestreept.
Zo gezeten op een bierkratje naast de auto viel mijn blik op een sticker van de Duitse dealer waar de XM in onderhoud is geweest. Blijkt dat de distributieriem 8.000 km geleden is vervangen, en dat deze pas bij 330.000 weer aan de beurt is. Dat vind ik een meevaller.
Die 330.000 km ben ik eigenlijk wel gewend om te halen (record BX diesel: 455.000), en naarmate ik meer lees op het forum krijg ik de indruk dat de 4HP20 bak, die aan de V6 ESJ9 motor vastzit, op termijn roet in het eten zou kunnen gooien. Zou het nuttig zijn om daarmee nog eens naar een specialist te gaan voor een levensverlengend automatenbeurtje - mocht zoiets bestaan ?