




Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005
- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Afgelopen weekend een lekzak voor vervangen. Kleine moeite, groot plezier. En het lijkt even alsof je de halve auto uit elkaar hebt liggen. Da’s ook wel spectaculair.














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Afgelopen weekend de “Radio in de hemel” gemaakt, naar voorbeeld van Frank.
Kartonnen mal, MDF, podlood achter het oor, decouperzaag, lijmklemmen, zwart vinyl, radio en boxen kopen, kabelboom maken, 3 x 12 volt poweroutlets erin (DVD speler voor de kinderen, I pod en Tomtom) Gisteren afgemonteerd. Supergeluid! Alleen een probleem; Mijn autoradio is niet gebouwd om er “van onderen” op te kijken, display is bijna niet zichtbaar. Pas toen herinnerde ik mij dat ik precies hetzelfde had met mijn HY een jaar of 5 geleden….
Al met al een mooie weekendklus. Heeft iemand mooie ideeen om luidsprekers achterin een break te zetten?
Mooi wordt het nooit, maar als je muziek wilt horen moet je wel iets verzinnen.
Ik heb het zo gedaan:
Netjes gedaan Andries! Toen ik het voorbeeld van Frank zag dacht ik ook: erg fraai, maar ik zou kiezen voor dezelfde vinylbekleding als het dak. Wat voor soort vinyl heb je hiervoor gebruikt? Is het dakbekleding?
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ik dacht ook eerst om dezelfde bekleding te gebruiken als het dak, maar de bekleder had die niet meer, toen maar zwart vinyl gekozen met een nerf; ziet er precies hetzelfde uit als het dashboard, en dat heeft uiteindelijk een erg mooi effect gegeven.
Heb dit weekend kleppen gesteld; niet zo dankbare weekend klus;
Motor warm laten lopen, toen pas luchtfilter losgehaald dus vingers verbrand aan de uitlaat, meteen ook maar kleppendeksel eraf.
Toen auto in hoogste stand, kriksteun eronder en met draaiende motor de DS laten kantelen om de motor te kunnen draaien aan het voorwiel; Dan loopt er dus een heleboel olie uit de nu open cylinderkop, want de motor draait!
Toen met bebloede en verbrande vingers de klepspeling gecontroleerd; ze waren allemaal nog perfect, hoefde er geeneen na te stellen…
Toen ook nog maar carterontluchting filter onderaan blok losgehaald; weer bloed, want je kunt er slecht bij, deze was gelukkig wel toe aan een schoonmaakbeurt. Heb meteen het kleppendeksel gepolijst, dat was erg dankbaar!!! Ook meteen maar luchtfilter en expansievat gespoten. de “engine bay appeal” is nu duidelijk verbeterd.
Toen maar weer eens in de verlichting gedoken, want of grootlicht doet het, of de meedraaiers, alle connectie-mogelijkheden geprobeerd de afgelopen weken, alles getest en gemerkt; noppes. Net even de users manual gelezen; blijkt dat je de lichtschakelaar naast draaien ook kunt indrukken; Tadaa!! RTFM; Read The Fu@&ing; Manual!!
We krijgen de komende weken bezoek uit Nederland; eerst neef met vriendin, daarna ouders. die kunnen nu stijlvol rondrijden in de omgeving met de “Safari”
Groeten uit Afrika,
Stef
Ai, ja een klepdeksel verwijderen met lopende motor kan -zelfs - met een Peugeot niet. Maar waarom heb je het kleppenstellen met een lopende en dus warme motor gedaan? Ik heb geleerd dat je kleppen juist met een koude motor dient te stellen. Of is het ten zuiden van de evenaar net andersom?
Groet, niet vanuit Zuid-Afrika, wel vanuit een Transvaal-wijk…
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route








Totaal aantal Berichten: 735
Geregistreerd: 05-10-2008
- BX 1.4
- XM TurboCT Pallas
Nog zo’n dankbare klusavond. Kennis van me heeft een DS, wou maar niet mooi lopen.. Even een half uurtje bezig om een 123 ignition erin te zetten en ze loopt super!
EX:
Citroën BX 1.4 “Bixnix”
Renault Clio 1.4 RTi
Seat Ibiza 1.4 16v S
Ik lees op dit forum dat er vaak wordt uitgeweken naar elektronische ontsteking (1-2-3). Ik kom uit de Peugeotwereld en heb ruime ervaring met 504’s, en Peugeotisten zijn gematigd over nut en noodzaak van de 1-2-3. Ik heb zelf ook een 504 uitgerust met 1-2-3 maar vond de meerwaarde erg beperkt. Mijn idee is dat als je een goede (begint met spelingsvrije) verdeler hebt, waarvan de contactpuntjes netjes gesteld zijn en de vervroeging gewoon functioneert, je bijna gene verschil merkt met elektronische ontsteking. noch met starten, noch anderszins.
Dus mijn vraag is: wordt er bij ID/DS’en uitgeweken naar elektronische ontsteking omdat een ID/DS ook met correct functionerende ontsteking minder lekker functioneert, of wordt de 1-2-3 gebruikt als veredelde vervanger van een aftandse en slecht afgestelde ontsteking? (Dan gaat het namelijk meer om het gemak dan de echte toegevoegde meerwaarde. Deze laatste is voor de veelal gemiddeld wat meer Calvinistisch ingestelde Peuegottist geen optie… )
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Kleppen heb ik gecontroleerd met warme motor die uit staat, volgens het nederlandse wph van de DS.
Alleen de DS injectie moet gesteld worden met koude motor.
Kwa 123 ignition; klopt; er is geen voelbaar verschil tussen een 123 en een goede std ontsteking, maar als de ontsteking en speling heeft op het asje (varierende dwell angle) en de vervroeging werkt niet helemaal lekker, en er moeten nieuwe puntjes in en een nieuwe verdelerkap en een nieuwe condensator (was bij mij allemaal aan de hand) dan is de 123 een superding. Nooit meer nastellen, altijd een dijk van een vonk want de dwell tijd blijft constant (niet de angle) en het loopt verschrikkelijk netjes, want hij balanceert vonktiming tussen de verschillende cylinders. Zelfs een hele goede std ontsteking heeft een variatie in timing tussen de verschillende cylinders; controleer maar eens op je oude ontsteking met een stroboscope tussen je lead van bobine naar ontsteking zodat hij bij elke vonk van alle cylinders oplicht; je ziet dan dat het streepje de hele tijd een beetje danst.
En; nooit meer onderhoud op je ontsteking! Ik ga over 10 weken 5.000 km door Zuid-Afrika kruisen, dan is dat toch een lekker gevoel. (maar ik neem de oude ontsteking wel mee voor de zekerheid)














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Kleppenstellen bij een carbu MAG zowel warm als koud. Maar een injectie MOET koud gesteld worden. Ik stel alle DS motoren alleen als ze koud zijn. Al 15 jaar.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
ik na bloed zweet en blaren ook vanaf eergisteren alleen nog maar op koude motor…
Stef Sep schreef:Nooit meer nastellen, altijd een dijk van een vonk want de dwell tijd blijft constant (niet de angle) en het loopt verschrikkelijk netjes, want hij balanceert vonktiming tussen de verschillende cylinders. Zelfs een hele goede std ontsteking heeft een variatie in timing tussen de verschillende cylinders; controleer maar eens op je oude ontsteking met een stroboscope tussen je lead van bobine naar ontsteking zodat hij bij elke vonk van alle cylinders oplicht; je ziet dan dat het streepje de hele tijd een beetje danst.
Mee eens Stef, dat zijn zeker DE voordelen. Overigens kan de software in de 123 ook raadsels opleveren. Ik heb een bobine gehad die bij warm worden heel af en toe oversloeg. De software meet dan dus een groot verschil tussen 2 ontstekingen en gaat deze proberen te compenseren, wat natuurlijk niet goed lukt. Het lijkt net of de auto op 3 poten gaat lopen, maar het is onvoldoende duidelijk dat je meteen denkt aan een defecte bobine. Zoeken geblazen, totdat ik een hagelnieuwe bobine monteerde. Sinsdien doe ik dat bij alle motoren waarvan ik de historie vd bobine niet ken. Wat een voorrecht om 5.000 km door zo’n mooi land in zo’n mooie auto te mogen toeren! Geniet, niet met mate!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nog een zeer dankbare weekendklus gedaan in het afgelopen wekend;
Achterbumper gepolijst (soort RVS vangrail bij mijn break) en alle rubbers zwartgemaakt met bandenzwart.
Verder de radio in de hemel afgewerkt;
En spatlappen gemaakt voor en achter de achterwielen van een stuk transportband
en de luchtslangen van neus tot ventillator dichtgeplakt voor de nodige extra koeling.
Zat trouwens even te tellen of ik nu genoeg sigarettenaanstekers heb (4); niet dus;
-Koelbox
-dvd speler voor de kinderen
-2e schermpje voor de dvd speler(papa zelf geklust)
-Navigatie (gelukkig icm telefoon dus maar een plug nodig)
-Ipod
-Telefoon van vrouw.
Hebben jullie dat ook; dat een uurtje werken aan je DS gelijk staat aan 5 uur in de echte wereld? Heel gek…












































Totaal aantal Berichten: 25645
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Stef Sep schreef:Nooit meer nastellen, altijd een dijk van een vonk want de dwell tijd blijft constant (niet de angle)
Als je motor verschillende toeren maakt is de dwell tijd NIET constant. Wel de angle.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Dwell (wikipedia; Dwell angle, a term used in automotive context, indicating the degrees of rotation of the distributor cam during which the ignition contact breaker points in the distributor are closed)
Dwell wordt aangegeven in graden, als je je dwell meter op een 123 ignition zet zie je dat de dwell varieert bij varieren toerental. Dit is om het opgewekte magnetisch veld in de bobine optimaal te laten zijn op het moment van “punten” (die heeft de 123 natuurlijk niet) open.
Hoe hoger het toerental hoe korter de dwell zodat de tijd punten dicht hetzelfde blijft, maar dus ten opzichte van punten open langer wordt (in graden)
Dwell angle varieert dus, terwijl de tijd “punten dicht” gelijk blijft…