Ruitenwissermechaniek Berlingo Bj 2002
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 25 mei 2011 11:13 PM

Het ruitenwissermechaniek voor gaat stotterig werken, door veroudering van “levenslange” smering / slijtage van de ( kunststof ?) draaipunten.
Ter controle en voor tijdelijke oplossing heb ik ze - na verwijdering van de plastic kap - ingespoten met kruipolie. Nu, na een tijdje , begint het weer.
Ik verwacht niet dat het materiaal al ingevreten is, omdat het stoten/schrapen maar kort / weinig gebeurd
Voor een goede oplossing wil ik het mechaniek, incl. de assen van de wisser, los- en uit elkaar halen, reinigen en in het vet zetten.
Vraag: - waar moet ik extra op letten ?
        - kun je deze draaipunten en assen wel openen ?
        - van welk materiaal zijn de draaipunten ?
        - zou ik smeernippels kunnen monteren ? OF:
        - is goed reinigen en smeren voldoende voor de volgende 9 (?) jaren ?
Graag jullie adviezen, alvast bedankt,
Wisizu

Profiel  
 
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 25 mei 2011 11:36 PM
  [ # 1 ]

Blijven de wissers tijdens het wissen ‘staan’ Dus dat ze naar boven gaan en dan vericaal blijven staan of wissen ze verder wel goed maar funktioneren ze gewoon af en toe helemaal niet.

Heb zelf het eerste probleem ook gehad met mijn Berlingo. Daar gingen de wissers heel traag omhoog om vervolgens te blijven staan.

Heb allereerst de ruitenwissermotor als boosdoener gezien. Maar dat bleek (in mijn geval) deels waar te zijn. Had inmiddels de nieuwe in huis toen ik op http://www.berlingo.org wat oplossingen las die het proberen zeer zeker waard waren.

Bij mij (en dat is in 99x van de gevallen zo) was het een massa probleem. Omdat de motor zelf geen eigen massa contact meer heeft omdat het in de loop der tijd onderbroken is, moet je er zelf even een maken.
Gaat vrij simpel en is in een kwartiertje gepiept.
Die van mij doen het tot op de dag van vandaag perfect dus het is zeer zeker het proberen waard!

Zo heb ik het ook gedaan:

Laat even weten of deze variant gewerkt heeft,
Succes

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 25 mei 2011 11:58 PM
  [ # 2 ]

Hallo Wolgast,
Dank voor je reactie!
Maar, als je mijn eerste bericht goed leest, zie je dat helaas ik niet veel kan met je antwoord.
Misschien kun je me adviseren over mijn vragen ?
Groetjes van Wisizu

Profiel  
 
Wolgast
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 21-04-2010

- Berlingo 1.9d 600
- CX GTi
- Berlingo 2.0 HDI Multispace ''Chrono''
Gepost: 26 mei 2011 09:16 AM
  [ # 3 ]

Nou, ik had destijds zo ongeveer dezelfde acties uitgevoerd als dat jij in je bovenstaande post beschrijft. En ja, het hielp, en nee, nooit langer dan een maand….

Vandaar dat ik toen gelijk een andere ruitenwissermotor besteld heb. Wat door mijn bovenstaande oplossing achteraf niet nodig is geweest.

Maar alles wat jij in de eerste post beschrijft gaat denk ik weinig helpen. De motor is idd. makkelijk uit elkaar te halen, of de assen enzo ook uit elkaar kunnen betwijfel ik eerlijk gezegd. Verder zou ik zo niet weten of smeernippels aangebracht kunnen worden en dan nog de vraag WAAR deze te maken. En geloof zeer zeker niet dat het smeren en reinigen voldoende is voor een lange tijd probleemloos functioneren van de wissers.
Wel is het zo dat de draaipunten van vrij zacht materiaal zijn (pisbakkestaal?) en de asjes (waar de wisserarm opvast zit) makkelijk slijten waardoor de vertanding slijt en de asjes glad worden en de wissers slecht werken. Dan moet je gaan denken aan een ander setje wisserstangen.

Bij mij heeft dat massa verhaal tegen stotterige wissers gewerkt vandaar dat ik deze oplossing aandroeg. Het kost niet veel en is zo gepiept…
Hoop dat het wisserprobleem gauw verholpen is en dat ik je misschien nu wel wat verder heb kunnen helpen…

Berlingo 2.0 HDi (Bosch) Multispace 8-2002. 16’’ Musketier velgen, Eibach verlaagd, vouwdak en 200.000 km waarvan tot nu toe 22.000 probleemloze kilometers van ons!
Droomauto:CX GTI TURBO 2 in wit of Cassis Nacre….

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 26 november 2012 06:44 PM
  [ # 4 ]

Sinds mijn laatste bericht èn smeren met kruipolie gaat het nu goed en weet ik dus dat het probleem op die scharnierplaatsen zit. Een volgende keer ga ik het mechanisme daarom uit elkaar helen e.d.
Een ander van de sloop halen lijkt me bewerkelijker en dan weet ik bovendien de achtergrond niet. De ene chauffeur immers laat zijn wissers vaak drooglopen met als gevolg overbelasting en slijtage van de draaiende delen, de ander waaronder (ondergetekende)doet dat niet zo.

Profiel  
 
wisizu
> 300 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 399
Geregistreerd: 08-08-2010

- Berlingo Multispace. 1.6-16V
Gepost: 05 maart 2013 10:41 PM
  [ # 5 ]

Vandaag met het goede buiten-werk-weer eindelijk de wisser-assen gedemonteerd. Ze waren nog maar weinig vet, maar niet ingesleten. Goed schoongemaakt en gepolijst met zeer fijn staalwol( grade 0000)en goed in het vet gezet. Alles draait /wist nu weer mooi soepel. Het was een eenvoudig en gemakkelijk klusje en het stoterig wissen is nu voorbij. Ik verwacht dat ze nog weer 9 jaar meegaan !
Een aan te bevelen actie bij deze klachten!
Dank voor het meedenken en groeten van Wisizu.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook