stuurhoeksensor
ivo1969
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

Gepost: 28 mei 2011 09:57 PM

Een paar weken geleden heb ik mijn xm uitlaten lezen bij Delsink in Renkum,  er bleek een storing in de stuurhoeksensor te zitten, opzich was dat niet erg zeiden ze , gewoon gerest en rijden maar weer.
Maar nu zie ik dat ik na een ritje van 22km dat als ik de auto start het lampje van de veercomputer niet gaat branden. Het lampje brand wel als ik hem op sportstand zet.

Wat doet eigenlijk die stuurhoeksensor (was ik uiteraard weer vergeten te vragen) en is er een manier om de veercomputer te resetten?) of het je dan een zo’n uitlees apparaat van de gargage nodig of het kastje wat malle pietje gemaakt heeft?

Profiel  

wimb
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3246

Gepost: 29 mei 2011 09:16 AM
  [ # 1 ]

De waarde van de stuurhoeksensor is een van de metingen die de veercomputer gebruikt om de vering uit te rekenen.
Als je XM van voor ‘97 is kun je ‘m resetten met het kastje van Malle Pietje. Veel meer info vind je in het betreffende draadje.

Wim,
Disciplus Simplex

Profiel  

ivo1969
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 58

Gepost: 29 mei 2011 04:10 PM
  [ # 2 ]

Mijn XM is van mei 1997, dus dat kastje zal dus helaas dus niet werken denk ik.

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2011 05:33 PM
  [ # 3 ]

Je mist er ook niet heel veel aan. De stuurhoeksensor is een van de sensoren waarmee de VC gedrag van de auto probeert te voorspellen en daarmee anticipeert met de stugheid van de vering. Als zo’n anticipatiesensor het niet doet, zal de VC nog steeds reageren op daadwerkelijk gedrag en zal dus de vering vervolgens aanpassen wanneer nodig. Ik heb ook wel eens een stuurhoeksensorfout, maar ik heb nog nooit enig verschil gemerkt. Het vervelendste vind ik dat door de fout het lampje uitblijft en je dus ook geen signalering hebt als er een andere fout optreedt.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

Paul Cornelisse
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 857

- XM V6 24V Exclusive
Gepost: 29 mei 2011 09:04 PM
  [ # 4 ]

Over welke andere fout heb je het dan Brian?

Sic gorgiamus allos subjectatos nunc

Profiel  

Brian
> 3000 berichten
Totaal aantal Berichten: 3422

- ID/DS DS 21 IE Pallas BVH
Gepost: 29 mei 2011 10:19 PM
  [ # 5 ]

Ieder andere fout in je veersysteem. Normaal word je ‘gewaarschuwd’ door het uitblijven van het lampje, maar als die toch al uit is door de stuurhoeksensor, mis je die waarschuwing.

Volg je hart, gebruik je hoofd.

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook