2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

TRD Turbo 1 van Cérès: koester het moment…
Ceres
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 69

Gepost: 30 mei 2011 10:29 AM
  [ # 16 ]
Michiel1 schreef:

Dat met dat stoplampje doet mijn RD Turbo ook, bij koude motor brandt het de eerste kilometer, dan even knipperen en dan uit. In de winter duurt dat iets langer dan in de zomer.

Toch kan ik me niet voorstellen dat het zo hoort te werken. Ik vraag me ook af of het lampje bij oververhitting van de motor nog wel werkt.
Eerst maar eens het schema gaan opzoeken en kijken of dit fenomeen kan samenhangen met het niet functioneren van de temperatuurmeter.

Groet,
Nanko

Profiel  

Franq
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 745

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 30 mei 2011 10:46 AM
  [ # 17 ]

Toch wel, het waarschuwt de motor en turbo niet te overbelasten als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is.

AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93

Profiel  

M Citroen
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 403

- CX 2.0 TRE
Gepost: 30 mei 2011 11:14 AM
  [ # 18 ]

Mooie CX, en wat een prachtig verhaal. Moedig bovendien.

Profiel  

maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1066

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 30 mei 2011 11:42 AM
  [ # 19 ]

Mooi verhaal!
Mooie auto in een erg mooie kleur.
Voor mij valt deze actie onder de categorie: ‘lef hebben’ zowel voor de aankoop als zeker ook voor de rit naar huis.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  

Nelis Infra
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1823

- Berlingo 1.9D 600
- CX 2400 Pallas
- CX 2000
Gepost: 30 mei 2011 12:50 PM
  [ # 20 ]

Potverdjie, wat een mooi verhaal. Jaloezie maakt zich meester van mij! Topding man! Diesel, S1 én airco. Sounds like a charm!

Way out in the water, see it swimming.

...en de Gehavende Groene (& de Bruikbare Blauwe)

Profiel  

Mulder
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 6503

- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Gepost: 31 mei 2011 03:27 PM
  [ # 21 ]

Gefeliciteerd met deze CX, mooie combi inderdaad.

Ik las gisteren toevallig iets over dit lampje in een instructieboekje. Continu branden betekent “meteen stoppen” (en plat op de grond gan liggen tot er hulp komt), knipperen betekent volgens mij dat je beter even wat dingen kunt controleren. Er zit in ieder geval een soort van logica achter.

Edit: o, zie hierboven ook een plausibel antwoord…

“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
ex: XM 2.0 Turbo CT (1999), CX 25 TGD Turbo / 25 TGi Break (1991), Saxo 1.1i (2003)

Profiel  

Ceres
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 augustus 2011 04:37 PM
  [ # 22 ]

We zijn inmiddels een paar maanden verder en er is in die tussentijd veel gebeurd.

Allereerst de auto maar eens naar de RDW gebracht met een vrijwillige APK zodat ik in ieder geval een ‘to do’ lijstje zou hebben om één en ander ‘street legal’ te maken.
Tegen de verwachting in bleef dat lijstje leeg en kwam ik zonder noemenswaardige problemen door de keuring. Zelfs de roetmeting die je toch wel enigszins met kromme tenen (kromme oren?) observeert was met 1 pijniging in orde.

Uiteraard had ik voor mezelf al een heel wensenlijstje gemaakt, maar het grote dilemma was eigenlijk: haal ik de motor + bak er nog vóór de vakantie uit, of laat ik dat nog even zitten en maak het overige zo betrouwbaar mogelijk. Want het voornemen was toch wel om per CX de zomervakantie te gaan beleven.

Omdat ik toch weinig vertrouwen in de koppeling had besloten het meteen helemaal goed aan te pakken, dus na 2 zaterdagen noeste arbeid hing dan eindelijk het hele aggregaat in de takels.

Tijdens het uitbouwen kwam ik nog een tussenlager van de rechter aandrijfas tegen en een kapotte lagerschaal (links) van de stabilisatorstang. Dat laatste komt volgens de kenners bijna nooit voor, maar ook daarin is mijn dame dan weer uniek.

Vervolgens goed op het forum gekeken om ervoor te zorgen dat ik alle belangrijke zaken mee zou nemen:
- krukaskeeringen vervangen
- distributieriemen met spanlagers vervangen
- koppeling + drukgroep + druklager vervangen
- nieuw toplager
- nokkenaskeering vervangen
- alle V-snaren vervangen
- aandrijfaskeeringen vervangen
- motorolie + filter
- versnellingsbakolie ververst
- nieuw luchtfilter en brandstoffilter
- verse koelvloeistof
- LHM ververst
- nieuwe voorbollen en voorraadbol
- nieuwe onderste en bovenste motorsteun

Ik had nog een nieuwe pakking voor het carter, maar die zat zo onnoemelijk vast dat ik besloten heb dat maar even te laten zitten. Als ik het goed gelezen heb dan is die klus met ingebouwde motor ook nog wel uit te voeren. Bovendien kon ik niet goed zien of er ook daadwerkelijk lekkage was geweest.

Op de zaterdag voor de donderdag dat we zouden vertrekken hing de motor nog in de takels, dus de planning was weer alles behalve riant. Gelukkig gaat het inbouwen sneller dan het uitbouwen en had ik fantastische hulp van een kameraad die nu ook met het CX virus lijkt te zijn besmet!
Rond middernacht kon de sleutel worden omgedraaid; motor liep alsof die 2 minuten geleden was afgezet.

In de tussenliggende dagen de remmen rondom nagekeken, een andere trekhaak gemonteerd, airco laten vullen en een bagagewagentje aangeschaft zodat we donderdagochtend konden vertrekken.
Via een tussenstop in Zwitserland en het Gardameer doorgereden naar Umbrië (Assisi) met wat kilometers daar en de terugweg via het Lago Maggiore zo’n 4.000 km gereden. Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat de zintuigen bij eerste kilometers bovengemiddeld alert waren (ruik ik nu toch iets?), maar naarmate de kilometers volgden er meer vertrouwen kwam.
Op het na-spannen van de V-snaren is de kap alleen maar open geweest voor controle van alle vloeistoffen. Volgens mij is dit nu mijn 1e Citroën die helemaal lekvrij is!

Een paar fotootjes:
- Blok in de takels (let ook even op de van uitlaatklemmen gefabriceerde evenaar)
- Drukgroep die vrijwel zeker voor problemen zou hebben gezorgd
- Eerste tussenstop in Zwitserland

Afbeelding Bijlagen
Motor in de takel.jpgVersleten drukgroep.jpgZwitserland tussenstop.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  

Franq
> 700 berichten

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 11 augustus 2011 05:49 PM
  [ # 23 ]

Mooi man! Dat heb je sneller voor elkaar dan ik. Aan de andere kant heb ik dan ook weer alle pakkingen vervangen en de kop laten reviseren en de voorwielophanging gedaan. Ik hoop je nog eens tegen te komen!

Profiel  

Ceres
< 100 berichten
Rank

Gepost: 11 augustus 2011 06:15 PM
  [ # 24 ]

Ja, zo grondig als jij het aanpakt ging me te lang duren; maar dan heb je het uiteindelijk wel helemaal voor elkaar!

Profiel  

Gepost: 11 augustus 2011 09:49 PM
  [ # 25 ]
Ceres schreef:

Ik had nog een nieuwe pakking voor het carter, maar die zat zo onnoemelijk vast dat ik besloten heb dat maar even te laten zitten. Als ik het goed gelezen heb dan is die klus met ingebouwde motor ook nog wel uit te voeren.

Ligt eraan welk carterdeksel je bedoelt, hij heeft er twee: een grote en die kleine platte met dat schuine hoekje. Alleen de laatstgenoemde kun je na terugplaatsen van de motor nog losmaken.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Ceres
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 augustus 2011 11:17 AM
  [ # 26 ]

Het is inderdaad die met die schuine hoek. Gelukkig is het blok nu helemaal droog, dus de pakking blijft voorlopig nog even liggen Wink
Vraag me alleen af welke andere er dan nog is

Profiel  

Gepost: 12 augustus 2011 11:52 AM
  [ # 27 ]

Die waar je op deze foto onder tegenaan kijkt:

Maar zover heb je ‘m dus blijkbaar niet uit elkaar gehad Wink

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  

Ceres
< 100 berichten
Rank

Gepost: 12 augustus 2011 12:06 PM
  [ # 28 ]

Ah, duidelijk; mooie foto!
Nee, zo ver ben ik inderdaad niet gegaan. Nu maar hopen dat het blok droog blijft…

Profiel  

Barbare
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 82

- CX 25 TRD Turbo (série I) MANB
Gepost: 21 september 2011 12:57 PM
  [ # 29 ]

@ Michiel1 en franq: Bij mijn 25 TRD gaat het lampje gewoon uit nadat je gestart hebt, zoals je dat eigenlijk toch ook zou verwachten… Van zo’n grote knipperende STOP lamp wordt toch iedereen zenuwachtig binnen de doelgroep waar Citroën in die tijd op mikte…! Weet niet of één van jullie een instructieboekje heeft (ik dus niet), maar als het de bedoeling is dat dat STOP “lampje” op die manier zou werken om te waarschuwen tegen overbelasting van motor en turbo, zou het daar toch als zodanig in beschreven moeten zijn…!

Eén moment van onbezonnenheid, en je hebt er een handenbindertje bij. Dat die fase z’n leven lang niet zal ontgroeien…

Profiel  

Franq
> 700 berichten

- Dyane 6 AYCB
Gepost: 21 september 2011 02:20 PM
  [ # 30 ]

Ik ga het meteen testen als de boel weer in elkaar zit Wink Mij staat bij dat alleen het temperatuurlampje even blijft branden.

Profiel  

2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook